Versuikerd honing in raten...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Versuikerd honing in raten...?

Bericht door Peter_vandermolen » zo 22 jul 2001, 17:36

Bij het slingeren kwam ik een aantal ramentegen waarbij de honing in de raten reeds versuikerd was. Had ik nog nooit gezien. Komt dit vaker voor?
Ik reis niet met mijn huis-tuin-en-bos-bijen en zij hebben het vooral van de Esdoorn, de Linde (veel dit jaar) en de achtertuinen en wat natuurreservaat.
Achteraf denkende vermoed ik dat dit uit een paar kasten kwam waarin slecht gehaald was en waarbij de ramen dus relatief "koud" hebben gehangen.
Ramen uit mijn beste volk waren allemaal prima met vloeibare honing.
Wie o wie...?

groetjes, Peter.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Versuikerd honing in raten...?

Bericht door Oude Essink » ma 23 jul 2001, 17:38

18-8-2001 no 10
Hallo Peter,
Dit komt inderdaad vaker voor, afhankelijk van de kristallisatie-snelheid van de betreffende honing (veel glucose: hoge snelheid) Als je koolzaad afneemt, moet je snel zijn met uitslingeren, anders versuikert hij in de raat. Heide versuikert ook in de raat; voor het slingeren heb je daarom een Kolbapparaat nodig (bij aanraking wordt de honing vloeibaar; een bijzondere eigenaardigheid van heide.)
Er zit niets anders op, dan deze in de raat versuikerde honing of aan de bijen te laten of warm te zetten, tot zij weer uitslingerbaar is. Ik ga ervan uit, dat het geen raampjes wintervoeding betreft die per abuis zijn blijven zitten.
Over bijensterfte onder lindebomen is al veel gespeculeerd zonder bevredigende verklaring; ik voor mij waag mij er niet aan; maar het verschijnsel is bekend.
hennie oes
--------------------

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Versuikerd honing in raten...?

Bericht door maartenkleijne » ma 23 jul 2001, 17:40

18-8-2001 no 14
Over versuikerde honing gesproken: kan iemand mij verwittigen of wite klaver ook haastig geslingerd moet worden of kan ik nog twee weken wachten tot mijn zwager terug is van vakantie. (want de slinger staat bij hem thuis)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Versuikerd honing in raten...?

Bericht door Oude Essink » ma 23 jul 2001, 17:41

18-8-2001 no 10
Hoi Maarten,
Zet de raten niet koud weg en wacht rustig je zwager af; zelfs als klaver gaat kristaliseren, blijft hij nog lange tijd smeuïg genoeg om uit te slingeren (mijn ervaring althans).
hennie oes

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Versuikerd honing in raten...?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 25 jul 2001, 17:42

18-8-2001 no33
Hennie schreef:
---
- Heide versuikert ook in de raat; voor het slingeren heb je daarom een Kolbapparaat nodig (bij aanraking wordt de honing vloeibaar; een bijzondere eigenaardigheid van heide.) -
---
Dat lijkt me niet het geval.
Heide versuikert pas als de fraaie amberkleur wordt omgezet in een melk-chocoladekleurtje. Dat kan nog wel drie maandjes duren!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten