Varoa en wintervoeding

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Toerist567
Berichten:8
Lid geworden op:za 07 aug 2010, 12:38
Contacteer:
Varoa en wintervoeding

Bericht door Toerist567 » za 07 aug 2010, 13:45

Ik heb nu een nieuw volkje op 1 bodem van een kunststofbak.

Volgens de cursus is het nu de moment om te starten met de wintervoeding en is het ook de moment om te behandelen tegen varao.

Ze hebben mij een soort kant en klare bus gegeven als wintervoeding.
+- 12 à 14 L dacht ik
Op termijn zou ik wel liever iets meer biologischer willen nemen, daar ik toch zo niet weet wat er allemaal
in zo een bus zit :roll:

Voor de behandeling van de varoa hebben ze mij Thymovar gegeven.
Ook hier verkies ik misschien toch iets biologischer.... :think:

Ik ben nu gestart met de wintervoeding en wilde nu de stripjes voor varoa behandeling in de kast leggen, maar op de
handleiding van de strips staat dat die niet in de buurt van een voederbak mogen gelegd worden.

Dus behandeling van varoa kan niet gelijktijdig met het wintervoeren ?

Of heb ik ergens iets mis gesnapt :doh:

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door erikzhs » za 07 aug 2010, 14:37

Thymovar is al een behoorlijk biologisch middel. Het is zelfs toegelaten in de officiële biologische bijenhouderij (Europese Verordening), want de werkzame stof is een plantaardige olie. Er staat inderdaad op dat het niet te dicht in de buurt van de voerbak mag liggen, maar er staat niet dat je niet gelijktijdig mag voeren. Dus als je de plaatjes niet vlak naast de voer opening legt, kun je gewoon voeren tijdens de behandeling. Er staat op de bijsluiter dat een er een verminderde voer opname kan optreden als gevoerd wordt tijdens de behandeling. Dit betekent dus dat er wel gevoerd kan worden tijdens behandeling.

Groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door Ivo » za 07 aug 2010, 19:00

Voeren zorgt voor wat enthousiasme in de kast, bijtjes gaan lekker aan de slag met indikken, opslaan en weer ophalen van bovenuit. Al met al behoorlijk wat beweging. De thymol komt dus in alle hoekjes en gaatjes. Juist voeren tijdens behandeling zorgt voor betere resultaten. Maar inderdaad, geen thymovar plaatje vlak naast de voeropening.
Ivo

Toerist567
Berichten:8
Lid geworden op:za 07 aug 2010, 12:38
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door Toerist567 » zo 08 aug 2010, 00:46

Ok!
Dan ga ik er 2 keer een half plaatje inleggen in 2 hoeken zoals vermeld in de handleiding.
En ver genoeg van de voederbak.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door TubaLeoVoet » za 14 aug 2010, 20:07

Nog meer biologisch dan Thymol.
Een voorstel: Jaag alle varroa mijten naar buiten met een singeltje van Paul Severs, zet ze vervolgens op een aambeeld en klop ze plat met een voorhamer.
(het singeltje niet mee plat kloppen, het kan dan in het voorjaar nog eens dienen)
:whistle:

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door alef pieter » zo 15 aug 2010, 00:55

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 02 sep 2010, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door Jaap v.Popering » zo 15 aug 2010, 08:54

TubaLeoVoet schreef:Nog meer biologisch dan Thymol.
Een voorstel: Jaag alle varroa mijten naar buiten met een singeltje van Paul Severs, zet ze vervolgens op een aambeeld en klop ze plat met een voorhamer.
(het singeltje niet mee plat kloppen, het kan dan in het voorjaar nog eens dienen)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vele jaren geleden had men wel een oplossing geweten . Ik geloof in : Hamelen "dan hadden zij de rattevanger wel ingeschakeld . :lol:

Jaap v P

Joke
Berichten:33
Lid geworden op:wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie:Boukoul
Contacteer:

Re: Varoa en wintervoeding

Bericht door Joke » zo 15 aug 2010, 09:04

Ja, ja, en ik maar elke avond met een lucifer mijten platdrukken en tellen op bodemlade. Kan helaas geen fluit spelen en woon ook niet in Hamelen. :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 122 gasten