Mijn bijen steken, au mijn benen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sipma
Berichten:5
Lid geworden op:wo 14 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Sipma » wo 22 mei 2002, 15:10

Gisteren heb ik een paar flinke bijensteken opgelopen bij het imkeren. Als beginnend imker ben ik nog niet vaak geprikt, maar deze keer was het goed raak, met als gevolg 5 dikke opgezette rode ronde harde plekken van wel 15 cm doorsnee op mijn beide bovenbenen.
Ik heb er niet veel last van, behalve jeuk en warmte.

Graag jullie advies over de behandeling: 'prikweg'zoals iemand hier opperde helpt niets (direct opgedaan), tandpasta niet geprobeerd (werd hier ook genoemd). Een collega zei dat je er honing op moest doen (kleeft alleen erg...). Wie heeft goede tips?

Ik hoor dat de gevoeligheid afneemt, naar mate je meer gestoken bent, maar sinds vorig jaar merk ik nog geen verschil. Wat zijn jullie ervaringen, ervaren imkers?

Miek

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Erik Speksnijder » wo 22 mei 2002, 22:20

Graag jullie advies over de behandeling: 'prikweg'zoals iemand hier opperde helpt niets (direct opgedaan), tandpasta niet geprobeerd (werd hier ook genoemd). Een collega zei dat je er honing op moest doen (kleeft alleen erg...). Wie heeft goede tips?
Miek,

Het enige wat bij mij destijds -heb er al enkele jaren gelukkig geen last meer van- enigzins de jeuk verzachtte, was het wisselend koud/warm water over de plek te laten stromen.
Alle andere goed bedoelde adviezen hielpen bij mij helaas niet.
Ik hoor dat de gevoeligheid afneemt, naar mate je meer gestoken bent, maar sinds vorig jaar merk ik nog geen verschil. Wat zijn jullie ervaringen, ervaren imkers?
Het klopt inderdaad, dat je alleen maar minder kunt gaan reageren op een bijensteek als je niet al te angstvallig een steek blijft vermijden, maar er af en toe toch eens aan geloofd.
Bij mij duurde het ongeveer een jaar of 2/3 voor ik echt duidelijk minder ging reageren op een steek. Eén keer was in de beginjaren een reactie zo hevig (kloppend hoofd en jeuk over het hele lijf) -na het zonder handschoenen scheppen van een wel heel pittig zwermpje-, dat ik bang was, dat ik m'n hobby zou moeten stoppen. Het is gelukkig bij deze eenmalige heftige reactie gebleven.


Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 mei 2002, 22:38

Hondsdraf blaadjes kneuzen en op de gestoken plekken wrijven, Ook de bladeren van de ruige weegbree en de smalle weegbree helpen heel goed. Helpt ook bij de brandnetel, de een jarige en vast plant.
Over drie jaar is het heel wat minder maar ja daar heb je nu niets aan.

In die drie jaar moet je wel totaal 50 steken hebben gekregen anders blijf je wat heftig reageren. Zorg dat je nieuwsgierigheid het wint van de angst dan ben je op de goede weg.
Dan wordt bijenhouden leuk!
Hans

Werner
Berichten:5
Lid geworden op:di 09 apr 2002, 20:10
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Werner » zo 02 jun 2002, 20:51

Bij het imkeren in het eerste jaar komen er enkel zwellingen voor,voor de serieuse reactie moet je een periode geen prikken hebben opgelopen(winter periode) pas het volgend voorjaar is het prijs( een kwestie van opbouwen van afweer stoffen)
Dus een goede raad niet te veel prikken oplopen en altijd voorzichtig zijn.
werner

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Bidding » wo 05 jun 2002, 00:28

Hallo,

Zoals jullie in een ander berichtje hebben kunnen lezen
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=952
Heb ik onlangs door een steek een flinke oorlel opgelopen.
Vorig jaar ben ik diverse malen gestoken en voelde ik alleen een prikje; verder niets.

Dit jaar is het nu echter al voor de derde keer raak:
  • Eerst die steek in mijn oor,
  • gisteren een steek in mijn onderarm waardoor deze nu rood en jeukerig is en vandaag:
  • mijn lip!
Eerst twijfelde ik of ik dit fotootje wel zou plaatsen, maar ja 'ter lering ende vermaak' komt die hier dan:
Afbeelding
Nou moet je weten dat het bij mijn oorlel 3 volle dagen duurde voordat de zwelling weer af begon te nemen (....je voorspelling klopte precies, Frans....).

Ik ben bang dat dat nu weer zo'n drie dagen gaat duren voordat ik stop met slissend praten en een hete lip.

Nou zou dat geen totale ramp zijn ware het niet dat ik binnen enkele dagen een belangrijk sollicitatie gesprek heb!
Oh wee mij !!......

...Enne Werner, bedoel je met je stukje hierboven dat ik erop moet rekenen dat er grote kans is dat dit nu blijft gebeuren?...

Groeten van jullie (op dit moment wat kwijlende en sissende) imkervriend,

Lex

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Mijn bijen steken, au mijn benen...

Bericht door Romée van der Zee » wo 05 jun 2002, 09:57

Lex,
Ik denk dat het bij een sollicitatie in je voordeel kan zijn. Je valt op, en het straalt iets flinks en ondernemends uit.
grz
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten