Raathoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Raathoning

Bericht door Robert » vr 05 apr 2002, 13:04

Regelmatig ben ik vorige jaar benaderd voor raathoning. Ik wil daar dit jaar trachten aan tegemoet te komen, maar hoe pak ik dat nu aan. Zonder draad blijft de raat niet goed zijn plaats en trekt hij mogelijk snel krom.

Wie kan me voorzien van een goed advies?

Groet

Robert

martijn
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 mar 2002, 20:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door martijn » vr 05 apr 2002, 22:34

Vraag het eens aan Bert Pranger van vof "het ielgat"
Die doet veel met raathoning en heeft ook speciaale raampjes hiervoor
(http://www.ielgat.com)
groeten Martijn


Martijn

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Raathoning

Bericht door Frans vanTongeren » vr 05 apr 2002, 23:06

Dag Robert,

Bert Pranger heeft het veel te druk. Daarom doe ik het maar!
Raathoning kun je het beste gevuld hebben met acacia, linde of heidehoning. Die soorten kristalliseren langzaam.
De raat kun je de bijen al laten maken als je voorjaarshoning gaat winnen. Tien raampjes in één keer 'zweten' is te veel gevraagd voor je bijen.
Vul de honingkamer met acht uitgebouwde ramen en twee raampjes ZONDER DRAAD met alleen één cm kunstraat geplakt aan de toplat of bevestigd in de zaagsnede daarvan(raam vier en zeven).
De bijen knutselen waarschijnlijk darrencellen, vullen die met honing en jij moet het raampje met een punaise hebben gemerkt als herkenning.
Dan ga je slingeren en die twee raampjes moet je niet te wild aanpakken.
Als er dan acacia, linde of heidehoning valt te winnen, hang je die twee ramen met 'maagdelijke raat' in je HK en je zult kunnen oogsten.
Snijden met een kartelmes gaat goed.
Heidehoning vloeit bijna niet en de andere twee soorten moet je ietsjes de kans geven om uit te lekken (uit de doorgekerfde cellen).
Raathoning vind ik heerlijk. Pletten tussen tong en verhemelte en vooral niet kauwen.
Successssssssss..!

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Raathoning

Bericht door leendert » vr 05 apr 2002, 23:53

Er is ook nog een andere mogelijkheid. Raathoning in potjes.
Maak, als de omstandigheden goed zijn, vier/vijf gaten in een dekkeeldje en zet daar dan omgekeerde honingpotjes op. De bijen zullen in deze potjes raat gaan uitbouwen en honing opslaan. Nadien kun je deze potjes afvullen met honing.
Gemakkelijk en toch iets extra's.......


Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raathoning

Bericht door Oude Essink » za 06 apr 2002, 09:36

Je ziet Robert: adviezen genoeg. Ik voeg er een bij die ikzelf toepas:
Als je een broedkamer gebruikt voor honingopslag, hang je een aantal raampjes in in honingkamerformaat.De bijen bouwen aan de onderlatjes zelf raat aan en vullen deze met honing. Bij het oogsten snij je de zelfbouw af van de onderlatjes; stukken nemen die je in de potjes deponeert; de rest vul je aan met honing die je gewoon slingert uit de bedraade delen van de raampjes. Als het een snel kristaliserende honing betreft, kun je beter aanvullen met accacia.
prijsadvies: € 4,50.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten