Propolis verzamelen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Propolis verzamelen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 jun 2001, 11:13

Jelte Pieter Dijkstra
Deelnemer # 110
verstuurd 05-06-2001 23:18
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Peter,
Zelf heb ik vorig jaar ook propolis verzameld. Ik had twee kleine roestvrij stalen gaasjes op een gat van een dekplank van een van mijn volken gelegd. Dit voor meer doorstroming van frisse lucht. Maar voor de zwermtijd maakten de bijen deze gaasjes hardstikke vol met propolis. Het heeft schijnbaar toch iets teveel getocht. Ik had wel prachtige schone propolis gewonnen. Alleen het moest er nog af. Ik ben pas in de herst gaan nadeken hierover. Ik heb toen met een laborant bij mij op de faculateit afgesproken om de propolis te verwerken. Ik heb toen de propolis verwerkt op de manier die destijds op de zoemlijst werd geopperd. Alleen het eraf halen van de propolis van het gaasje hebben we een magnifieke oplossing bedacht. Eigenlijk heel simpel. We hebben het gaasjein de vloeibare stikstof gehouden. Enkele keren kloppen en voila de propolis viel er in diggels af. Vervolgens kon ik het meteen (in bevroren toestand) bewerken met een portier tot poeder. Ideaal! Vervolgens het poeder opgelost in alcohol en dat mengsel afgedraaid in een centrifuge. Je houdt een prachtig heldere tinctuur over. Misschien kun je er iets mee. Ik wens je veel succes met de winning!
J.P.

Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Propolis verzamelen.

Bericht door Peter_vandermolen » di 05 jun 2001, 11:13

Ik heb mij voorgenomen om dit jaar eens propolis van mijn bijen te verzamelen.
Daartoe heb twee van die plastic matten gekocht met van die smalle spleetjes er in, die je boven op de raten kunt leggen. Volgens de theorie bouwen ze die vol met propolis.
Heeft iemand ervaring met dergelijke matten?
Wanneer kun je ze het beste erop leggen?
Zijn er andere tips en suggesties?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten