Honing boven de uitlaat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Honing boven de uitlaat

Bericht door jawi » do 05 aug 2010, 13:25

Hoe lang kan je een volle honingkamer boven het volk bewaren? Ik wil mijn bijenuitlaat nu vast plaatsen, en pas over een kleine week slingeren. Zal de honing boven de uitlaat niet gaan gisten?
Jan-Willem

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door Roeland » do 05 aug 2010, 15:28

Dat is geen probleem.
Zelf heb ik een volle honingkamer in huis gezet en een maand later toen ze de tweede ook vol hadden ben ik pas gaan slingeren, met de honing uit de eerste bak was niks mis mee.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door A.A. Staals » do 05 aug 2010, 17:34

Alleen als je pech hebt is hij in die tijd gekristaliseerd en krijg je de ramen niet meer leeg.

ad staals

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door Roeland » do 05 aug 2010, 20:48

Ja, daar had ik wel geluk mee het kristalliseerde erg langzaam.
Als dat nu wel gebeurt, kan je de honingkamer dan gewoon weer op het volk zetten met een stuk gaas er tussen?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door A.A. Staals » do 05 aug 2010, 21:23

Roeland schreef:Ja, daar had ik wel geluk mee het kristalliseerde erg langzaam.
Als dat nu wel gebeurt, kan je de honingkamer dan gewoon weer op het volk zetten met een stuk gaas er tussen?


Natuurlijk kun je dat doen. :) Maar wat wil je daarmee bereiken? Afnemen en gelijk slingeren werkt het beste.

ad staals

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door Roeland » do 05 aug 2010, 21:53

Omdat ik mijn bijen gewoon thuis laat staan heb ik alleen maar bloemen honing en daarom zet ik de volle honingbakken eerst weg in huis en slinger dan alles in een keer, dat scheelt mij veel afwassen en daar heb ik namelijk een hekel aan.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door semar » vr 06 aug 2010, 10:54

ik neem de honing half july af en ik slinger op de open dag 1 september.
geen probleem.

vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door Bok » vr 06 aug 2010, 11:28

Hoe moet ik dat "bewaren" zien. Ik heb op dit moment hetzelfde probleem maar durf de honingkamers niet in huis op te slaan. Ben blij dat de mieren eindelijk buiten blijven daarom heb ik gisteren de ramen ingevroren. Ben benieuwd of ze nog te slingeren zijn.

Op het volk bewaren zou kunnen maar ik ben op dit moment met mierenzuur in de weer. Niet bevordelijk voor de honing.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door Kroese » vr 06 aug 2010, 11:58

jawi schreef:Hoe lang kan je een volle honingkamer boven het volk bewaren? Ik wil mijn bijenuitlaat nu vast plaatsen, en pas over een kleine week slingeren. Zal de honing boven de uitlaat niet gaan gisten?

Honing die ik niet direct slinger zet ik op een stapel met een onderbak met een zeer langzaam draaiende ventilator, en een bovenbak geregelde verwarming verbonden met een wasmashine luchtslang van 10 cm diameter.
De verwarming aan zetten 1-2 dagen voor je gaat slingeren is lang genoeg.
Meer dagen verwarmen droogt de honing zelfs te veel, waardoor ze te taai wordt bij het slingeren.
Afgesteld op 28-30 graden. De honing droogt iets uit, zodat ik nooit last heb van gisting.
Bij het ontzegelen gaat de vork er soepel doorheen, en bij het slingeren vliegt de honing eruit.
Nooit warmer dan 30 graden, anders zakt de raat in elkaar bij het slingeren van volle ramen.
Op het volk heeft de honing ongeveer de zelfde temperatuur.
Zo kun je ook heidehoning wat soepel houden / maken. Dan scheelt het echt veel werk bij het slingeren.
Heidehoning wil wel eens met het vochtgehalte tegen of net over de vocht grens heen zitten, en dan is dit een uitkomst.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ff iets improviseren, oud klein wattage koffiezet apparaatje, evt in serie met een lamp om de wattage te verlagen, en een Thermostaat die het aan kan.
De ventilator is er een uit een oude afzuigkap, in serie met een gloeilampje van 25 wat, dan draait ie mooi langzaam.
Je moet wel iets met oude elektro kunnen prutsen, en er ook iets van af weten............
Hennie....
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 06 aug 2010, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Honing boven de uitlaat

Bericht door AndreasH » vr 06 aug 2010, 14:24

Leuke contraption.

Heb je ook een stel detailfoto's misschien?? Die ventilator kan ik nog wel bedenken maar de verwarming lijkt me toch wel een goeie om even goed te bekijken :)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten