Volk verdwenen alle voer weg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kiefteck
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Volk verdwenen alle voer weg

Bericht door kiefteck » wo 20 mar 2002, 21:07

In januari op een zonnige dag heb ik met mijn mentor de bodemplank geinspecteerd, we vonden aan de voorzijde een hoopje wasmul en dat was volgens ons goed ook zagen we enkele dode bruine korrels mijn mentor vertelde dat dat mogelijk doode mijten waren. alles oke.

Als het mooi weer was, de bijen vlogen uit, heb ik 2 of 3 keer zelf even de lade eruit getrokken en steeds stelde ik vast dat er nagenoeg geen wasdekselstof te bekennen was. s'Morgens als al vroeg het zonnetje scheen en de bijen al vlogen werd ik gewaar dat er weer een mooie dag te verwachten was.
Zo ook vorige week vrijdag bij ons zelfs 18 graden en de bijen vlogen geweldig en er zat een grote tros bewegende bijen op de vliegplank en tegen de voorkant van de kast. 's Avonds was geleidelijk de massa verdwenen, ik nam aan in de kast. Na twee regenachtige koudere dagen werd weinig of geen beweging rondom de kast waargenomen. Dinsdag j.l. waren er wel bijen aan het vliegen rondom de vliegplank maar redelijk rustig. Ik nam een kijkje op de schuiflase en zag tot mij verbazing een enorme hoeveelheid wasmul over vrijwel de gehele plank.
Ik nam aan dat mijn volk goed broeds was en veel voer nodig had gehad. Ik belde vol trots mijn mentor die kwam gelijk even kijken en stelde voor snel even een raam te lichten voor controle. w
Wat ons snel verbaasde was dat vrijwel al het voer op was en dat er nagenoeg geen bijen meer in de kast zaten wel lagen her en der dode kadavers. We keken verder en stelde vast dat de hele kast leeggeroofd was en vonden de Moer dood tussen andere kadavers of de gaasbodem.
Wie weet wat er mogelijk aan de hand is geweest en hoe had ik zoiets kunnen voorkomen het is ons een raadsel?
Wie helpt?

J.C.M. van ECK

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Volk verdwenen alle voer weg

Bericht door Romée van der Zee » wo 20 mar 2002, 21:39

Beste Jos,
Zou je wat meer kunnen vertellen over hoe het volk de winter in gegaan is. Hoe groot was het, hoeveel voer, heb je tegen varroa behandeld en hoe? Was er (gesloten) broed in de kast aanwezig?
Misschien kunnen we zo de oorzaak vinden.
met weer een groet van,
Romée

michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Volk verdwenen alle voer weg

Bericht door michielsen.herman » do 21 mar 2002, 21:09

Ik heb een vermoeden dat ik ongeveer het zelfde heb meegemaakt,bij mij was het de varoa en dan roverij.
HMO

herman michielsen

kiefteck
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volk verdwenen alle voer weg

Bericht door kiefteck » do 21 mar 2002, 23:47

Beste Jos,
Zou je wat meer kunnen vertellen over hoe het volk de winter in gegaan is. Hoe groot was het, hoeveel voer, heb je tegen varroa behandeld en hoe? Was er (gesloten) broed in de kast aanwezig?
Misschien kunnen we zo de oorzaak vinden.
met weer een groet van,
Romée



verstuurd door Romee van der Zee op 20/03/2002 om 21:39:07
Beste Romee, ik heb ingewinterd eind augustus begin september, het was een volk op 8 ramen en ik gaf 17 kg suiker/ In oktober heb ik een Apistan strook in de kast gehangen en deze in januari verwijdderd alsmede het restant voer wat in de voerbak nog aanwezig was. Ik heb niet geknoeid met de suikeroplossing en deze ook niet in de buurt van de kast gedumpt (zou bijen kunnen aantrekken waarna roof zou kunnen volgen. Help me svp groeten jos.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Volk verdwenen alle voer weg

Bericht door Romée van der Zee » vr 22 mar 2002, 10:03

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor een volk zo slecht uitwintert, dat het leeggeroofd wordt. Ik noem er enkele.
1. Vanaf eind juli worden de winterbijen "aangemaakt". Deze bouwen een goed eiwit/vetlichaam. Ze nemen niet deel aan de activiteiten van het bijenvolk, en kunnen zich sparen voor het volgend voorjaar. Als in die zomerperiode het volk niet in staat is om een goede nieuwe generatie te maken, dan merk je dat pas in het voorjaar. Soms veroorzaakt een imker dat zelf, door een volk leeg te slingeren. Als dan een drachtloze (regen) periode volgt, dan is dat een grote aanslag op zo'n volk. Het is goed om te bedenken dat in de zomer de toekomst voor het volgend jaar bepaald wordt.
2. Als de moer laat in het jaar gewisseld is, dan is er een redelijke kans dat ze darrebroedig is. De imker merkt dat vaak niet op. In het voorjaar zit je dan met oude werksterbijen, die bovendien de neiging hebben af te vliegen op een moergoed volk. Zelfs al is de moer goed, dan kan een wisseling nog tot de uitval van een kritieke generatie geleid hebben.
3. De afgelopen 15 jaar is de varroamijt een groot probleem geworden. Je kunt er in de ziekterubriek veel over lezen. Als de varroa-aantasting groot was, dan kan dat een reden zijn. Herman veronderstelt dat ook voor zijn volken. In dat geval is het goed om te bedenken dat een verkeerde bestrijding de ondergang van volken kan bevorderen. Iedere paar jaar een ander bestrijdingsmiddel levert een steeds agressievere (virulentere) mijt op. Het is daarom een goede zaak om je houding t.o.v. het varroavraagstuk te bepalen. Ook dit kan sterfte voorkomen.

Tenslotte nog een zijdelingse opmerking. Naar mijn mening is een hoeveelheid van 17 kg suiker voor een volk op 8 ramen veel te veel. 10 tot 12 kg is ruim voldoende. Ook dat spaart de winterbijen.
Romée
Ps Je kunt na een citaat (quote) gewoon in je tekst verder tikken. Begin na het allerlaatste laatste woord in het tekstvak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten