Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Bericht door piml » di 11 jun 2002, 15:06

Beste collega-imkers,

Het komt steeds vaker voor dat bijenkasten door 'grapjassen' worden omgetrapt. Hoe dient er in dat geval met de bijen worden omgesprongen? In de zomer zullen de bijen het wel overleven. Maar in de winter wordt het natuurlijk een heel ander verhaal!

met vriendelijke groeten,





Pim Lemmers

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Bericht door Hugo » di 11 jun 2002, 19:35

Het komt steeds vaker voor dat bijenkasten door 'grapjassen' worden omgetrapt. Hoe dient er in dat geval met de bijen worden omgesprongen?
Tiens, bij jullie ook al ?

mvg,

Hugo (halve bij met traan in linkeroog)

ps. Oplossing : kast terug bijeen rapen en 's anderendaags nazien of de moer het avontuur overleefd heeft.

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Bericht door maartenkleijne » di 11 jun 2002, 23:44

Mijn zwager heeft van de winter twee maal zijn vier bijenkasten omgegooid gevonden. Beide keren zo goed mogelijk weer overeind gezet. Zeker na de tweede keer was er weinig hoop op een goede afloop. Wonder boven wonder zijn alle vier volken inmiddels weer goed op sterkte en volop aan het halen. Dus wanhoop nooit.




Bijgewerkt door - maartenkleijne op 11/06/2002 23:45:58

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Bericht door Oude Essink » wo 12 jun 2002, 15:28

Ik sluit mij volledig bij Maarten en Hugo aan. Enige jaren geleden tijdens een ijskoude oudjaarsnacht (het vroor dus flink) duwden lolbroeken ook mijn kasten om, Ik vierde oud/nieuw bij vrienden en kwam pas de volgende dag Nieuwjaarsdag tegen twaalven thuis. Ik heb de raampjes met verkleumde bijen weer ordelijk in de kasten gedeponeerd en verwachtte geen reinigingsvlucht in februari. Maar zie, de dames kwamen blij naar het zonnetje vliegen en toonden maar weer eens hoe soepel bijen zijn en hoe onafhankelijk van klimaatomstandigheden zij zich kunnen handhaven. Ik veegde dus het traantje weg uit mijn linkeroog en werd hier echt vrolijk van.
hennie oes

Afbeelding

Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe te handelen bij omgetrapte bijenkasten?

Bericht door Peter_vandermolen » za 15 jun 2002, 23:42

Tja, erg vervelend als mensen hopen op het soort effect dat je ook in strips tegenkomt. Mijn motto is: voorkomen is beter dan genezen, dus ik hoop het de potentiele bijen-vandaal zo min mogelijk interessant te maken:

Mijn volken staan in een bosrand, en ik kan er alleen in het weekend naartoe. Darom heb ik ALTIJD reisriemen om de kasten zitten. Mocht een onverlaat ze omduwen dan valt me tenminste niet de hele kast uit elkaar.

Na het inwinteren zorg ik ervoor dat de kasten met de riemen aan de stand of de dragers van een tweetal metalen onderstellen worden bevestigd. Dat is simpel: met de reisriem klem ik een balkje onder tegen de dragers. De kast kan geen centimeter meer bewegen. Reisriem vastknopen en ze staan tot en met april veilig en wel! Nu reeds 4 jaar met succes gebruikt.

groeten
Peter

Peter C. van der Molen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten