te tamme bijen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
te tamme bijen ?

Bericht door lut » do 12 aug 2010, 18:53

Ik heb ondertussen vier kasten staan. Eén daarvan is een aflegger die ik in juni maakte . Uit een redcel is toen een koningin geboren die aan de leg was. Na drie weken met verlof te zijn geweest , controleerde ik de kast opnieuw en zag ik dat er geen broed meer in de kast zat , wel een mooie uitgelopen moerdop en eitjes. Vorig weekend opnieuw gecontroleerd en er zit al een beetje gesloten broed in, verder mooi aaneengesloten open broed. Het broednest is weliswaar nog klein (op twee ramen)maar ziet er verder dus wel mooi uit. Ik prikkel de kast nu met voedsel in de hoop dat de aflegger nog goed kan aangroeien. Als ik de kast inspecteer ziet het er allemaal mooi uit, maar aan de buitenkant geeft de aflegger echt een heel tamme indruk. Er vliegen wel wat bijen af en aan, maar ze brengen in vergelijking met mijn andere kasten toch wel hééél weinig stuifmeel binnen (ze hebben wel minder broed, maar ze brengen eigenlijk zo goed als niets binnen van stuifmeel) en ze maken een veel tammere indruk dan de andere bijen. Op de vliegplank zitten ook altijd een aantal bijen gewoon te zitten.
Het verschil met de andere kasten is zo groot, dat ik vermoed dat er toch een verklaring moet voor zijn. Iemand een idee?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten