geslingerde honingramen wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:
geslingerde honingramen wat nu

Bericht door procedo » wo 21 jul 2010, 11:24

Wat doen jullie met de leeggeslingerde honingramen?
Er zit nog best wat aan voor de bijen om leeg te likken maar ik wil geen roverij.
Ook heb ik nog een aantal ramen waar wel honing in zit maar die niet geschikt zijn om te slingeren want zij zijn bij lange na nog niet verzegeld. Toch mag zo die honingkamer er af want ik ga niet naar de heide maar wat doe ik dan met die raten?

Ik zou de hele honing bak een kleine 100 meter weg kunnen zetten zodat ze het er allemaal weer uit kunnen likken.

Wat doen jullie?
Laatst gewijzigd door procedo op vr 23 jul 2010, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door remolen » wo 21 jul 2010, 11:31

Leeg laten likken geeft volgens mij altijd veel kans op roverij. Ook al is het 100 meter weg. over elkaar rollende bijen zie je dan..

Je kan de ramen ook nat opslaan heb ik wel eens gelezen.

dan zet je ze in het voorjaar weer op de volkjes.

groet Rene

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 21 jul 2010, 12:16

Ik zou ze zeker niet buiten de kasten laten leeglikken. Dat geeft roverij en ze slopen je raten. Je kunt dan ook een dag niet meer in de buurt komen.
Na de heidedracht zet ik de geslingerde ramen altijd onder het volk. Ze maken dan de ramen mooi schoon zonder dat ze deze kapot maken.
Dan haal ik ze er meestal in het voorjaar weer onderuit.
Ramen die ik er eerder uithaal, of nat opsla, sla ik op in een koelcel van 4 C. (Dat geluk moet je hebben dat je je stal op een fruitbedrijf hebt) Wasmot heeft zo geen kans.

Of je de bakken nu onderop kunt zetten weet ik eigenlijk ook niet. Na de heidedracht is het weer niet zo als nu. Ik heb ik nooit roverij gehad. Maar met dit weer zou ik in iedergeval de vliegspleet verkleinen en alleen bakken onder goede volken zetten. Dus niet op een zwermpje die net op 10 ramen zit en dan een natte bak er onder zetten met het idee: "Dan kunnen ze nog wat groeien". Want dan ben ik bang dat ze bezoek krijgen van de buren.

En in iedergeval 's avonds de bakken er onder zetten. Dan hebben ze al een nacht de tijd voordat de buren wakker zijn.

Jaap

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door jawi » wo 21 jul 2010, 15:14

Wat ik vorig jaar gedaan heb(en ik meen naar aanleiding van een tip van iemand op het forum):
Ik heb de leeggeslingerde honingkamers bovenop het volk gezet, met ertussen een lege honingkamer en een dekplank met een voergat.
Dus op de bovenste broedkamer een dekplank met voergat, daarbovenop een lege honingkamer(met evt. een klimraam) en daar bovenop de leeggeslingerde honingkamers. Door de ruimte ertussen lijken de bijen het niet als onderdeel van hun eigen kast te zien.
De bijen hebben ze keurig leeg- en schoongemaakt.

Vervolgens goed ingepakt in een vuilniszak met een viltje met ijsazijn in de opslag.
Jan-Willem

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door smile » wo 21 jul 2010, 17:16

Als je ze in een vuilniszak nat opslaat zou het gaan gaan schimmelen? Ik neem aan van wel.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door A.A. Staals » wo 21 jul 2010, 17:37

Uitsmelten en volgend jaar nieuwe laten bouwen.

ad staals

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Barbapapa » do 22 jul 2010, 21:32

Zie oude topic uit google cache. Hier
Jammer dat er een hoop oude topic's verloren zijn gegaan. :think:

Gr,B

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door pim123 » do 22 jul 2010, 23:04

Kan je ze gewoon in een wassmelter zetten met resten honing en al ?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door hans hoogendoorn » vr 23 jul 2010, 01:35

Barbapapa schreef:Zie oude topic uit google cache. Hier
Jammer dat er een hoop oude topic's verloren zijn gegaan. :think:

Gr,B


Inderdaad jammer, want er is veel zinnigs over gezegd en daar heb ik mn voordeel mee gedaan.
ik noem :

A. (tip Bieboerke) Honingkamers met natte ramen direct opstapelen met een krant ertussen zodat de wasmot geen grote schade aan kan richten (kans zeer klein)
onder en boven dicht om muizen geen kans te geven. Schimmel heb ik daar absoluut niet mee gehad, integendeel !
De kamers/randen stonden overigens droog in de stal.

B. Op een stevige aflegger/volk een dekplank/kleedje/plasticje met gat en daarop een lege bak met klimraam
daarbovenop de uit te likken honingkamer(s) en na een paar dagen leeg afnemen werkt (lukt goed).
Als er meteen gevoerd moet worden na de honingafname is dat lastig, dan plan A.

De lege bakken onderop bevalt me niet zo. veel gedoe en minder succes, de bijen slepen er toch van alles in.
In oude boeken wordt wel in die toestand ingewinterd. Nog uit de tijd van 1 HK en 1 BK.

C. Uit laten likken in de tuin doe ik liever niet. Naar verhouding te veel tumult.
Aangeboden in een lege kast werkt dan beter. Ben daar wel voorzichtig mee. (tip Gerard van Gastel)

D. Direct In de smelter is een optie, immers alleen de eerste HK krijgen de volken in het voorjaar uitgebouwd.
Veel bouwen geeft harmonie. Tot nu toe deed ik die selectie pas in het voorjaar.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: geslingerde honingramen wat nu

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 jul 2010, 08:57

Als ik de laatste keer geslingerd heb , sla ik de ramen direct ( nat ) op in een oude vrieskist en brand daar een zwavelkaartje onder , verdamp er wat ijs azijn bij en in de lente doe ik die kist weer open en na twee dagen luchten zijn die ramen weer klaar voor gebruik . Zonder schimmel of wasmot .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten