Darren.. verband met dracht .. of ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door remolen » vr 03 sep 2010, 15:38

Ik heb in al mijn kasten nog darren zitten hier thuis.
nu is er ondanks het slechte weer veel dracht cht voor de bijen geweest tot nu toe. Kan het verband met elkaar houde dat de darren gewoonweg nog gedoogd worden omdat de dracht goed is. er is verder niks mis met de volkjes. Het zijn jonge koninginnen. varroa is op tijd bestreden. dus voor zover ik met mijn blote oog kan zien zijn het goede volkjes. Ook zit er nog veel werkster broed in de kasten

wie heeft ook nog veel darren ? of is overal de darrenslacht geweest of in volle gang?
Ik weet zo van vorig jaar niet meer wanneer dat hier was. ik zit in het midden van een woonwijk met heel veel sneeuwbes en een aantal vlakten met bloeiend nazomer spul.

Groet Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door Bart de Coo » vr 03 sep 2010, 17:35

Er werd onlangs op het forum geschreven dat de darrenslacht in volle gang zou zijn. Nou wil ik dat onmiddellijk geloven. Maar hier aan de Veluwezoom lijken de bijen weinig aanstalten te maken. Ik weet niet of er nog darrenbroed is, maar de darren worden vrolijk gedoogd en met hun kenmerkende geronk zijn ze nog luid en duidelijk aanwezig. Ook hier is de augustusdracht heel aardig geweest. Vandaag kwamen ze bijvoorbeeld met veel stuifmeel thuis.

Bart

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door petro » vr 03 sep 2010, 19:41

Bij mij ook volop rond ronkende darren,poppen en zelfs nog heel jonge larfjes.(van wat ik zo gauw kon zien,toen ik wintervoorraad controleerde.)
Beidde volken ingevoerd,maar qua gedrag en met hun darren alsof het eind mei is.(veel stuifmeel en nectar.) :be8:
Petro

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door AndreasH » vr 03 sep 2010, 19:46

Petro,

Knap als jij kunt zien dat ze met nectar thuiskomen. Ik kan zelfs m'n vrouw niet in de kop kijken, laat staan de bijen. ;-) Dat ze veel vliegen zegt nog niks helaas....

Groenten,

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door Robbert » vr 03 sep 2010, 23:06

Bijen uit de lucht pakken en uitknijpen om te zien of er nectar in zit. :doh:

Maarehh vandaag bij mijn stal dacht ik dat er oorlog was tussen de volken. Overal darren en nog eens darren. Ook bij mij zie ik ze nog steeds en ik schaam me dat ik man ben. Wat een klungels die darren. Knallen overal tegen op.

Ik ben de volken al flink aan het voeren maar ik denk dat dat niet de oorzaak is waarom er nog steeds zo veel bijen zijn.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door petro » vr 03 sep 2010, 23:59

Andreas,
Wat dacht je van het feit dat bijen hun opgehaalde nectar in die zeshoekige celletjes doen.
En dat als je ziet dat de eerst lege celletjes,zomaar vol zitten? :dance: :dance:
Ik heb toch het idee dat ,dat dé manier is om te zien dat je bijen halen? :D
AndreasH schreef:Petro,

Knap als jij kunt zien dat ze met nectar thuiskomen. Ik kan zelfs m'n vrouw niet in de kop kijken, laat staan de bijen. ;-) Dat ze veel vliegen zegt nog niks helaas....

Groenten,

Andreas

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Darren.. verband met dracht .. of ...

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 sep 2010, 22:14

Waarnemingen bij en op de vliegplank is iets waar elke Imker zijn voordeel mee kan doen.

Wanneer je nog tien meter van de je volken verwijderd bent en je hoort het gezoem ,en het geen afkomende zwerm is mag je er van uitgaan dat er veel dracht is ,
ook als de Bijen op de vliegplank landen en zij haastig naar binnen lopen , mag je aannemen dat er veel nectar of stuifmeel binnenkomt . Is het dan geen stuifmeel dan zal het nectar zijn .
Als zij echter op de vliegplank aarzelen en gecontroleerd worden is dat een teken dat zij onvoldoende voedsel bij zich hebben , dus weinig dracht.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 106 gasten