wanneer zwerm voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gerrit-Jan Brouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 mei 2002, 16:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

wanneer zwerm voeren

Bericht door Gerrit-Jan Brouwer » di 28 mei 2002, 13:20

Vraagje: klopt het dat ik een gepakte zwerm na 3 dagen moet beginnen te voeren? Hoeveel en hoe lang? Alvast bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 mei 2002, 21:58

Een zerm daar moet je goed oppassen. Je moet ze zekerheid bieden, want het is een buitengewone spannende onderneming voor zo'n volk geweest. Het is nogal wat om haard en huis te verlaten en een onzekere toekomst tegemoet te gaan. Je moet het vergelijken met de emigranten van zo'n honderd jaar geleden, die Nederland verlieten om een toekomst ergens anders op te bouwen. Vaak niet wetend hoe het af zou lopen. Dit klinkt misschien een beetje pathetisch, maar zo steekt het wel in elkaar. Ik weet van onderzoek uit Canada (of de VS, ik weet het niet meer exact welk land), dat het grootste deel van natuurzwermen het volgende jaar niet redt. Dus zwermen is een uiterst risicovolle zaak, je zet je leven op het spel.
Zelf was je er ook al achter gekomen dat zwermen moeten worden gevoerd. Meestal voer ik mijn zwermen zo gauw mogelijk. Ervaren imkers zeggen dat dat niet mag, want het zou de zwerm uit de kast jagen. Mijn mening hierover is dat dit vaak te maken heeft met de zwermstemming die niet goed is uitgewoed en of de nieuwe standplaats te warm is. Een goede oplossing is dan de zwerm pas na een dag of twee drie een nieuwe permanente woning te verschaffen.
Als er een goede dracht heerst met mooi weer hoef je de zwerm nog niet rijkelijk te voeren. Pas na een week of drie als de zwerm veel broed heeft wordt de situatie voor het volk nijpender. Steeds meer bijen zullen het broed moeten warm houden. Combinatie van veel broed en koud weer plus minder goede dracht kan er tot lijden dat er voedselgebrek ontstaat. Tevens zullen er steeds minder haalbijen zijn, omdat de wat oudere bijen afsterven. Twee jaar geleden overkwam mij dat bij een zwerm, geschept op moederdag. Zo'n vier weken later kwam de 'moederdagzwerm' bijna om door een tekort. Het weer was niet uitermate slecht weer en toch'¦'¦'¦ ik ben toen direct gaan voeren en kon de schade nog enigszins herstellen.
Vandaag heb ik mijn zwerm die ik vorig week heb geschept, flink gevoerd met honingwater. Want laten we eerlijk zijn voor mooie uitgebouwde ramen is het van belang dat de zwerm wordt gevoerd. Alleen al om deze reden vind ik het belangrijk dat imkers voeren. Je kunt dan de zwerm snel en lang dit werkje laten doen. Dat ik mijn volk veel voer is omdat ik dit volk nog graag wil inzetten vor de Linde dracht, wat nog zo'n vier/vijf weken zal duren. Vrij frequent kijk ik vervolgens in zo'n zwerm volk. Ik inspecteer of het volk wel goed aan het werk is. Soms is namelijk het kunstraat losgelaten en dan verhelp ik dat, want aan zulke '˜imkerfouten' is alleen maar veel nadeel van te ondervinden. In oude bijenboeken staat dat voor een rendabele bijenteelt op tijd de zwermen moet worden nagekeken op een goede uitbouw en een voldoende voorraad. Daar houd ik mij dan ook aan.

J.P. die aan teveel spelfouten toch wel een hekel heeft.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 29/05/2002 22:37:05

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door frits dalm » di 28 mei 2002, 23:35

Gerrit Jan,
Na drie dagen en zwerm voeren is gebruikelijk omdat ze
dan het meegenomen voer opgebruikt hebben. Dit kan met suikerwater
maar dat kan tussen de honing opgeslagen worden.
Een zwerm die ik net voor Pinksteren ving heeft al meer dan tien
ramen kunstraat uitgebouwd en eerdaags zal de koningin naar de
onderbak moeten vanwege de hoeveelheid nectar die al binnen
gebracht is, het was een grote zwerm.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door Frans vanTongeren » vr 31 mei 2002, 14:17

Dag Gerrit-Jan,
Bijen nemen voor drie dagen honing op als ze uitzwermen. Die honing hebben ze hard nodig om raten te kunnen bouwen. Na drie dagen is hun honingmaag leeg en moeten ze uitvliegen om nectar te gaan verzamelen. Dan..moet de imker hen bijstaan.
Ooit las ik ergens dat voor het uitbouwen van tien ramen kunstraat, de bijen één kilo suiker nodig hebben aan energie. Daarom tracteer ik ze op twee kilootjes opgeloste suiker en kunnen ze dus optimaal door bouwen. Dan hoeft het werk niet stil te liggen.
Ik probeer altijd gebruik te maken van de 'bevlogenheid' die bijen hebben. Van de drang om uit te bouwen, moet de imker gebruik maken!
Direct voeren heeft geen zin. Waar zouden ze die voorraad moeten opslaan als ze nog geen cel gebouwd hebben?

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door frits dalm » zo 02 jun 2002, 00:29

Hoi Gerrit Jan,
bedenk wel dat van die zwerm na een week of zes een zg.
maagdenzwerm kan afkomen, vaak wordt dit vergeten, spreek uit
ervaring.
Persoonlijk voer ik altijd suikerdeeg omdat dit wel als dracht
gezien wordt maar niet opgeslagen wordt.
mvrgr Frits

Johan ter Haar
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door Johan ter Haar » ma 03 jun 2002, 11:52

Een zwerm die ik net voor Pinksteren ving heeft al meer dan tien
ramen kunstraat uitgebouwd en eerdaags zal de koningin naar de
onderbak moeten vanwege de hoeveelheid nectar die al binnen
gebracht is, het was een grote zwerm.
Als beginnend imker heb ik 2e Pinksterdag 20 Mei een grote zwerm geschept en in 1 bak gedaan met 2 uitgebouwde ramen en 9 ramen kunstraat.
Kontrole op zondag 2 juni, na 13 dagen na 1 week vakantie.
De 2 uitgebouwde ramen waren 100% belegd, verzegeld broed, geen enkele cel vergeten.
De 9 ramen kunstraat 100% uitgebouwd en volledig vol met niet verzegelde honing
De trommelruimte volgebouwd met raat onder de ramen, gedeeltelijk darrenraat) dit duidt op ruimte tekort.
Onmiddelijk een bak erop gezet met twee uitgebouwde en 9 kunstraat
Vragen:
Hoe snel na het scheppen kontroleer je een zwerm.
Hoeveel ruimte geef je een zwerm vanaf het begin.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wanneer zwerm voeren

Bericht door frits dalm » di 04 jun 2002, 00:08

Hoi Johan,
Na drie dagen een zwerm opvoeren en elke week kijken of ze
nog genoeg ruimte hebben.Moer merken als ze dat nog niet is,
daarbij vanuitgaan van het jaar daarvoor. Meteen knippen om
te voorkomen dat na zes weken een maagdenzwerm afkomt.
In ieder geval voldoende ruimte geven, liever teveel dan te krap
houden, afhankelijk van de grote een of twee bakken.
Mvrgr Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J.R. en 60 gasten