wat te doen bij mierennesten in kast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door piml » vr 10 mei 2002, 13:01

Beste Collega-imkers,

Al enige tijd heb ik in mijn bijenkasten in de duinen (omgeving Bloemendaal) in de zomermaanden last van mierennesten. De bijen worden daar waarschijnlijk net zo gek van als ik.

Lokdoosjes hoef ik niet te kopen omdat de bijen daar ook dood van gaan. Hebben jullie misschien een suggestie??

Hartelijke dank voor jullie medewerking,



Pim Lemmers

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door Piet Jager » vr 10 mei 2002, 21:19

Pim,

Onlangs had ik in mijn ratenkast een legioen mieren, omdat daar veel raten met verzegeld voer hingen. Even een scheutje ijsazijn in een plasticbakje met een paar watten en over drie dagen zijn ze gegarandeerd weg!

Dus in jouw geval de dekplank en het voergat goed afsluiten, eventueel met tape en daarna een klein plastic bakje met watten en een klein scheutje ijsazijn er in op de dekplank zetten en de deksel er weer op. De ijsazijndampen niet inademen!

Succes (verzekerd)!

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door maartenkleijne » vr 10 mei 2002, 23:26

Voor de stal munt planten helpt ook vaak goed om de mieren uit de buurt te houden.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door Erik Speksnijder » zo 12 mei 2002, 11:29

Beste Collega-imkers,

Al enige tijd heb ik in mijn bijenkasten in de duinen (omgeving Bloemendaal) in de zomermaanden last van mierennesten. De bijen worden daar waarschijnlijk net zo gek van als ik.

Lokdoosjes hoef ik niet te kopen omdat de bijen daar ook dood van gaan. Hebben jullie misschien een suggestie??

Hartelijke dank voor jullie medewerking,



Pim Lemmers
Pim,

Mieren verplaatsen zich over paadjes, uitgezet door verkenners, die een bepaalde geur hebben: zogeheten geursporen.
Alle middeltjes, die deze geursporen langere tijd verstoren zijn bruikbaar als weermiddel. Je kunt de onderrand van je kast of de verhoging, waar je kast misschien opstaat derhalve misschien insmeren met een etherische olie. Als je bij iedere controle een druppeltje uitwrijft, kun je ze met een klein flesje het hele seizoen wel de baas.
Ook heb ik wel eens gelezen, dat een handje bladeren van boerenwormkruid onder het deksel, mieren prima weghoudt. Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee.

Erik

Bijgewerkt door - erik speksnijder op 12/05/2002 11:47:15

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door maartenkleijne » zo 12 mei 2002, 14:23

In oude boekjes staat vaak geschreven dat voor elke korf een plant melisse hoort te staan die de bijen tevreden maakt en zorgt dat ze de weg naaar huis goed weten. Ook houdt de citroengeur de mieren op een afstand, zij het niet zo goed als munt.
De korven en later de kasten werden dan ook met citroenmelisse ingewreven, om de bijen een prettig thuisgevoel te geven. Erik legt al uit waarom de strek geurende kruiden voor de mieren niet kunnen: ze raken hopeloos de weg kwijt.
Ik had eens op een warme zomer duizenden zwarte mieren in de keuken die op twee plaatsen binnen kwamen in dichte kolonnes vanuit een heel groot nest onder de fundering van het huis.
Allerlei maatregelen tot en met gif mochten niet echt baten of hoogstens voor een paar dagen. Toen legde ik op aangeven van een oud kruidenboek twee takjes munt dwars over het pad van de twee openingen waardoor ze binnen kwamen. Vanaf dat moment is er geen mier meer binnengekomen ook niet toen de takjes munt verlept waren en het grootste deel van de geur al weg was. Veel mensen die jaar in jaar uit last hebben van mieren op droge plaatsen bij het terras of onder het raamkozijn kunnen dat verhelpen door munt te planten. Een paar stekjes is genoeg. Het is wel een woekerplant maar dat kan eenvoudig verholpen worden door eens per jaar het overschot uit te trekken.

bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door bergs038 » ma 13 mei 2002, 22:34

Beste Collega-imkers,

Al enige tijd heb ik in mijn bijenkasten in de duinen (omgeving Bloemendaal) in de zomermaanden last van mierennesten. De bijen worden daar waarschijnlijk net zo gek van als ik.

Lokdoosjes hoef ik niet te kopen omdat de bijen daar ook dood van gaan. Hebben jullie misschien een suggestie??

Hartelijke dank voor jullie medewerking,



Pim Lemmers
W. Bergsma

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: wat te doen bij mierennesten in kast?

Bericht door croy » di 14 mei 2002, 19:03

zorgd dat de kasten op een stelling staan en zet de poten van de stelling in een blik vol met water en je bent verlost van de mieren

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten