Verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Verenigen

Bericht door J A Verwijmeren »

Wat ik graag zou willen weten is het volgende: wat is de beste manier van verenigen in het vroege voorjaar met een krant tussen de twee volken of zelf een selectie maken door middel van ramen bezet broed.
Verenigen met een krant dan moet de koningin weer slag leveren tegen de andere.
Dit heeft ze althans bij mij in de zomer al eens gedaan na het doppen breken.
En om te zeggen dat een volk beter is omdat dit 4 of 5 ramen gesloten broed heeft in vergelijk met een volk van twee of drie ramen broed daar ben ik niet zo zeker van.
In het vroege voorjaar ga ik met mijn volken naar de Biesbos, daar halen ze wat wilgenhoning en veel stuifmeel.

Groeten Jack
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Verenigen

Bericht door Jan Kruit »

Verenigen in het voorjaar is over het algemeen geen probleem. De methode met een krant is eigenlijk overbodig. Je kunt volkje zo zonder meer bij elkaar hangen zonder dat er schade (dode bijen) ontstaat.
Het is natuurlijk wel raadzaam om de koningin van het beste volk te laten leven.

Er is echter iets wat je je moet afvragen. Waarom heb ik volken die ik wil verenigen? Wat is de oorzaak van kleine, uitgewinterde volkjes? Zijn ze ziek, zijn ze zo klein door de varoa druk, etc ?
Want is bovenstaande een oorzaak is het misschien beter niet te verenigen.
Je zou een gezond volk ziek kunnen maken door te verenigen.

Dus bezint eer ge begint !!


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl (vernieuwd op 20.12.2001)
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verenigen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hello Jack (I am glad that you're back!)

I Hope giving you the right answer. So i would like to say: start with reading.....
So........ het heeft alles te maken met uniforme omstandigheden. Uniformiteit in volksgrootte, uniformiteit in rassen, uniformiteit in drachtaanbod, uniformiteit in invoermethodes. Enz.
Het is onzinnig om een zesraams carnicavolkje af te schrijven, omdat het een (fikse) achterstand heeft in bebroede ramen op een groot tienraams buckfastvolk. Je kunt deze volken simpelweg niet met elkaar vergelijken.

Twee tienraams buckfastvolken, naast elkaar staande op dezelfde stand, bevatten elk een F1 buckfastmoer. Deze moeren zijn zusters van elkaar. Ze hebben exact dezelfde varroabehandeling gekregen in de herfstmaand oktober en tevens hadden dezelfde volksterkte voorafgaand de winter.
Als op 15 maart 2002 nu blijkt dat de (parameter) aantallen broedramen nu bij deze twee volken verschillend zijn, zegt dat wellicht iets over de kwaliteit van moer(of volk).
Meer zekerheid is pas te vinden als er zo'n groot mogelijke uniformiteit heerst op een bijenstand, waaruit een zo grote mogelijke steekproef valt te voeren.
Pas dan zullen de werkelijke toppers en de ondermaatse volken naar voren komen.

"Chosing is enjoying". Daarom kies ik liever(met nadruk op ik)zelf welke moer haar eitjes in de komende tijd vleien mag in de raatcellen.
Ik doe dat omdat ik de hand wil hebben in de eigenschappen van de nageteelde moeren. Ik doe het tevens uit zelfbescherming. Ik ben veel te bang dat een van deze gevechtslustige moeren verwond zou raken. Die angst is denk ik gegrond.
Daarom zou ik ervoor kiezen om de slechtste moer(in jouw optiek)te doden.
(Waarschijnlijk zal je dan niet alleen de parameter 'aantal broedramen' in
ogenschouw nemen. Vervolgens Jack, kom je dan automatisch uit bij een totaal overweging, waar waarschijnlijk vele parameters zijn in verwerkt.)

Ik wens je verder veel succes bij de komende (voor)jaar(s)planning.
Misschien heb je nu al een idee welk volk je het liefste zou aanhouden. Ik hoop te horen welk volk jouw topper is.

J.P.
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verenigen

Bericht door J A Verwijmeren »

Allereerst wil ik jullie bedanken voor deze snelle reactie, en waar ik mogelijk lering uit kan trekken.
Waarom ik wil verenigen, mijn volken moeten met veel manschappen naar het koolzaad, geen manschappen geen honing.
De soort bijen die ik heb vallen onder het begrip staathonden, er zijn in de omgeving waar ik woon in Bavel nogal wat imkers die geen Bukfast of Carnica hebben en allemaal de "Nederlandse" honingbij bezitten.
Bang van de bijen ben ik niet ik werk zonder handschoenen en bijna altijd zonder kap, bij de dokter moet je betalen voor een prikje de bijen geven hem gratis.
De 10 volken die ik heb ingewinterd zijn momenteel gelijk van sterkte, althans eind September toen ik er de strips eruit heb gehaald, allemaal op twee bakken.
Vorig voorjaar tijdens de eerste controle (waren ook nagenoeg even sterk de winter in gegaan)was er duidelijk verschil tussen de volken.
Vandaar mijn vraag.
Groeten en heel fijne dagen toegewenst van Jack.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten