Heide 2001

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Heide 2001

Bericht door Kees Overeem » ma 30 jul 2001, 17:14

De laatste weken ben ik niet meer op de heide geweest en vraag me af hoe ze ervoor staat en wanneer de volken erheen zouden kunnen. In mijn geval moet dat of deze week of vanaf 19 augustus, wat me te laat lijkt.
Wie kan hier wijsheid verschaffen?.
Na het afnemen van de zomerhoning en met deze temperaturen moeten massa's bijen buiten slapen, ondanks dat de meesten op meer dan 2 broedkamers staan en de bodem volledig uit gaas bestaat!. Volk genoeg voor het heide-werk lijkt me.
Vriendelijk gegroet, Kees Overeem


--------------------------------------------------------------------------------

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2001

Bericht door Piet Jager » ma 30 jul 2001, 17:18

18-8-2001 no 11
De keuze heeft natuurlijk te maken met jouw geplande vacantie! Tussen de eerste en de tweede keus liggen ca 18 dagen. Een vaste gewoonte is dat de volken er op 10 augustus staan:
"Met St. Laurens (10 augustus)
krijgen de bijen op d'r pens"

Dus in jouw geval: "Of 9 dagen eerder of 9 dagen later!"


Er valt zowel voor het een als voor het andere wat te zeggen. Onderstaand twee visies!

VROEG NAAR DE HEIDE:

1. De bijen zijn goed en op tijd ingevlogen en hebben het gebied reeds goed verkend. Elke dag lopen er nog veel jonge bijen uit en elke dag moeten er zich nog massa's jonge bijen invliegen, die nu snel en goed op de hoogte raken van het nieuwe drachtgebied!

2. De oude, versleten bijen kunnen ook nog een korte tijd hun steentje bijdragen omdat de dracht, in dit geval, voor hen geleidelijk aan begint.

3. Als ze 'ruiken' dat er binnenkort een nieuwe dracht te verwachten valt blijven ze actief, alert en houden er zin in.

4. Van 20 t/m 31 aug. is de top, dus 19 aug. zou nog kunnen, maar je verspeelt dan een paar volle dagen dracht door invliegen/vervliegen, etc. en de plotselinge overgang voor de oude, versleten bijen is zo ingrijpend, dat ze binnen een paar dagen zijn verdwenen.


LAAT NAAR DE HEIDE:

Sommige doorgewinterde imkers en "haidjers" zeggen altijd dat de meeste imkers veel te vroeg naar de heide gaan. De bijen kunnen er niets vinden en vliegen soms kilometers rond bij hun speurtocht naar nectar. Je verliest daardoor massa's bijen nog voor de dracht begint!
Zij gaan pas als de heide werkelijk begint te honingen (als ze "stuift"!). De bijen hoeven dan niet ver te vliegen en zijn direct ingevlogen! Je verliest daardoor heel weinig of zo goed als geen bijen door invliegen /vervliegen, etc.

Putterpiet


Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Heide 2001

Bericht door maartenkleijne » ma 30 jul 2001, 17:23

18-8-2001 no 14
Ter aanvulling: de heide is vroeg dit jaar, althans hier in het Gooi begint ie op sommige plaatsen al aardig te kleuren. Dus brengen maar, dan kunnen ze gelijk beginnen; en laten we hopen dat er nu en dan nog een buitje valt.
--------------------

Maarten Kleijne, consultant organische processen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten