Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Bericht door maartenkleijne » wo 21 feb 2001, 10:04

maartenkleijne
Deelnemer # 14
verstuurd 21-02-2001 16:03
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn ervaring is beperkt maar enkele info:
Men zaait veelal ca 2m vanaf de rand van het veld. Dat heeft vaak ook te maken met subsidie mogelijkheden voor braken etc.. Meestal wordt phacelia gezaaid of een mengeling van dat met kruisbloemigen zoals mosterd en baldrammenas. Borage is ook heel goed maar het zaad is duur. Echt enthousiaste boeren zaaien nog wel eens een mengeling a la het bijenbroed dat in het bijenhuis verkocht wordt. Genoemde zaden kunne alle machinaal gezaaid worden.
Chemische onbekruidbestrijding in de mais dood meestal ook deze planten, dat wil zeggen dat bij goed gebruik toch de eerste tientallen cm. verloren gaan, waarbij bij het zaaien rekening mee moet worden gehouden.
Een samenwerking die nog al eens gebeurt is: de boer doet het werk, de imker betaald voor het zaad. Alle genoemde teelten zijn ook heel goed voor de vruchtbaaarheid en gezondheid van de bodem. Als je het elk jaar doet is dat op den duur tot 20 meter vanaf de rand merkbaar.
Je andere vragen kan ik niet beantwoorden.

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Bericht door Kees Overeem » wo 21 feb 2001, 10:05

Kees Overeem
unregistered
verstuurd 21-02-2001 18:48
--------------------------------------------------------------------------------
Ook bij ons in de buurt beginnen er maisakkers te komen met zonnebloemen eromheen.
Voorzover ik kan nagaan doen de boeren dit hoofdzakelijk voor het betere imago, en het is inderdaad een pracht gezicht.
In dat geval is het genoeg om alleen de buitenste rij mais te vervangen door zonnebloemen. Of dat meteen met het maiszaaien kan en of de zonnebloemen tegen de onkruidbestrijding kunnen weet ik niet. Wel weet ik dat er al heel veel loonwerkers zijn die de chemische bestrijding van onkruid vervangen door mechanische (schoffelen en frezen tussen de rijen)
Als de buitenste rij uit zonnebloemen bestaat heeft de boer geen opbrengstderving omdat deze planten een goede voedingswaarde hebben en gewoon worden meegeoogst.
Alleen is het de vraag of de bijen zonnebloemen voldoende aantrekkelijk vinden, steeds hoor ik geluiden dat de bloemen totaal niet worden bevlogen. Dat zou je eens moeten uitproberen.
In combinatie met de zonnebloemen ( gedeeltelijk als onderbegroeiing tussen de kale stengels) zou ik kiezen uit een rand met Nootzoet Raapzaad in plaats van Bladramenas of Mosterd. Hier heb ik het afgelopen jaar bijzonder goede ervaringen mee. Deze plant bloeit ontzettend lang en is heel aantrekkelijk voor bijen, terwijl het zaad ook nog eens goedkoop is. Een rand om een perceel van 1 hectare is nog prima met de hand in te zaaien.
Je schrijft blij te zijn met het maisstuifmeel omdat het goed is voor de inwintering,
maar het schijnt dat maisstuifmeel (omdat het een windbloeier is) een bijzonder laag percentage geschikte eiwitten zou bevatten, zodat het maar de vraag is of de bijen hier wel veel profijt van hebben.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 21 feb 2001, 10:08

Achter mijn bijenstal ligt een hectare landbouwgrond. Het is natuurlijk niet een erg groot stuk maar toch. Vorig jaar is het ingezaaid met mais en de bijen hebben in een korte tijd hiervan ontzettend veel stuifmeel gehaald. Ideaal voor het inwinteren van de bijen. Ik heb de boer van het desbetreffende land vandaag benaderd met de vraag wat er opnieuw in dit stuk grond werd gezaaid. Weer mais. Toen heb ik gevraagd als hij eventueel mee wou werken met het inzaaien van een strook om de mais heen met een goede bijenplant. Hij stond er niet negatief tegenover, maar hij wilde absoluut niet voor hoge kosten opdraaien. Wat natuurlijk logisch is. Tevens bracht hij zelf het voorbeeld ter sprake van een stuk land met mais, waardoor zonnebloemen stonden bij een dorp even verder als Burgum. Dit stond met een grote foto in de plaatselijke krant. En hij vond dat natuurlijk wel mooi staan.
Toch had hij nog wel veel vragen? Ik heb met hem afgesproken dat ik hem weer zou bellen en eens wat meer informatie zou winnen.
Wie weet daarom een antwoord op de volgende vragen:

Hoe breed zaait men meestal zo'n strook?
Welke gewassen komen in aanmerking voor het inzaaien van zo'n strook?
Mais wordt meestal eenmalig gespoten, zodat het onkruid hierdoor dood gaat. Kunnen deze gewassen hier tegen? Of welke gewassen kunnen hiertegen?
Zijn er behalve zonnebloemen nog meer langere gewassen die in aanmerking komen voor het zaaien naast mais of in mais?
Zijn er bij deze gewassen ook nog wat te behalen voor de boer zelf?Dus als veevoer dienen?
En tenslotte kan men dit zaaien gewoon via een (landbouw)graszaaimachine inzaaien?

Het zijn veel vragen tegelijk. Er zit ook een bepaalde overlap in de vragen. Maar wie heeft hier ervaring mee?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 feb 2001, 10:07

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 22-02-2001 16:31
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Overeem schrijft over Nootzoetraapzaad. Dat is een hele goeie, bijminnende groenbemester.
Op de rubriek 'Dracht' heb ik een Nootzoetraapzaad-artikeltje gezet.
Zonnebloemhoning (Miel de Tournesol) is ontzettend flauw van smaak.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samenwe

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 feb 2001, 10:08

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer # 110
verstuurd 23-02-2001 00:14
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb inderdaad ook gehoord dat de zonnebloem niet een hele goede drachtplant is. Harry Toben van het Lemmer-bevruchtingsstation zei(naar aanleiding van het stuk ingezaaide zonnebloemen tussen mais) dat alleen zonnebloemen goed nectar afscheiden als het heel heet is. Daarom schijnt zonnebloem in Frankrijk(Miel de Tournesol misschien??) wel een dracht te zijn.
Zelf staat vlak bij mijn bijenstal een perceeltje zonnebloemen. Een mini variant met wel normale bloemen. Er zitten wel bijen op, maar ze zijn te tellen. Vaak met wat donkergeel/okergeel stuifmeel. Thuis hadden we een twintigtal zonnebloemen staan van over de 2.50 meter hoog. Hier zaten ook niet een groot aantal bijen op, wel hommels.

De zonnebloem is denk ik dus niet echt een voorbeeldige drachtplant, ook al gezien de honing(Bedankt Frans van Tongeren) heeft het naar mijn mening niet veel nut om deze plant in te zaaien.

Zeer binnenkort zal ik nog een reactie geven op de rest van de reacties die gekomen zijn op "Het inzaaien van bijenplanten(bij mais) in samen werking met de boer."
In ieder geval allemaal alvast bedankt voor jullie reacties!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten