voerbakjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Han Geltink
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 21 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

voerbakjes

Bericht door Han Geltink » za 01 sep 2001, 10:23

Als voerbakjes om mijn bijenvolken in te winteren gebruik ik de bekende witte plastic 2 literbakjes met de conische opening.
Ik voer meerdere dagen elke dag een liter totdat de gewenste hoeveelheid is bereikt. Wat mij steeds weer opvalt is dat bij een aantal bakjes de bijen die "over de rand komen" naar beneden glijden en niet meer naar boven kunnen komen om zich te redden. Je vindt dan 's morgens meerdere verdronken bijen drijvend in de suikeroplossing.
Iemand heeft ooit een oplossing gegeven om dit te voorkomen maar ik weet niet meer wie en wat de oplossing is.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank,

Han Geltink

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: voerbakjes

Bericht door Frans vanTongeren » za 01 sep 2001, 10:29

'Was ik het Heer?'
Je kunt aan de voet van dat schoorsteentje wat strootjes of drinkrietjes leggen.
De bijen hebben dan drijvend spul om gered te worden van verdrinking!
Verder zou je de klimwand wat kunnen opruwen, zodat de bijen meer 'grip'kunnen krijgen.
(De bakjes met TWEE deksels geven minder problemen)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: voerbakjes

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 01 sep 2001, 10:58

Hallo Frans en Han

Piet Jager bevool laatst aan om die bakjes met conische opening onmiddelijk weg te gooien. Bijen die uit deze bakjes(dus met een grote totale deksel)suikeroplossing opnemen die worden helemaal kaal. Bij sommige mensen is dat een gewoonte, maar mijn bijtjes wil ik dit liever niet aandoen.
Trouwens die met twee deksels, hierbij tref je het verdrinken minder snel aan, echter giet je te snel de suikeroplossing erin dan gaan er enkele bijen 'onder water zwemmen'. Soms verdrinken ze en soms drijven ze weer boven. In dit geval is het slimmer om zowel bij beide typen bakjes, maar een jampotje per keer te geven. Dan heb je nergens last van.

J.P. Die met de meeste volken ook al begonnen is te invoeren en nu bijna halverwege is.

:shock:

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: voerbakjes

Bericht door Frans vanTongeren » za 01 sep 2001, 12:25

DICK AALVANGER schreef op 10-06-'00 via de VBBN Zoemlijst:
---
Ook ik had problemen met die trapezevormige bakjes, soms lag de hele rand
vol met dode bijen.
Ik heb het volgende gedaan en dat leek de bijen goed te helpen.
Met een warm / heet soldeerboutje met een spitse punt heb ik op de beide
delen diagonale lijntjes getrokken, in een afstand van ongeveer 1 cm van
elkaar.
Hierdoor werd het wat ruwer en konden de bijen houvast vinden.

Groeten Dick.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: voerbakjes

Bericht door Hans van der Post. » za 01 sep 2001, 21:45

Hou het simpel, niet weggooien deze bakjes een zeer grof schuurpapieer even het plastik goed schuren en de bijen hebben houvast. Ook de rechthoekige bakjes van 2.L. zijn zwembaden waar bijen in verdrinken het schuurpapier doet ook hier wonderen. (zonder de heer)




Edited by - hans van der Post on 01/09/2001 21:48:16

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voerbakjes

Bericht door Bob de Graaf » ma 03 sep 2001, 18:21

voerbakjes.

Ik ben ook van mening dat al die plastic voerbakjes in de shredder zouden moeten belanden. Prullen van helemaal niks. Ze gaan snel kapot en de bijen verzuipen er in. Ik heb eerst nog getracht ze klassikaal zwemles te geven maar dat bracht ook al niets

DE SIMPELE OPLOSSING:

Men neme een plastic emmertje van 5 kg. huzarensalade (Gratis verkrijgbaar bij de EDAH)
In de deksel boort men met een 1 mm boortje ca. 25 gaatjes in het midden van de deksel precies op de randen van de groeven. Vervolgens neem je een stuk plastic folie waarin de in het midden een rondje snijdt die overeenkomt met de diameter van de cirkel waarin zich de gaatjes bevinden. Deze leg je boven op de raten en plaatst daar een lege broedkamer op. De emmer is iets lager dan de broedkamer dus past er mooi tussen.
Vervolgens vul je de emmer met vloeibare suikeroplossing of kant en klare Trim-O-Bee (of zoiets).

De emmer met vloeibare suiker eerst even laten uitlekken op een andere emmer zodat er onderdruk boven in de emmer ontstaat en de oplossing niet wegloopt. De emmer zet je met de gaatjes op de raten in het midden van de opening. Na 2-3 dagen hebben ze de emmer leeg. Geen geknoei. Lage kosten. Werkt perfect. Hard plastic voerbakjes weggooien want die gaan toch altijd wel kapot.

Imkeren moet je simpel houden met zo laag mogelijke kosten en hoog rendement.

Succes

Beebob

Als voerbakjes om mijn bijenvolken in te winteren gebruik ik de bekende witte plastic 2 literbakjes met de conische opening.
Ik voer meerdere dagen elke dag een liter totdat de gewenste hoeveelheid is bereikt. Wat mij steeds weer opvalt is dat bij een aantal bakjes de bijen die "over de rand komen" naar beneden glijden en niet meer naar boven kunnen komen om zich te redden. Je vindt dan 's morgens meerdere verdronken bijen drijvend in de suikeroplossing.
Iemand heeft ooit een oplossing gegeven om dit te voorkomen maar ik weet niet meer wie en wat de oplossing is.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank,

Han Geltink

[/quote]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten