schilderen seegeberger kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

schilderen seegeberger kasten

Bericht door Hugo » ma 04 mar 2002, 20:59

Beste,

Ik heb me eens goed laten gaan en mij (figuurlijk) volledig in de Seegeberger bijenkasten geworpen. Gevolg : garage en inkomhal staan vol maagdelijk witte bijenkasten. Gevolg : gemor en protest bij de rest v/d familie, die nog maar nauwelijks de weg naar de living en de rest v/h huis kunnen terug vinden.
Nu ben IK wel de baas in huis, maar lang zal ik deze toestand niet meester kunnen blijven. Zeker niet als ook de dochters die het huis al uit zijn, nog eens op bezoek komen.
Dientengevolge ben ik dringend op zoek naar imkers die styropor - polystyrol - enfin hardpiepschuim-kasten gebruiken, en die mij advies kunnen geven over de afwerking van dergelijke bijenkasten.

Tempeljan zegt :
"Natuurlijk is de oorspronkelijk witte kast te schilderen. Let wel: niet alle verfsoorten gaan op polystyrol. In aanmerking komen: latexverf, tencotop verf of twee-componenten verf. De laatste verdient de voorkeur, de snel optredende beschadigingen door stoten blijven achterwege. (wel duur!!) "

Wie heeft hier ervaring mee en kan m'n handje vasthouden bij het kiezen van de meest geschikte afwerking/verf voor deze bijenkasten ?

mvg,

Hugo (de halve bij en tot nu toe nog steeds baas in eigen huis)





Nobodies prefetc

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Ed Pieterse » ma 04 mar 2002, 23:52

Hallo Hugo,

Ik heb op dit moment 14 Segebergerkasten. Ik ben er zeer tevreden over, want ik vind de voorjaarsontwikkeling uitzonderlijk goed. De bijen gebruiken ook minder suiker in de winter door de betere isolatie. Bovendien heb je geen last van condens, zodat er minder geschimmelde raat na de winter in je kasten zal zitten. Na het voorjaar zijn ze net als andere kasten. Ik schilder ze met "Tencotop" (niet in de living schilderen!, dat geeft problemen met het opperste commissariaat. Ook al ben jij de baas?). Je moet de randen insmeren met vaseline waar ze op elkaar gezet worden. Dat voorkomt schade met loshalen bij contr´les. Ze kleven anders te sterk aan elkaar.
Hopenlijk heb je bodems gekocht met een varroalade eronder en daken waar een uitsparing inzit om bv een pak nectapol in te leggen zonder dat je daar een extra rand voor hoeft op te zetten.

Ik heb verder nog iets over kasten. Daar ik ook nog 12 simplex kasten heb, ben ik deze winter begonnen met schilderen van de buitenranden. Dat kan alleen bij simplex en dat is een voordeel, want je haalt voorzichtig de buitenranden van een kast weg en zet er een aantal reserve (bv honingkamerformaat, die je 's winters niet nodig hebt) voor in de plaats. Dan kun je ze netjes opknappen.

Wist je trouwens dat jij met je artikeltje over "Russische koninginnen veroveren de USA" mij enthousiast gemaakt hebt voor de Primorsky's?

Ed

Johan ter Haar
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Johan ter Haar » di 05 mar 2002, 10:13

Om een beetje aan jouw bezwaar van hoge kosten van 2 componenten lak tegemoet te komen.
Ik heb alleen de randen bewerkt met 2 componenten lak bewerkt. Dit is niet alleen goed tegen beschadiging, maar het helpt ook tegen het vastplakken en is erg handing als je de randen wilt schoonmaken. De binnenkant heb ik niet geschilderd. De buitenkant van de kast heb ik geschilderd met latex buitenmuurverf. Mijn kasten staan namenlijk zomer en winter in de buitenlucht en houden zich er al meer dan twee jaar goed op. Ik ben naar de bouwmarkt gegaan en heb een groen blad uit de beukenheg geplukt en de verfmenger heeft deze kleur aangemaakt (mosachtig donker groen) Ik kan het kleur nummer nog voor je opzoeken.
Johan ter Haar

Edited by - Johan ter Haar on 06/03/2002 10:32:18

Jeroen Vorstman
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2002, 12:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Jeroen Vorstman » di 05 mar 2002, 12:53

Beste Hugo,

De makers van de segeberger hebben speciale verf in verschillende kleuren om de kasten te verven.
Het wordt verkocht onder de naam Biosana. De prijs is EUR 7,65 per fles. Met een fes kan je 8 tot 10 m2 of 7 kastonderdelen verven.

Voor beschadigingen of aanpassingen aan de kasten is er reparatiepasta (EUR 5,10) te koop.

Sinds een paar jaar imker ik alleen nog met de Segeberger kunststofkasten (andere kasten komen er bij mij niet meer in). Ik verf ze niet, maar ik kan mij voorstellen dat een batterij van witte kasten op de heide niet iedereen zal bevallen.

Ik bestel ze direct bij Warnholz in Duitsland (zie http://www.warnholz.de). Je hebt dan wel kasten die geschik zijn voor Duitse normaalmaat raampjes maar deze kasten kosten een stuk minder dan de kasten die aan de symplexmaat zijn aangepast.

Nog een aanvulling op Piet. Er zijn verschillende bodems te koop. De variobodem vind ik zelf praktisch. Deze heeft een aflopende gaasbodem en de mogelijkheid er een lade onder te schuiven. Bovendien is deze bodem bijna 10 cm hoog. Voordeel bij het reizen als de bijen het op de raten te warm krijgen. De vliegplank is in de bodem verwerkt zodat deze niet uitsteekt. Ook dat is makkelijk bij het reizen: de kasten kunnen tegen elkaar geschoven worden. De vliegspleet sluit ik dan af met een strookje schuimrubber.

groeten

Jeroen

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Peter Bal » di 05 mar 2002, 20:34


Jeroen schreef:
Beste Hugo,

De makers van de segeberger hebben speciale verf in verschillende kleuren om de kasten te verven.
Het wordt verkocht onder de naam Biosana. De prijs is EUR 7,65 per fles. Met een fes kan je 8 tot 10 m2 of 7 kastonderdelen verven.
Hugo,
ik heb ook van deze speciaal verf gekocht. Maar als ik weer ga verven kies ik toch voor een goede buitenlatex van de bouwmarkt. Dat scheelt een factor 4 in prijs, schat ik.

De tip om de contactvlakken NIET te schilderen, was al gegeven. Twee componentenlak op de contactvlakken kan blijkbaar wel.
groeten,

Peter

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door michielsen.herman » zo 10 mar 2002, 09:59

Ik ben in bezit van 18 stellen seberger kasten, 15 jaar geleden elk jaar een of twee erbij de eerste kasten alleen de buitenkant behandeld met muurverf op basis van water,donkergroene kleur.
8 tal jaar geleden 5 stellen gerenoveerd en behandeld met polyester in 3 lagen,en groene pigment een miskleun blijkt later blijft plakken.Sinds een paar jaar nogmaals behandeld maar dan met epoxy maar dit in lastig aan te brengen.
elke dagavond een zij omdat het een druipeffect als je 4 zijden tegelijk vertikaal behandeld,later laatste koers met muurverf. Met deze laatste manier van behandelen ben ik tevreden,alleen de kostprijs van epoxy is nogal duurzaam,maar al bij al kunnen ze er nu hopenlijk jaaaren tegen.
imkergroeten
HMO

herman michielsen

Bart De Win
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 17:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Bart De Win » di 20 jun 2017, 13:58

Hallo,

Behandelen jullie alleen de buitenkant van de kast? Is het niet nodig om de binnenkanten van de kasten te behandelen of laten jullie dit aan de bijen over?

/B.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door renske » di 20 jun 2017, 15:49

Alleen de buitenkant.Ook de binnenkant van de voerbakken, anders komt er schimmel in en kan je ze moeilijk schoonmaken.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door H.J.Booij » di 20 jun 2017, 20:55

ik behandel de kasten met grondverf All grund van Sud-west. Dit lost de toplaag een beetje op waardoor alle verf er goed op blijft zitten.

Bart De Win
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 17:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Contacteer:

Re: schilderen seegeberger kasten

Bericht door Bart De Win » di 20 jun 2017, 21:08

Goed om weten! Bedankt voor de info beide!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten