oxaalzuur in opgeloste vorm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abeille
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 mar 2002, 20:01
Locatie: Nederland
Contacteer:

oxaalzuur in opgeloste vorm

Bericht door Abeille » za 30 mar 2002, 21:49

Wie heeft er eveneens ervaring met het toedienen van oxaalzuur in opgeloste vorm? Ik heb een deel van mijn volken behandeld (30 ml per broedkamer tussen de raten in november). Het resultaat was zichtbaar goed te noemen.

Ben Som de Cerff

Bijgewerkt door - abeille op 31/03/2002 17:56:58

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: oxaalzuur in opgeloste vorm

Bericht door e.hoebrechts » zo 31 mar 2002, 08:19

Beste Ben,

Ik behandel ook met oxaalzuuroplossing.Ik hanteer een 3.2% oplossing oxaalzuur in 1:1 water:suiker.
Er zijn twee manieren om deze oplossing toe te dienen, met name verneveling op de bijen en sprenkelen tussen de raten.
Zelf opteer ik de tweede, omdat je dan niet je ganse kast in het midden van de winter uit mekaar hoeft te halen.
Ik hou een dosering aan van 5 ml per bezet raam. Dat komt normaal gesproken inderdaad overeen met 30 a 40 ml, afhankelijk van de volkssterkte.
Afgelopen winter heb ik behandeld op 1 december, het was hier (midden belgie)12° die dag.
In het najaar heb ik behandeld met mierenzuur (Nassenheider), tweemaal, met name eerste helft augustus en tweede helft september.Zelf hadden mijn vader en ik op twee bijenstanden samen 15 volken ingewinterd. Na de oxaalzuurbehandeling op al deze volken, heb ik de mijtenval opgevolgd, en op één bijenstand had ik een volk waarbij nog 200 mijten vielen. Op de andere bijenstand was er een volk met een 70-tal mijten. Alle andere volken hadden een mijtenval van minder dan 20.
Om de efficientie van de methode te toetsen, heb ik de twee volken met de hogere mijtenval in de tweede helft van januari (wederom zacht weer hier) nabehandeld met PERIZIN (aktieve stof = Coumaphos).Er vielen slechts enkele mijten. De conclusie voor mij is dus dat oxaalzuurbesprenkeling een waardevolle methode is.
Het nadeel van de methode is dat je ze alleen in de winter kan toepassen. Voor mij wil dit zeggen dat de winterbijen toch voor een niet te onderschatten varroabelasting komen te staan (bvb in het geval van mijn volk met 200 mijten), met als gevolg een slechtere kwaliteit van de winterbijen.
Dit voorjaar heb ik geconstateerd dat mijn volken zwakker door de winter gekomen zijn dan normaal: minder belegde broedramen, kleinere wintertros.
Ik weet niet of dit met de oxaalzuurbehandeling te maken heeft. In de literatuur waarschuwt men voor een tragere voorjaarsontwikkeling als een van de nevenwerkingen, maar aan de andere kant meen ik te begrijpen van mijn medeimkers in de streek hier dat zij hetzelfde fenomeen hebben, nochtans hebben zij niet met oxaalzuur behandeld.

Erwin

etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: oxaalzuur in opgeloste vorm

Bericht door etienne_desmet » za 08 jun 2002, 22:42

ik wil dit jaar ook starten met het gebruik van oxaalzuur, zij het wel in een iets andere vorm.Ik heb me een toestelletje aangeschaft waarbij men iedere kast behandelt met een tot twee gram zuur.het apparaat wordt bij iedere kast ingebracht langs de vliegopening die dan hermetisch gesloten wordt. Toestel wordt onder stroom (of batterij)gezet en het oxaalzuur kristallisseerd en verspreid zich doorheen de kast.Is er al iemand die dit al gedaan heeft? wat waren de resultaten en hoe verloopt het in de praktijk.
Een weetgrage imker Etienne

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: oxaalzuur in opgeloste vorm

Bericht door jjmvaningen » za 11 okt 2014, 19:03

Enige geschiedenis uit de oude doos.
De tijd dat oxaalzuur nog een bedreiging was ;-)
en er meer weerstand was dan compassie.
(zelf gebruikte ik het toen ook in 2002)
groet, Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten