honingpotten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

honingpotten

Bericht door Kees Overeem » do 04 okt 2001, 21:22

Steeds weer merk ik dat er veel belangstelling is voor brokhoning. Volgens mij is dit de juiste benaming voor een stukje raathoning in een pot die verder is gevuld met vloeibare honing.
Onze hoge en smalle standaard-honingpot is voor dit doel minder geschikt.
Om tot een mooi product te komen moet je hiervoor een lage, brede en vooral halsloze pot hebben.
Mijn vraag is: Weet iemand of er in ons land aan dit soort potten is te komen?

(Voor een mooie presentatie heb ik een rekje gemaakt waarop een aantal potten naast elkaar en trapsgewijs boven elkaar staan. Onder elke pot heb ik een rond gat uitgezaagd en onder het geheel zorgt een lamp voor een heel opvallende belichting van het raatstukje in de pot.)

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honingpotten

Bericht door J A Verwijmeren » zo 07 okt 2001, 14:26

In Tilburg is er een glashandel waar allerlei soorten en maten potten te koop zijn in door jou gewenste aantallen.
Je kan er potten overladen maar ook is er de mogelijkheid om ze thuis te laten brengen per pallet.

Mogelijk is het een idee, het adres in Tilburg voor verschillende soorten potten is Stedekestraat.
De naam van het bedrijf Katalonie, telefoon 013 5425440

Groeten J A Verwijmeren

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: honingpotten

Bericht door Jan Kruit » ma 08 okt 2001, 21:03

Hallo Kees,

Misschien een ander idee. In de Duitse Imkersartikelen handel kun je een neutrale honing pot kopen. Hij is echter iets groter als de gangbare Nederlandse honig pot nl. 500 gram. Hij is lekker wijd van boven en niet zo hoog als de "onze". Ben er weleens jaloers op, aangezien je niet zo'n lange lepel nodig hebt om het laatste beetje er uit te halen zonder plakkerige vinger te krijgen.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrianE en 51 gasten