kast van dak verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ggt
Berichten:4
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 11:18
Locatie:Nederland
Contacteer:
kast van dak verplaatsen

Bericht door ggt » vr 22 mar 2002, 14:31

Ik heb samen met mijn buurman een bijenkast op het dak van de schuur staan. Dit is echter een "leenkast", inmiddels hebben we zelf een spaarkast gemaakt. De vraag is echter hoe we het volk van de ene kast in de andere kast krijgen. Ons inziens is dit nl. een probleem omdat we minimaal een uur of 4 nodig hebben om een goede, stevige ondergrond op het dak te maken. We dachten er zelf aan om de kast 's avonds af te sluiten en de kast dan van het dak af te halen en daarna een goede ondergrond te fabriceren. Daags erop willen we de kast op dezelfde hoogte terugzetten, echter op een eenvoudige standaard een meter voor de nieuwe kast. Als de bijen dan vliegen, willen we de raten met broed omhangen en vervolgens de oude kast weghalen.
Misschien wat simpel gedacht maar wie heeft hier wellicht een betere oplossing voor??????

Graag een antwoord voor een beginnende imker!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kast van dak verplaatsen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 mar 2002, 13:15

Hallo desbetreffende(n)

Ik zou het niet (-precies) zo doen, als jij voorstelde.
Ik zou de kast na het fabriceren van een goede ondergrond zeker de oude kast een week laten staan op de vertrouwde plaats; dan pas zou ik de kast laten afvliegen op een nieuwe kast. Ik denk dat de bijen dan heel wat vriendelijker zijn. In principe zet je het volk gewoon over in een nieuwe kast. Een probleem bij jouw methode is dat je tegelijkertijd met de afvliegprocedure de ramen broed + koningin moet overhevelen naar de nieuwe kast.
Je kunt daarom ook nog de volgende weg bewandelen: Als je een raam broed in de nieuwe kast hangt en vervolgens laat je het oude volk, wat beneden op de grond staat, afvliegen op de nieuwe kast. Je krijgt dan twee volken die je later in het seizoen weer kunt vereniging. Je kunt eventuele tegenslagen in het resterende seizoen met twee volken beter opvangen.

Denk er nog eens over na.

J.P.




Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 23/03/2002 13:17:17

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: kast van dak verplaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » za 23 mar 2002, 15:16

Beste buren,

Die leenkast zou ik maar één keer verslepen.
Tegen de schemering (als alle bijen binnen zijn) moet je de leenkast afsluiten en naar beneden brengen.
De volgende morgen (bij daglicht) breng je de versteviging voor het schuurdak aan en plaats vervolgens die eigengemaakte nieuwe woning daarop (na een grasveegbeurtje door Jacqueline).
Dan zet je de vliegopening van de leenkast open en de haalbijen vliegen omhoog naar hun nieuwe(lege) woning.
Een dag later zitten er in de leenkast slechts 'huisbijen'die heel rustig op de raten zitten.
Raat voor raat breng je naar boven en zorg ervoor dat je de koningin niet verliest!
De leenkast breng je vervolgens (met een potje honing) terug naar de eigenaar.
(Ik ben benieuwd naar jullie uiteindelijke aanpak?)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kast van dak verplaatsen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 mar 2002, 19:04

Ha die Frans,

Denk jij dat de haalbijen afgevlogen op de nieuwe kast een dag zonder koningin kunnen vertoeven?

J.P.



Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 23/03/2002 19:05:14

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kast van dak verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » za 23 mar 2002, 20:53

GGT

Is het niet mogelijk om de kast gewoon te laten staan en een stuk(je) te verplaatsen op die plek een betere ondergrond te maken, niet te hoog, bij wat wind waaien de thuiskomende bijen onder de kast is in de zomer niet erg maar in het vroege voorjaar verkleumen de bijen.
Als er één volk op het schuurdak staat zal het niet zogauw verkeerd gaan. Het bijenvolk is georiënteerd op die ene kast als je hem verplaatst dan vinden ze altijd die kast terug.
Je hoeft dan de kast niet te verplaatsen geen ingewikkelde trucks uit te halen zoals kast op de grond, dicht laten enz.
Zou voor het overhangen van het bijenvolk de mentor vragen, welk tijdstip van de dag het beste is.
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: kast van dak verplaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » za 23 mar 2002, 22:04

Hoi die Jelte,

Ik denk zeker dat de haalbijen een dagje zonder K. kunnen rondvliegen.
Dat baseer ik op het feit dat ik ooit een zwerm in een schepkorf wegzette, die niet goed was afgesloten. Bij de voordeur stond ie. Dat was een koele plek.
Wat bijen floepten eruit en wel vijf dagen lang kreeg ik geen klant meer aan de deur!
-
Hallo Hans,

Natuurlijk zou jouw werkwijze de beste zijn, maar de buurlieden hadden het over 'minimaal vier uur werken en een stevige ondergrond op het dak maken'.
Wellicht stond die leenkast dan in de weg! Maar ja..ik ken de situatie ook niet.
Een kast laag plaatsen heeft voordelen, maar ook nadelen. Een imker kan last van zijn rug krijgen.
De hoogte van de stelling moet je aan de lengte van de imker aanpassen. Als de bijenhouder recht op staat, moet het dak van de kast(twee broedkamers op elkaar) net tot ellbooghoogte reiken. (Daarom stoten velen hun kop als ze onder mijn bijenkraampje staan.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 86 gasten