Geen doppen aangezet!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jos dekker
Berichten:4
Lid geworden op:wo 27 mar 2002, 17:08
Locatie:Nederland
Contacteer:
Geen doppen aangezet!

Bericht door Jos dekker » za 04 mei 2002, 21:38

Ik heb een probleem. Tien dagen geleden heb ik de koningin van een van mijn volken naar de eeuwige jachtvelden gezonden omdat deze nogal heftige nakomelingen gaven.
Het volk had toen open zwermcellen en deze zijn gebroken.
Nu (vrijdag 3 mei) dacht ik weer de redcellen te breken maar hoe ik ook zocht er was er geen aangezet. Ik wilde namelijk van een zeer rustig volk een raampje openbroed inhangen zodat in dit wispelturige volk zou worden getempt.
Maar nu zit er een koningin in? Heb ik toch eerder een dop over het hoofd gezien?
Het is een dilemma!
Jos.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Geen doppen aangezet!

Bericht door maartenkleijne » za 04 mei 2002, 21:47

Er zit dus een koningin in of het volk had geen eitjes of voldoende jonge larven om redcellen te maken. Als er nog geen eitjes of jong broed zichtbaar zijn, kan een eventueel aanwezige koningin ook nog niet aan de leg zijn. In alle gevallen zou ik jouw handeling van een raam met broed inhangen uit een goed volk uitvoeren, en na een ruim week controleren of er redcellen op zijn aangezet. Zo ja dan was het een slimme handeling, zo nee dan zou de toch aanwezige koningin inmiddels wel aan de leg moeten zijn en zie je het resultaat op de andere ramen.In het laatste geval moet je weer nadenken wat je ermee wilt, of afwachten of die spontane nieuwe koningin misschien beter resultaat geeft dan die oude die je had verwijderd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten