moer op de vliegplank.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Henk
Berichten:5
Lid geworden op:vr 14 jun 2002, 17:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
moer op de vliegplank.

Bericht door Henk » za 15 jun 2002, 10:58

Vanmorgen zat de moer met ca 5 werkbijen ergens in het gras voor de kast, nu heb ik het vermoeden dat ik een zwerm bij de al zittende zwerm, erbij heb gekregen, gisteren toen ik voor de eerste keer de moer terug zette in de kast, kwam zij er onder meteen weer uit, en mijn gevoel zegt me dat het twee verschillende moeren waren, een lichte en een wat donkere, maar ik ben me er niet zeker van , wel is het mij opgevallen toen ik de eerste moer terug zette, de bijen buiten bleven en toe ik voor de tweede keer de moer terug zette was het maar even en de bijen gingen de kast weer in.
Vanmorgen toe de moer buiten zat vlogen de bijen als normaal.

weet iemand antwoorden op dit verhaal dan hoor ik het graag.

bedankt en groetjes van Henk

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: moer op de vliegplank.

Bericht door Jan Kruit » za 15 jun 2002, 17:46

Ja, wat kan het zijn.
Je optie dat er een zwerm bij in is getrokken is mogelijk, maar dan zouden de moeren het onderling uit gevochten hebben met gevolg dat ze dood voor de kast had gelegen.

Een andere mogelijkheid is die dat er een jonge moer op bruidsvlucht is gegaan en de weg niet helemaal heeft terug gevonden en op de verkeerde vliegplank is geland. Dit is mogelijk als er meerdere volken in één lijn staan.
Ik ken je omstandigheden niet maar misschien een oplossing voor je vraag.
Het is ook verstandig moeren te merken met een plaatje + nummer.
Als je dan een keer een moer buiten de kast tegen komt kun je aan de hand van je kastkaart zien waar die vandaan komt.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moer op de vliegplank.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 16 jun 2002, 08:11

Henk, denk dat het jonge moeren zijn die je voor je kast vind. Je 6 weken oude zwerm kan opnieuw zwermplannen hebben, vooral als het een grote zwerm betrof. Je vraagt je alleen af waarom die moeren niet '˜op de vleugels' gingen. Heb je ze goed bekeken? Wellicht was de oorspronkelijke zwerm zwaar met varroa besmet en zijn de vleugels aangetast.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: moer op de vliegplank.

Bericht door Hans van der Post. » di 18 jun 2002, 21:26

Vanmorgen zat de moer met ca 5 werkbijen ergens in het gras voor de kast, nu heb ik het vermoeden dat ik een zwerm bij de al zittende zwerm, erbij heb gekregen, gisteren toen ik voor de eerste keer de moer terug zette in de kast, kwam zij er onder meteen weer uit,weet iemand antwoorden op dit verhaal dan hoor ik het graag.
Zondag j.l. kwam een buurman imker, hij is ooit met "het virus" besmet wat ik verspreide, met een verhaal; er liep een moer op de plank ze is gemerkt kwam uit de veger die hij drie weken eerder had gemaakt. De moer werd teruggedrongen de vliegspleet met een soort hofstaat maar dan eentje met zachte drang. Hij, mijn buurman Cees Pieterse heeft dit tot drie maal toe zien gebeuren! Namelijk de moer ontsnapte iedere keer aan de actie. Toen heeft hij de moer maar in een moerhuisje opgesloten en het volk nagekeken op doppen en/of stillemoer cellen maar niets te zien ogenschijnlijk een normaal volk.De moer tussen de raten gehangen
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten