Invoeren moertjes.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rikkebee
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 aug 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Invoeren moertjes.

Bericht door rikkebee » wo 18 jul 2001, 18:02

Ik imker al een tijdje met de buckfast bij en ben hier zeer tevreden over , en omdat ik hierover erg tevreden ben wil mijn stiefvader ook overschakelen op buckfast .
Ik heb er voor hem ongeveer een 13 tal jonge ( bevruchte ) moertjes klaar tegen volgende week .
nu mijn vragen :
hij bezit al enkele volkeren buckfast dus hier gaan we niets aan veranderen + een volk of 5 doorgekweekte afgezwermde bijen die niet verlegen zijn voor een prikje hier en daar + 2 moerloze volkeren met moerdoppen . ( Bij controle vandaag ) .
hoe verdeel ik best mijn moertjes over deze volkeren , wat doe ik met het aanwezige broed en hoe scheid ik het vlugst de moer uit het volk ( niet gemerkt ) .
misschien wat veel vragen ineens maar wie weet hiermee raad ?

Groetjes Eric , België

rikkebee
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 aug 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Invoeren moertjes.

Bericht door rikkebee » za 01 sep 2001, 00:55

Bij Gebrek aan reactie geef ik hierbij mijn oplosing:
Zaterdag 11/8 in alle volkeren de moer opgezocht en in een kooitje geplaatst .
Dinsdag 14/8 alle kasten voorzien van 3 ramen broed , 2 ramen voedsel met stuifmeel en 2 uitgebouwde ramen uit stock ( alle aanwezige doppen werden verwijderd ) en alle oude moeren vervangen door de jonge ( kooitje gesloten laten !! )Rustig 10 dagen afgewacht en op dinsdag 21/8 waneer alle broed gesloten is controleren op doppen , hierbij worden alle broedramen afgeveegd om zeker geen te missen , invoerkooitje wordt voorzien van vers suikerdeeg en geopend .
Dinsdag 28/8 hebben we gecontroleerd op jong broed en tot grote vreugde slechts 1 niet aangenomen :D
PS Ik heb disdag mijn vrije dag dus daarom deze oplossing .:oops:

Groetjes Eric , en hopelijk heeft iemand hier iets aan in de toekomst

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invoeren moertjes.

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 sep 2001, 22:27

Eric en andere meelezers, je moet er op verdacht zijn dat er opnieuw doppen worden aangezet. De bijen zullen de moeren als"vreemd"ervaren en zullen/kunnen dan vernieuwing[/i/ cellen aanzetten dus voorzichtig kijken om de acht dagen (als het nodig is) doppen breken. Meestal maar twee keer. Als er eenmaal jonge eigen bijen rondlopen is de zaak geklaard. Het is wel nodig om een dracht te maken als die er niet is d.w.z. matig voeren -halve L. per dag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten