Bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Bijvoeren

Bericht door Bijenhoudster » vr 09 jul 2010, 16:20

Er werd mij aangeraden een zwerm 3 weken te voeren.

Later werd mij verteld te blijven voeren omdat de dracht vanwege de droogte zo slecht is. 3:1 Doen jullie dit nu ook?

In augustus ga ik op vakantie t/m 1e week sept. Dan krijgen ze geen voer is dit een probleem en kan ik nog na die tijd ze inwinteren?

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door Barbapapa » vr 09 jul 2010, 16:51

Hoi Bijenhoudster,

Ik zit in de zelfde situatie, echter zit mijn schutzwerm nog op 3 ramen en krijgt sinds eergisteren 3:1.
Morgen zorg ik er voor dat het volk twee half uitgebouwde natuurbouw ramen er bij krijgt, in de hoop dat ze voor mijn vakantie voldoende opslagruimte hebben gecreëerd. Dus tot de vakantie ga ik door met voeren. Na de vakantie bepaal ik hoeveel 3:1 ze nog moet krijgen en hoop dat ze dan op 10 ramen zitten.

Mijn grootste zorg is, krijgen ze genoeg stuifmeel bij elkaar voor de winterbijen. :think:

Gr,B

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door Jeroenvt » vr 09 jul 2010, 21:11

Ik weet niet wanneer je in augustus weggaat, maar je kan al vanaf eind juli beginnen met inwinteren. Met een uitloop begin augustus kun je dan al klaar zijn voor je vakantie.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door semar » vr 09 jul 2010, 21:41

dit is natuurlijk zeer afhankelijk van de dracht omstandigheden in jouw gebied.
Hier in Amsterdam wordt nog druk gevlogen op de zilverlinde en de distel. Het grondwaterpeil is erg belangrijk en wat voor grondsoort je zit, klei en veen houden aanmerkelijk langer water vast dan de zandgronden.
Dit kun je het beste aan lokale imkers vrangen. Leer over de jaren de dracht mogelijkheden van je omgeving kenen en blijf de lokale natuur observeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door LWPisa » vr 09 jul 2010, 22:39

Kijk effkes in je kasten en til ze op. Als er dikke randen (zeg 10 cm dik ofzo) honing in je broedkamerramen (en volle kantramen) zitten en ook "verse nectar" in het broednest dan hoef je ze voorlopig niet te voeren. Dat houden ze wel uit tot de eerste week van spetember, je kan dan nog een stoot suiker geven, dikke kans dat het dan ook nog mooi weer is.
Het id hangt sterk af van de dracht in je omgeving. Hier komt nog vrij veel nectar binnen en zou een zwerm niet gevoerd hoeven te worden.

L

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door Bijenhoudster » zo 11 jul 2010, 19:36

Dank jullie wel.

Ik heb dit ook op mijn cursus gevraagd, ga nu 5 dg van te voren 1:1 geven en daarna inwinteren.

Hij vertelde nog wat maar dat ben ik kwijt, hoe was het ook als weer 2 dm2 honing op een raam is dat een pond?

En ik moet een varroabehandeling geven voor ik ga, ik heb Apiguard liggen las dat dat niet samen kan met voeren.

Moet je altijd 2 bakjes geven ook bij een klein volk?
Dus 3 weken van te voren (kan 2 tot 3 weken duren voor bakje leeg is) A geven, dan zou je niet suikerwater mogen voeren. Dat lukt mij dus niet én behandelen én voeren. Zowel niet meer voor mijn vakantie als niet daarna omdat ik dan meteen weer moet inwinteren. Weggooien en mierenzuur kopen?

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door Ilke » wo 14 jul 2010, 16:52

Mijn volk verzuipt juist bijna in de honing en heeft niet zo gek veel broed (nieuwe koningin sinds paar weken). Was juist van plan om een of twee ramen honing eruit te halen en leeg raampje terug te hangen, want ze moeten toch voldoende winterbijen produceren lijkt me (hebben met twee ramen minder ook nog zat honing!). Stuifmeel zit allemaal op een aparte raat dus wat dat betreft geen probleem. Maar bouwen ze nu nog wel voldoende uit? Volgens een plaatselijke imker kan ik nog makkelijk 1 of 2 raapmjes vervangen, maar mss kan ik ook vast beginnen met bijvoeren? Als eerstejaars imker weet ik immers nog niet of er de komende weken voldoende dracht in de omgeving is :wink:
Volk is overigens vorige week van 9 naar 10 ramen gegaan.
Vriendelijke groeten, Ilke

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door joselito » wo 14 jul 2010, 19:35

Bijenhoudster schreef:Er werd mij aangeraden een zwerm 3 weken te voeren.

In augustus ga ik op vakantie t/m 1e week sept. Dan krijgen ze geen voer is dit een probleem en kan ik nog na die tijd ze inwinteren?


Je kan ze ook nog in september inwinteren. Je moet wel zorgen dat ze weelde hebben in augustus. De buitenste ramen mogen gerust vol zitten met voedsel en een voederkrans boven het broed is ook niet slecht.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door joselito » wo 14 jul 2010, 19:37

Bijenhoudster schreef:Dank jullie wel.


En ik moet een varroabehandeling geven voor ik ga, ik heb Apiguard liggen las dat dat niet samen kan met voeren.


Dat kan je nu doen. Het voeren kan dan later.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijvoeren

Bericht door joselito » wo 14 jul 2010, 19:43

Ilke schreef:Mijn volk verzuipt juist bijna in de honing en heeft niet zo gek veel broed (nieuwe koningin sinds paar weken). Was juist van plan om een of twee ramen honing eruit te halen en leeg raampje terug te hangen, want ze moeten toch voldoende winterbijen produceren lijkt me (hebben met twee ramen minder ook nog zat honing!). Stuifmeel zit allemaal op een aparte raat dus wat dat betreft geen probleem. Maar bouwen ze nu nog wel voldoende uit? Volgens een plaatselijke imker kan ik nog makkelijk 1 of 2 raapmjes vervangen, maar mss kan ik ook vast beginnen met bijvoeren? Als eerstejaars imker weet ik immers nog niet of er de komende weken voldoende dracht in de omgeving is :wink:
Volk is overigens vorige week van 9 naar 10 ramen gegaan.


Als je geen opgewerkte oudere ramen hebt zou ik er niet te veel aan doen. Als je er ramen gaat uithalen en wasraat geven bouwen de bijen ze misschien nog wel op, maar de koningin gaat er niet meer in leggen. Op dit moment leggen koninginnen niet meer graag in nieuwe ramen, tenzij je ze dwingt door ze enkel nieuwe ramen te geven. Als ze de keuze hebben verkiezen ze te leggen in ramen die als eens broed bevat hebben, dus waar het broed uitloopt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten