Handling suikerramen bij invoeren.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
graskees
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Handling suikerramen bij invoeren.

Bericht door graskees » za 21 aug 2010, 21:11

Wat ik mij steeds afvraag is hoe je het beste suiker kunt invoeren.
Als je dat nl. doet dan komen de kantramen helemaal vol te zitten.
Enige tijd later moet je de kantramen juist vewijderen voor de winter.
Hoe doen anderen dat vraag ik mij af.
Moet je ze naar beneden verplaatsen of gewoon weghalen en bewaren voor slechte tijden.
Of weer leeg laten likken op de stand terwijl de kantramen zijn vervangen door
vulblokken?
Hoe doen jullie dat? Ik zit er al een hele tijd over te denken wat het beste is.

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Handling suikerramen bij invoeren.

Bericht door Ilke » za 21 aug 2010, 21:48

Waarom zou je de kantramen vervangen door vulblokken? Probleem met kantramen is alleen dat als ze niet verzegeld zijn dat ze kunnen gaan schimmelen, lijkt me dat je ze anders gewoon kan laten hangen... Maar mijn volk heeft nu nog 8 ramen broed en alleen de twee kantramen met honing, dus die laat ik nog even mooi hangen. Ondertussen voer ik heel klein beetje bij zodat ze het broednest in hun eigen tempo kunnen laten afnemen zonder dat ik ze in de suikerstroop verzuip :? Blijf zelf gewoon nog even bijvoeren en heb ook nog een varroabestrijding te goed, als de kantramen dan nog niet verzegeld zijn (ik verwacht het wel, want ze zijn al 2/3 verzegeld) maar dan zou ik ze dan nog kunnen vervangen. Begreep uit het boek Bijenhouden - hoe doe je dat, dat je voor een tien raams volk 12 kg voer = ca. 5 verzegelde ramen voer in een volk voor de winter nodig hebt.
Vriendelijke groeten, Ilke

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Handling suikerramen bij invoeren.

Bericht door A.A. Staals » zo 22 aug 2010, 06:09

graskees schreef:Wat ik mij steeds afvraag is hoe je het beste suiker kunt invoeren.



Als je de kantramen er uit wil hebben, vervang je die door vulblokken voordat je gaat voeren. Het is echter nergens voor nodig, alleen werk in voor en najaar.

a staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten