Voorbereidingen heide

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bdekrieger
Berichten:15
Lid geworden op:do 05 aug 2010, 13:22
Contacteer:
Voorbereidingen heide

Bericht door bdekrieger » do 05 aug 2010, 13:55

Beste allemaal,

Wie kan mij vertellen welke voorbereidingen ik in de volken moet treffen alvorens naar de heide te reizen?

Moet het broed verplaatst naar de zijkanten, wat met voeren, een moerrooster leggen of niet?

Allemaal dingen waar ik weleens van gehoord heb, maar niet meer weet hoe het zat....

Graag hoor van mensen met ervaring wat te doen.

Bij voorbaat dank.

Grtz,

Bart.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voorbereidingen heide

Bericht door malle pietje » zo 08 aug 2010, 13:23

Hallo.
Beetje moeilijk om dit zo even te tikken.
Als de heide uitbundig zou bloeien ,tot 1 augustus elke week wel regen en de temp = + 25 graden nu tot half september,ja zet je volk maar op de heide, lege HK (liefst 2) met uitgebouwde ramen erop of met puntjes en succes verzekerd.
Maar dit gebeurd eens in de ....jaar?
Heide imkers zijn eigenlijk het hele voorseizoen al bezig met,en aan het rekenen wanneer de bijen op sterkte zijn als de heide bloeit(ei tot vliegbij = x dagen) en dan bedenk je wie is sterk om productie te leveren,wie kan eventueel afvliegen,(klopt soms ook niet veel van i.v.m volk te sterk en heeft zwerm neiging,dus wil niet halen) ramen met eitjes naar de kant zodat ze geen honing in de kantramen opslaan,volk op 10 ramen knijpen naar 8 ramen met 2 kantblokken(risico als er geen dracht is snel voedsel te kort),afvliegen als je volken van het zelfde soort zijn alleen! als de heide honigd anders ruzie op de vliegplank(of roverij)en als je alles op de rit hebt met je volken en het regend en de temp is te laag zo als nu,ja wat zal ik zeggen.
Zelf vind ik het een prachtige "sport"om heidehoning te oogsten ,en als je ziet hoe ze bouwen aan de raampjes(ik zet alleen maar raampjes met puntjes erin)en je kunt ze 's avonds ruiken als ze overdag halen dan kan ik bijna niet wachten om ....
Groeten Piet.
good goan.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Voorbereidingen heide

Bericht door petro » zo 08 aug 2010, 14:29

Het ziet er in ieder geval naar uit dat het weer wel meewerkt,aankomende week vochtig en niet te koud.
De week erna temperaturen boven de twintig en droger.
Het is een gemiddelde,maar als de hei niet al te veel is aangetast door het heidehaantje zeker niet slecht.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten