demonstratiekast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
verver
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 nov 2001, 16:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

demonstratiekast

Bericht door verver » zo 18 nov 2001, 17:06

Ik heb een bijenstal op een dierenweide waar veel voorlichting wordt gegeven. Er staat al een 'traditionele' demonstratie kast (3 ramen boven elkaar). Ik speel met het idee om geheel van plexiglas een broedbak (spaarkast) als demonstratiekast te maken.
Ik las in Bijen (weet niet meer welk nummer) dat het op die manier houden van bijen (permanent in daglicht) mogelijk is.
Heeft iemand ervaring/suggesties?

Henk

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: demonstratiekast

Bericht door frits dalm » zo 18 nov 2001, 23:51

Henk, indertijd hadden wij in de vereniging Stein
zo'n kast als jij wil maken. De ervaring was dat
de kast normaal met platen lichtdicht moet zijn.
De bijen houden niet van licht in het broednest
en zullen de wanden dicht kitten.
Indien je er toch een maak zorg wel voor voldoende
ventilatie en als het niet nodig is voor demonstratie
de kast lichtdicht te maken. Elke demonstratiekast
heeft niet voor niets deuren.
Mvrgr Frits

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door Hans van der Post. » do 29 nov 2001, 14:06

Een observatiekast hoe doe je dat.

Er moeten minstens drie ramen in passen
De deuren aan de binnenkant isoleren met roofmaed een hard soort tempex ( twee cm dik).
De voerinrichting niet vanaf de onderkant maar van boven.
Als je een volk gaat bevolken doe dit dan met een leggende moer en een raam met gesloten broed niet meer een raam met gesloten voedsel en het onderste raam leeg en zo licht mogelijk dwz hooguit een keer bebroed.

Ja en wat ook belangrijk is de moer merken bij voorkeur wit of groen. Zijn de kleuren die niet in het volk voorkomen dus opvallen.
Bedenk dat een raam gesloten broed twee ramen bijen oplevert.
In de zomer regelmatig een raam gesloten broed weghalen een leeg uitgebouwd raam voor in de plaats.(zwermen)
Zorg dat de ramen (het glas) met een randje vaseline is besteken dan kan het glas gemakkelijk schuiven.

Voeren in de zomer beter drie keer achter elkaar veel dan "regelmatig".
Als de kast binnen staat zorg dan voor extra ventilatie in de bodem kijk deze regelmatig na of die niet afgesloten wordt door propolis.

Moet de het volk in de kast door de winter heen (kinderboerderij, schoolklas) dan zorgen dat in het najaar het eerste raam (boven) minstens voor driekwart gesloten voer heeft.
Als deze erg slinkt het volk voeren twee delen suiker op een deel water bijen naar de voer inrichting lokken met wat honing .
Tot slot duimen draaien dat het volk zo lang mogelijk blijft bestaan, het kan.
Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door Hans van der Post. » do 29 nov 2001, 15:18

EEN VITRINE.

Ik mij uitsloven over een observatie kast moet het een vitrine zijn!
Henk schreef:
========================================================
Ik heb een bijenstal op een dierenweide waar veel voorlichting wordt gegeven. Er staat al een 'traditionele' demonstratie kast (3 ramen boven elkaar). Ik speel met het idee om geheel van plexiglas een broedbak (spaarkast) als demonstratiekast te maken.
Ik las in Bijen (weet niet meer welk nummer) dat het op die manier houden van bijen (permanent in daglicht) mogelijk is. Heeft iemand ervaring/suggesties?
Henk
===============================================================================
Goed heb ik ook gehad;
Ik zelf heb een "kast" gemaakt van de hoogte van broed- honingkamer. Ik heb een frame gemaakt van hout, dus eigenlijk een kubus waar van de "benen" van hout zijn daarin glas gezet zoals bij een venster..
Ik heb in eerste instantie een gewone bodem gebruikt maar de bijen vonden het maar moeilijk d.w.z. ze vonden het vlieggat slecht. Toen heb ik het glas aan de zijde waar ook het vlieggat zat doormidden gesneden (een reepje er uit) horizontaal en ze vonden het buitengebeuren prompt. Het is wel zaak om het volk te beschermen tegen direct invallend zonlicht.

De zwerm heb ik laten bouwen op "ramen" die er zo uit zagen: stel je voor een bovenlat van een raam de zijkanten van het raam zijn maar 4 cm lang. In het midden van de bovenlat zit een lat van 15 cm recht naar beneden wijst Van de korte zijkanten naar het einde van de middenlat span je raampjes draad.
Om het recht bouwen goed te laten verlopen heb ik strookjes kunstraat gebruikt.
De "ramen" 10 hangen op "kantelen" afstandsrepen. ==|============|==============|===
|
|
In de winter heb ik buitenranden van een simplex kast gebruikt. |
Nog gemakkelijker zijn buitenranden van een W.B.C. kast te gebruiken deze zijn wat groter.
Hans.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door Huib Koel » vr 30 nov 2001, 08:11

De Floriadewerkgroep is bezig met het bouwen van zo'n vitrinekast. De kast wordt acht-hoekig (zes-hoek zou te klein worden of te veel oversteek), 80 cm hoog. Het plafond en bodem gewoon van hout zodat we er goed bijkunnen. Met name dode bijen op de bodem moet je kunnen weghalen. De kast komt te hangen aan het plafond met kabels. De glazen panelen worden aan elkaar gekit. Er komen 12 raampjes in te hangen die de bijen verder mogen uitbouwen.
Meer hierover in het januari nummer van Bijen, en natuurlijk te zien op de floriade volgend jaar.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door Erik Speksnijder » vr 30 nov 2001, 19:12


jtemp
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 17 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door jtemp » za 01 dec 2001, 16:31

Leuke sites met info over observatie-kasten zijn o.a.:

en niet vergeten
http://www.xs4all.nl/~jtemp GlaskastBK.html
en
http://www.xs4all.nl/~jtemp/ob_kast2bk.html

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: demonstratiekast

Bericht door Huib Koel » za 01 dec 2001, 17:01

Een foto van de nieuwe demonstratie kast heb ik op de site van bee-at-home gezet:
http://www.bee-at-home.nl/nieuws.htm
Of het gaat lukken zullen we zien in februari/maart 2002 als de kast en volk geplaatst gaat worden.

De opmerkingen, met name die over het licht, gemaakt door de geachte forumleden zal ik doorspelen naar de bijenwerkgroep.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten