Alsnog koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Alsnog koningin

Bericht door J. Sleegers » ma 01 okt 2001, 22:00

Ik heb drie bijenvolken staan. Van de zomer was er in 1 volk geen koningin aanwezig. Dat merkte ik rond 1 augustus, toen ik wilde gaan beginnen met inwinteren. Ik heb het volk niet verenigd met een ander volk en ik heb ook niet bijgevoerd/ingewinterd. verder geen Apistanstrip er in, want ik ging er van uit dat het volk langzaam dood zou gaan wegens gebrek aan aanwas van jonge bijen. Wel had ik uit optimisme een raampje open broed van mijn beste volk er in gehangen.

Afgelopen zondag moesten de strips uit de kasten en voor de zekerheid heb ik dat moerloze volk ook even nagekeken. Groot was mijn verbazing dat er jonge bijen in rondliepen en dat ik larfjes zag. Ze hebben dus toch koninginnedoppen aangemaakt en dat is blijkbaar gelukt. :be8:

Tegenover mijn bijenstal staat een muur vol klimopbloemen en daar zoemen ze naar hartelust in.
Vraag: Heeft het zin om de bijen alsnog in te winteren?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alsnog koningin

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 01 okt 2001, 23:15

Hallo Jacqueline

Je hebt een volk met een nieuwe koningin verkregen. Een volk dat eigenlijk ten dode was opgeschreven. Het bewijst des te meer eens zijn levenslust! Waarom zou je dit volk dan niet in winteren. Je zou alleen al kunnen doen uit waardering voor hun grote prestatie.
Maar dit is denk ik niet wat je bedoelt? Je bedoelt vast de hoeveelheid tijd die nog rest om in te voeren. Eigenlijk had dat al gemoeten, maak ik op uit je bijdrage, omdat je al in augustus met de volken was begonnen in te voeren.

Jacqueline, neem maar van mij aan dit puur een arbritaire lijn is! Het kan ook nog wel de hele maand oktober, mits het weer goed blijft. Het moet natuurlijk geen vroegtijdig vriesweer worden. Maar wanneer hadden wij dat de laatste paar jaar?
Zelf ben ik met het grootste gedeelte bijna helemaal klaar. Alleen moet ik nog vier volken volledig invoeren. Drie daarvan weet ik niet hoe ze er voor staan. Het is net zoals bij jou (tot afgelopen zondag) een verrassing! Ik ga dat deze week bekijken.
Vooral de grote volken zullen weinig last ondervinden van het late invoeren. Het is belangrijk dat ze genoeg capaciteit hebben om de suikeroplossing op te nemen en op te slaan en vervolgens te verzegelen.
Kleinere volken, daarbij geeft dit misschien wel een probleem. Ik heb twee jaar geleden nog wel in begin december ingevoerd, maar dat is toch niet verstandig. Maar nogmaals oktober kan best. Eventueel begin november nog. Een goed hulpmiddel bij het opnemen is de suikeroplossing even te verwarmen, de opname gaat dan veel sneller, maar vooral gemakkelijker.
In ieder geval veel succes gewenst!

J.P.D.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alsnog koningin

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 okt 2001, 23:24

Leuk hé dat leren -bijenhouden-!.
Zet het volk op twee raten meer dan ze aan broed bezitten de rest vul je op met een opvulblok (mag ook tempex zijn) dan ga je voeren iedere dag met warm suikerwater . Hoeveel? 1 liter en zorg dat ze de (kant)ramen volverzegeld hebben. Dek het volk warm toe tijdens het voeren het is wat aan de late kant maar als het 14 dagen boven de 10 c.selsius blijft dan gaat het goed.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Alsnog koningin

Bericht door Romée van der Zee » di 02 okt 2001, 00:08

Hallo Jacqueline,
Heb je ook gesloten werksterbroed gezien?
Romée

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Alsnog koningin

Bericht door Frans vanTongeren » di 02 okt 2001, 08:31

Dag Jacqueline,
Het volk zal toch minimaal, zes ramen met bijen 'bezet' moeten hebben om een kans te hebben tot overleven.
En hoe zit het met de samenstelling van je volk?
Even neuzelen!
Je hing rond één augustus een raam met open broed in.., uit je beste volk.
De koningin zal half augustus zijn geboren.
Rond twintig augustus zal ze zijn bevrucht door een ouwe dar!('Hoe bestaat het', zal ie hebben gedacht.)
Toen ging ze eitjes leggen en rond half september werden de eerste bijtjes geboren. Je zou dus nu zo'n 10.000 / 15.000 jonge bijen kunnen hebben rondlopen.
Die bijen hebben flink moeten werken om voedsel te vergaren; jij hebt ze immers niet bijgevoerd. Ze zijn dus al redelijk versleten.
Kans tot overleven volgens mij...:35%
De 'methode Hans' lijkt me een goeie, als je toch wilt gaan inwinteren.
(leuk fotootje!)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Alsnog koningin

Bericht door Oude Essink » di 02 okt 2001, 09:30

Hoi Jacqueline,
Dat verheugt mij nu echt, dat het ingehangen raam alsnog een leggende
moer heeft opgelevert!
Wat inwinteren betreft ben ik het in grote lijnen met Jelte eens maar wil
je toch adviseren te kijken of je zonder schade een paar volle ramen suiker bij je andere twee volken kunt wegnemen en bij onderhavig volk inhangen; als ze nog
vooraan moeten beginnen, is wel erg riscant. Als je het ervoor over hebt even
naar Maurik op en neer te gaan: ik heb een aantal volle broedramen opgeslagen suiker staan in een moerloos volk dat aan het uitsterven is; meenemen en
rond het nog aanwezige broednest inhangen. (0344-692920) groetjes,
hennie oes

Afbeelding

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Alsnog koningin

Bericht door J. Sleegers » wo 03 okt 2001, 21:07

Hallo Jacqueline,
Heb je ook gesloten werksterbroed gezien?
Romée


Romée,
Ja, ik heb broed in alle stadia gezien. Ik werd al blij toen ik jonge bijen zag, en blijer bij het gesloten werksterbroed. En helemaal blij bij de larfjes. Ik heb de kast niet helemaal nagekeken, om het nest niet te verstoren. Ze staan op 2 broedkamers. Ik ben begonnen met bijvoeren.

Han Geltink
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 21 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Alsnog koningin

Bericht door Han Geltink » do 04 okt 2001, 14:13

Naar aanleiding van een opmerking van Jacqueline Sleegers over het feit of nu, in october, nog een volk kunt inwinteren het volgende:

Mijn inziens zijn er drie factoren die een rol spelen bij het inwinteren:

- hoeveel kg. suiker moet je nog voeren, d.w.z. er is een heel verschil of je naar schatting 8. kg. honing in het
volk achterlaat of dat je nog 15 kg. moet gaan voeren.

- voer je met grote hoeveelheden suiker, dan loop je het risico dat de koningin akkuut stopt met leggen want de
kast wordt overstroomd door binnengebrachte opgeloste wintersuiker en hoe later in het seizoen hoe trager dat
zij weer aan de leg raakt.. Voor mij heeft kleine hoeveelheden dagelijks voeren veruit de voorkeur, maar dan
moet je wel nog de tijd er voor hebben.

- er wordt geen wintervoer meer opgenomen indien de dag- en/ of nachttemperatuur beneden de 10 graden
Celsius daalt, want beneden deze temperatuur wordt de wintertros gevormd en wordt er geen suiker meer
opgenomen. Vandaar dat ik altijd vroeg inwinter, want er zijn al nachten geweest met temperaturen beneden de
10 graden Celsius.

Han Geltink

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten