Moerrooster gebruiken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moerrooster gebruiken?

Bericht door Bidding » ma 09 jul 2001, 17:50

18-8-2001 no173
Hallo Romée,
Bedankt voor je reactie. Inderdaad zal ik uiteindelijk wel een 'eigen stijl' ontwikkelen bij het imkeren. Maar nu heb ik de twee mentoren die me helpen en die beide een eigen stijl hebben. Ik leer er ontzettend veel van maar soms is het behoorlijk verwarrend..........
De een zegt zus en de ander zo. Maar ik ben blij dat ze bereid zijn hun energie, tijd en materiaal voor me beschikbaar te stellen.

Imker H. slingert dus wel honing als er Darrenbroed in zit, als er gewoon broed in zit dan wacht hij tot die uitgelopen is. Want aan darrenbroed 'is niks verlore'.

Je zegt dat er geen imkerrooster bestaat. Maar als ik zo om me heen kijk op internet, of in het blad bijen waaruit volgens mij blijkt dat er wel 5 verenigingen (?) voor imkers zijn, de discussies zie over verschillende mailinglijsten, etc etc etc...dan zijn er volgens mij toch verschillende (onzichtbare) imkerroosters in Nederland.

Je zou de indruk krijgen dat er tienduizenden imkers zijn die zich de luxe kunnen permiteren om zo gescheiden te zijn. Maar volgens mij zijn er niet zo veel en loopt hun aantal ook langzaam terug (klopt dat?) dus is het wel heel zonde om zich zo op te delen!
Maar ja, er zal wel een (historisch, traditie) reden voor zijn.

Groeten van Lex

helpdesk
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 jul 2001, 10:42
Locatie: Bijenhouden.nl
Contacteer:

Re: Moerrooster gebruiken?

Bericht door helpdesk » ma 09 jul 2001, 17:52

18-8-2001 no2
Hallo Lex,
Er zijn weinig raampjes waarin behalve honing, "alleen maar" darrenbroed zit. De meeste imkers, dat geef ik je op een briefje, zullen als stelregel volgen dat je ramen met broed niet slingert. Je hoeft geen jarenlange imkerervaring te hebben om daar een eigen standpunt over te hebben. Persoonlijk vind ik dat bijenhouden om respect voor bijen vraagt.
Met imkerrooster bedoelde ik, dat de toegang voor Bijenhouden.nl voor zelfs de grootste imker toegankelijk is.
Ik vind het ook jammer dat iedereen zijn eigen kerkje opricht. Zoals je kunt lezen, proberen wij juist aansluiting te vinden bij de traditionele imkerverenigingen. Die voeren met elkaar fusiebesprekingen. Het is de intentie om Bijenhouden.nl dan tot centraal domein te maken van die nieuwe fusievereniging. Hoe daar de roosters liggen, weten alleen enkele ingewijden, waartoe ik niet behoor.
Met weer een groet van,
Romée

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Moerrooster gebruiken?

Bericht door Romée van der Zee » di 10 jul 2001, 03:21

18-8-2001 no 2
Over het plaatsen van een moerrooster kunnen imkers heel principieel zijn. Ik houd meer van een praktische benadering.
Als een aanzienlijke dracht verwacht wordt, is een moerrooster niet nodig. Door de grote hoeveelheid binnengebrachte nectar, wordt het broednest vanzelf naar beneden gedrongen.
Bij een beperkte dracht, en dat is in Nederland vaak het geval, is een moerrooster een goede maatregel om broed en honing te scheiden zodat er toch geoogst kan worden. (want slingeren van raampjes waarin ook broed zit is uit den boze).
Een nadeel van de aanwezigheid van een moerrooster, als er geen dracht is, is het risico dat de eventueel aanwezige honing te ver van het broednest af komt te zitten. Bijen willen broednest, stuifmeel en honing, altijd goed op elkaar laten aansluiten. Natuurlijk dragen de bijen de honing wel voor een deel naar beneden. Maar veel liever zouden ze het broednest naar boven verplaatsen. Daar is het warmer.
Een geforceerde scheiding kan ongunstig uitwerken op het gedrag van de bijen t.o.v. de koningin. De koningin kan n.l. niet uitleggen dat zij niet door het m.r. heen kan.
Als je goed je waarneemt wat de weers/dracht omstandigheden zijn, en je weet de situatie binnen de kast, dan zul je vaak een m.r. kunnen plaatsen, en af en toe moeten zorgen dat het verwijderd wordt.
De imker die nooit een rooster plaatst, neemt het minste risico, en is het meest vriendelijk voor de bijen. Zij (of hij) zal af en toe misschien wat minder honing hebben.
Sterkte met het imkeren. Zo zijn we allemaal begonnen. Op een bepaald moment ga je bijenhouden op een manier die bij je past.
Romée
ps en als die imkers er anders over denken (dat doen ze meestal) vertel ze dan maar dat hier over hun ideeen gesproken wordt, en dat ze van harte uitgenodigd zijn enz. Er is wat dat betreft geen imkerrooster.

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moerrooster gebruiken?

Bericht door Bidding » di 24 jul 2001, 17:46

Hallo,
Vorig jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een imker benaderd die in een bijenstal in het bos vlakbij waar ik woon aan het werk was.
"Go, het lijkt mij ook wel leuk om wat bijen te houden, hoe werkt dat?".
Afijn, na deze vraag kwamen we uitgebreid aan de praat en we spraken af dat ik met hem 'mee zou lopen' om te kijken wat het nou eigenlijk inhoud.
Door datgene wat ik zag ben ik enthousiast geworden en gaf aan dat ik in 2001 zelf wel wat wilde proberen.
Geen probleem, want hoewel de betreffende imker zelf, door gezondheidsproblemen, geen tijd had om me te helpen hadden andere imkers uit mijn dorp dat wel.
Van imker L. kreeg ik een mooi boek om me voor te bereiden en kreeg ik de belofte dat als er een zwerm geschept zou worden die voor mij zou zijn. Intussen had ook imker H. gehoord dat ik geinteresseerd was en hij nam contact op op momenten dat er iets interessants te doen was zodat ik mee kon kijken. Zo ben ik enkele keren met imker H. meegeweest.
Beide imkers zijn trouwens zeer ervaren! De ene imert al zo'n 30 jaar en de andere toch al gauw 25 jaar.
begin juni was het zover! Er was een zwerm en samen met imker L. heb ik die gehaald. Hij stelde een spaarkast beschikbaar inclusief ramen die ik dit jaar mocht gebruiken. Ik heb mijn eigen volkje!.
Met de hulp van imker H. en imker L. probeer ik mijn bijtjes te vertroetelen en ..... nou ja eigenlijk probeer ik het vak een beetje te leren.
Anderhalve week geleden ging er een HK op en imker L. vertelde dat ik met een beetje mazzel dit jaar mijn eigen honing zou kunnen slingeren. De HK wordt door een moerrooster gescheiden van de BK.

Vorige week ben ik met imker H. meegeweest.
Tot mijn grote verrassing mocht ik 2 complete simplex kasten van hem hebben om straks voor mezelf te gaan gebruiken. Het zijn 2 kasten die hij zelf kreeg van een andere imker toen hij 30 jaar geleden zelf begon. Wat een nostalgie, ik was ontroerd, twee oeroude kasten die welliswaar wat opgeknapt moeten worden maar die al zoveel historie hebben meegemaakt.
Maar goed, we namen wierpen ook een korte blik in mijn bijenkastje en daarbij begon imker H. aardig te brommen. En als H. bromt dan is er iets niet goed! Tsja, waarom had ik in g...naam een moerroster geplaatst?, weg met dat ding! Hij gebruikte ze nooit en de bijen hebben er 'unne hekel an' om erdoorheen te moeten gaan. Dat beetje broed wat er eventueel komt gaat er wel weer uit. Dus resoluut werd het moerrooster verwijderd!

Tsja, volgende week ga ik weer met imker L. in mijn volkje kijken en dan is het moerrooster, waarvan hij vindt dat het heel belangrijk is dat die ertussen zit, verwijderd? Oeioei, het is een heel aardige man, maar of ie dat nou leuk vind?

Mijn vraag is nu: Hoe zit dat met dat moerrooster? Is het nu juist iets goeds om ertussen te doen of juist niet. Welke imker heeft nu gelijk?

Groeten,Lex

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Moerrooster gebruiken?

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 30 jul 2001, 17:53

18-8-2001 no 82
Hoi Lex,
Ik ben een imker die het hele jaar door met een moerrooster werkt. In de praktijk gaat het moerrooster op de volken wanneer ik de honingkamers plaats. Ik vind dat erg handig. De honing is dat altijd gescheiden van het broed. Het is waar hetgeen Romée zegt maar in ons kikkerlandje waar je nooit precies weet wat het weer gaat doen tijdens een dracht, krijg je al snel broed in de honingkamer als de dracht iets tegen valt. Vaak gebeurt het dat de moer vlak voordat je wilt gaan slingeren net een randje cellen onder in de 'volle'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten