Insecten opsteken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mirjam van Leeuwen
Berichten:19
Lid geworden op:di 13 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Insecten opsteken?

Bericht door Mirjam van Leeuwen » do 18 okt 2001, 10:05

Graag willen wij weten hoe je insecten kan opsteken om zo een mooie presentatie te maken. Weet iemand hoe dat moet en welke matrialen je daarvoor nodig hebt?
De eerdere pogingen met tempex en spelden zijn op niets uitgelopen...

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Insecten opsteken?

Bericht door Erik Speksnijder » do 18 okt 2001, 22:20

Graag willen wij weten hoe je insecten kan opsteken om zo een mooie presentatie te maken. Weet iemand hoe dat moet en welke matrialen je daarvoor nodig hebt?
De eerdere pogingen met tempex en spelden zijn op niets uitgelopen...
Je vraag is eigenlijk iets te algemeen; een vlinder prepareer je bijvoorbeeld anders dan een zweefvlieg.
Ik denk echter, dat je met je vraag bijen op het oog hebt. Derhalve een antwoord gericht op bijen.

Het eerste probleem is vaak het doden van het insekt. Hiervoor kreeg ik pas van iemand een gouden tip. In een filmkokertje stop je wat gekneusd blad van een amerikaanse vogelkers (bijna overal wel te vinden) en hierop leg je wat wc-papier. Een insekt, wat je in het filmkokertje stopt, wordt door het blauwzuur in het blad zeer snel gedood. Ook droogt het insekt niet snel uit, maar blijft enkele dagen soepel en derhalve bruikbaar voor eventueel opspelden. Een filmkokertje kun je makkelijk overal mee naar toe nemen.
Ook uitgedroogde insekten zijn soms nog bruikbaar en kunnen eventueel opgeweekt worden in een bakje water. Het duurt echter wel geruime tijd, voordat ze soepel zijn.
Wil je een bij langere tijd bewaren, dan kun je dit goed doen m.b.v. alcohol. Ik gebruik zelf alcohol 70%. Insekten blijven hierin zeker een paar jaar bruikbaar. Het voordeel van alcohol 70%(!) is, dat de insekten die je hierin bewaard, soepel blijven. Gebruik je een hoger percentage, dan moet je je insekten voor het opspelden eerst weer wat opweken (in lauw water), omdat je de pootjes anders niet in model kunt krijgen.
Een nadeel van alcohol is, dat het traag verdampt en dat het hommels na het opspelden vaak een verzopen uiterlijk geeft (natte haren effect). Ook verkleuren bijvoorbeeld wespen sneller. Voor een "vers" insekt gebruik ik derhalve liever aceton. Hierin leg je het insekt gedurende enkele minuten, waarna je het kunt opspelden.
Voor het opspelden gebruik ik insektenspelden. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten/diktes. O.a. bij de volgende entomologische speciaalzaak:
http://www.vermandel.com/
Allereerst fixeer je de romp en hierna breng je de overige delen naar wens in model. Des te groter het insekt, des te makkelijker het werk. Ubung macht die Meister!
Let op bij het fixeren, dat je ondergrond bestand is tegen alcohol of aceton. Tempex is dit niet.
Nadat het insekt in de juiste stand gedroogd is, kun je hem/haar in een insektendoos bewaren. Wil je langere tijd van je doos kunnen genieten, stop er dan preventief iets in tegen vraatinsekten. O.a. stofluis, museumkever en kleermot kunnen aardig huishouden in een insektenverzameling. Van Vapona zijn er een soort strippen in de handel (bestemd voor in je klerenkast - verkrijbaar in de meeste supermarkten), die zowel kleermot als museumkever doden. Een afgeknipt stukje hiervan beschermd je doos zeker voor 1-2 jaar. Verder is het verstandig om je doos niet in de zon te hangen.
Mocht er onverhoopt toch vraat in je insektendoos gekomen zijn, dan kun je van deze vraat afkomen, door je doos tijdelijk in te vriezen. 24 uur invriezen bij -36C doodt in principe alles. Gaat je vriezer niet verder dan -18C, dan moet je iets meer dan een week je doos invriezen.
Succes.



Erik

Marion Verspaandonk
Berichten:58
Lid geworden op:za 08 dec 2001, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Insecten opsteken?

Bericht door Marion Verspaandonk » wo 19 dec 2001, 09:05

Beste Erik,

Ook ik vind je verhaal over hoe je van insecten een mooie presentatie kunt maken een aanwinst voor het forum.
Ik gebruik voor het bedwelmen van insecten het blad van de laurierkers (Prunus Lauroceracus), een van oudsher hiervoor gebruikte plant uit hetzelfde geslacht en tegenwoordig ok overal te vinden. Het bevat ook blauwzuur om insecten te bedwelmen. Als je het leerachtige blad kneust ruik je dezelfde bittere geur als uit de bloemen. Deze voor mij onaangename geur is voor onze honingbijtjes een ware verleiding. Je komt deze plant tegenwoordig in vele tuinen tegen. Zelf heb ik een haag ervan aan de voorkant van mijn huis van het ras Otto Luyken. Dit ras bloeit erg rijk en meestal twee keer per jaar en is goed vorstbestendig. Er komen diepzwarte mooie bessen aan en de plant biedt ook in de winter door haar groenblijvend blad een fris aanzien en een aardige schuilplaats voor allerlei vogels. Voor mijn bijenstalletje staat ook nog een haag van een heel ander ras laurierkers. Ook groenblijvend maar veel hoger (2.50 meter) en bij mij niet bloeiend. De bijen zijn zo meteen op vlieghoogte. Waar je bij veel prunussen met nectarklieren wel eens wespen en mieren aantreft heb ik op deze alleen nog maar veel honingbijen gezien en dan vooral als het eerst heeft geregend en daarna heel broeierig weer is. Massaal hangen ze dan tegen de onderzijde van de bladeren nectar te puren. Al bij al zijn deze prunussen niet alleen goed voor het bedwelmen maar ook voor het tot activiteit brengen van onze geliefde zoemers.
Marion Verspaandonk

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Insecten opsteken?

Bericht door Erik Speksnijder » wo 19 dec 2001, 19:39

De laurierkers (niet verwarren met de laurier: Laurus nobilis) heeft ook mooi hout, met een hoog soortelijk gewicht; het zinkt in water. Misschien iets voor degenen met een houtdraaibank?


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten