Wilgen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wilgen honing

Bericht door J A Verwijmeren » wo 17 apr 2002, 23:03

Het voorjaar zag er in het begin niet slecht uit. Kasten met gemiddeld 9 ramen gesloten broed waren naar mijn inziens echt goeg.
Toch heb ik er telkens 2 bij elkeaar gedaan voor de dracht naar het koolzaad.
Maar de overgebleven 5 volken die op de wilg stonden verzamelden toch aardig wat honing zodat ik die eraf moest halen voordat ik naar het koolzaad kon.
De honing is echter niet verzegeld, en zal waarschijnlijk zuur worden.
Van deze 5 volken nu ongeveer 60 pond geslingerd, maar wat is nu de oplossing om deze honing niet zuur te laten worden?
Groeten Jack Verwijmeren.

Jeroen Vorstman
Berichten:11
Lid geworden op:di 15 jan 2002, 12:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wilgen honing

Bericht door Jeroen Vorstman » do 18 apr 2002, 11:15

Jack,

Waarom volken met elk negen ramen gesloten broed verenigen???
Als je de zwermstemming wil bevorderen is dit DE manier.

Als je toch iets wil doen in het voorjaar kan je beter alle volken gelijk maken door overhangen van broed met bijen. Voordeel: heel sterke volken worden verzwakt (remt de zwermstemming), andere volken juist versterkt. De ontwikkeling van de volken gaat hierdoor gelijk op waardoor de volken als eenheid behandeld kunnen worden.

Waarom de onverzegelde honing oogsten???
Nu je de honing geslingerd hebt is het alleen nog geschikt als bijenvoer. Maar dat was het al toen het nog in de kasten zat.
Dus extra werk voor niets!!!

Oplossing: de geslingerde honing spoedig voeren aan de volken voordat het gaat gisten.

groeten

Jeroen Vorstman

kohajo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 03 dec 2001, 19:34
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wilgen honing

Bericht door kohajo » vr 19 apr 2002, 18:26

Hallo Jack,

Dat zijn problemen, hé. Ik heb zo een partij honing gehad die beginnende gistingsverschijnselen had (het prille begin ervan.)Ik heb de honing verwerkt tot mede. Het maken valt best mee als je maar hygiënisch te werk gaat. Het resultaat ziet er tot hier toe gunstig uit. Mijn tip: zoek iemand in je buurt die wijn maakt, leen de nodige spullen van hem of haar. Als de mede eenmaal klaar is kan je voor jaren verder... (hips !!!):D

groetjes van Walter.

P.S. Ik heb een paar recepten indien nodig...

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wilgen honing

Bericht door Germain Van Deursen » za 20 apr 2002, 20:30

Wat er mis is met deze honing ?
1. Is het vochtgehalte gemeten ? Met een refractometer.
Indien dit in orde is (minder als 20%) dan is er geen enkel probleem!
2. Om zoiets in de toekomst niet meer aan de hand te hebben.
- half hoogsel gebruiken als honingkamer
- indien geen halve hoogsels voorzien kan men een honinghoogsel gebruiken met 5 of 6 ramen en de rest opvullen met vulblokken, deze zorgen dat de 5 of 6 beschikbare ramen veel meer gevuld worden en dan ook verzegeld .
Indien de ramen onvoldoende verzegeld zijn kan men :
- het vochtgehalte meten (refractometer)
- de stootproef toepassen ( na een paar dagen slecht weer of drachtloze periode , min 2 dagen, een korte stevige stoot geven op het raam terwijl men het horizontaal houd, indien er dan geen nektar uit het raam valt is er geen enkel probleem om het raam te slingeren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wilgen honing

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 26 apr 2002, 21:27

Een imker bij mij van de vereniging en tevens lid van eko-bijkers brengt zijn buckfastvolken in het vroege voorjaar eerst naar de Wilg om vervolgens af te reizen naar het Koolzaad. Het schijnt dat Wilg en koolzaad een perfecte mix zijn voor een zeer smeuige honing, die goed smeerbaar blijft en lekker van smaak is. Dus ja.........

J.P.

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wilgen honing

Bericht door J A Verwijmeren » zo 28 apr 2002, 16:48

Waarom ik de volken heb verenigd, geen manschappen geen honing.
En aan 5 volken heb ik meer dan voldoende, ook moet je om de honing aan de man te brengen altijd met z'n tweeen zijn.
Koolzaadhoning heb ik opvoorhand al verkocht, en ik vind koolzaad moet niet vermengd zijn met wilgenhoning. De wilgenhoning heeft zijn eigen smaak zo ook koolzaad. Een mengsel van bijde geeft niet die echte witte kleur die koolzaad moet hebben.
Nu het weer is niet wat we noemen honingweer, maar toch zit nu een hk al aardig vol en het begin van verzegelen is reeds gemaakt.

De oplossing voor mijn wilgenhoning is terugvoeren volgens mij de beste, zodra ik de koolzaadvolken heb geslingerd.
Allemaal bedankt voor de reactie.
Jack Verwijmeren

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten