Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 18 jun 2002, 21:51

Gistermiddag kreeg ik telefonisch een zwermmelding. Nu is dat niets bijzonders zult u zeggen en aangezien er genoeg imkers in mijn omgeving blij zijn met deze meldingen speel ik ze altijd door aan anderen. Behalve natuurlijk een zwerm van m'n eigen volken, die wil ik zelf graag terug.

Deze zwerm hing echter in een achtertuin een paar straten van mijn huis (mijn bijen staan elders) en of ik ze alsjeblieft wilde komen scheppen want de vermoedelijke eigenaresse beweerde dat ze absoluut niet van haar afkomstig konden zijn en de man (een ex-imker) die ze gewoonlijk kwam scheppen had op dat moment geen tijd. En dan kan je er eigenlijk niet onderuit.

Nu, het betrof een forse voorzwerm in een lage magnolia, binnen de kortste keren zat het spul dan ook in de kieps. Tijdens het aanvliegen dronken wij een kopje koffie op het terras, uitzicht op de bijen een meter of 4 verder op. Ook enkele andere buren kwamen erbij. Daarbij kwam ter sprake dat men al vele jaren last had van zwermen, ieder jaar zeker 2 of 3, dat de mevrouw waarvan ook deze bijen hoogstwaarschijnlijk waren, en die een huis of 6 verder woont, altijd ontkende dat de zwermen van haar afkomstig waren, waarna ze maar door die andere man werden geschept. Maar dat deze mevrouw er ook altijd een paar uur later achterkwam dat de zwermen toch van haar afkomstig waren en zij ze kwam opeisen. Waarna zij ze terugkreeg.
De aanwezigen vertelden mij dan ook dat de ex-imker er genoeg van begon te krijgen, het steeds maar scheppen van zwermen van een ander, die zelf dit klusje kennelijk niet wilde uitvoeren maar ze daarna welweer kwam opeisen terwijl eerst het eigendom ten zeerste ontkend was.
En dat dit ongetwijfeld ook deze keer weer zou gebeuren.

Nu moet u weten dat ik een verschrikkelijke hekel heb aan zwermen van een ander in verband met besmettingsgevaar van varroa e.d. of onrust op de eigen stand als het een minder aangenaam volk betreft. Zag mijzelf in de toekomst al diverse malen per jaar gebeld worden voor zwermen van deze gemakzuchtige imker. Daar heb ik helemaal geen zin in.
Met de bewoners van het huis heb ik afgesproken dat ik de zwerm zou meenemen en niet zou teruggeven. En dat ook volgende zwermen door mij zullen worden meegenomen. Wellicht dat deze gemakzuchtige mevrouw er dan toe komt zelf haar bijen beter in de gaten te houden en haar zwermen zelf te scheppen.

Wat hadden jullie in dit geval gedaan? Gaan praten met haar was in het verleden al vele malen gedaan en ook werd zij van iedere zwerm eerst een, en soms zelfs meerdere malen, op de hoogte gebracht. Maar ze ontkent in eerste instantie altijd haar eigendom, totdat de zwerm door anderen is geschept.

En deze mevrouw was inderdaad 's avonds langs geweest om de bijen op te halen, maar ze waren al, zoals afgesproken, met mij 'gevlogen'.


Bijgewerkt door - Els Kleijnendorst op 18/06/2002 21:56:17

kaljouw
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 jul 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door kaljouw » di 18 jun 2002, 22:56

Ik had net als jou nooit de zwerm teruggegeven. Deze mevrouw is er kennelijk op uit dat anderen 'het vuile werk' voor haar opknappen en door haar de zwerm terug te geven geef je haar haar zin.
Als niemand haar zwermen meer teruggeeft zal ze ze voortaan zelf wel scheppen.

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Henkn » wo 19 jun 2002, 12:53

Hallo!

Ben ik nu abuis of ben ik daarin verkeerd ingelicht?
Een zwerm is toch per definitie "vogelvrij". De oorspronkelijke imker kan geen rechten doen gelden op de zerm als hij/zij hem niet zelf schept.

Dan kun je de zwerm toch niet eens weer gaan "opeisen" bij degene die hem geschept heeft?

grts



Henk Noppe

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Romée van der Zee » wo 19 jun 2002, 13:25

Ik herinner mij mijn eerste vreemde zwerm in Zandeweer (Groningen). Ik was gebeld door de boer van een koolzaadveld die contact gezocht had met de afdeling Groningen. Het was 20 km verderop, maar ik wilde wel een volk erbij, dus ging ik graag in op het verzoek van de afdelingsseccretaris. Ik leende een auto en samen met de buurjongen op naar het Noorden.
Ter plaatse was het niet moeilijk de flinke zwerm in een meegebrachte kast te krijgen. Naar huis terug om eens na te denken of ik die zwerm daar zou laten of niet. 's Avonds toch weer naar Zandeweer om hem te halen. Daar stond een lege kast met een briefje onder de deksel. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zijn zwerm in mijn kast te doen?! Afzender: de imker van verderop. Het betrof een imker die zijn volken wat verder op het koolzaad had staan.
Ik was boos. Ik had immers op de cursus geleerd, dat de vanger van een zwerm de eigenaar was. Dat is ook zo, maar tegenwoordig zou ik uit collegialiteit die imker even waarschuwen dat hem/haar een zwerm ontkomen zou kunnen zijn. Als dat zeker was dan zou ik hem zonder meer afgeven.(In dit geval uit mijn beginnerstijd wist ik niet eens van zijn bestaan af) Een briefje als ik toen vond zou me nog steeds hels maken.
Romée
Dat er "bijenhouders" zijn zoals Els beschrijft had ik niet kunnen denken. Ik zou die zwerm ook meegenomen hebben. Persoonlijk zou ik mijn adres achtergelaten hebben om die mevrouw eens te ontmoeten. Haar motieven zouden me interesseren.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 19 jun 2002, 22:23

Henk, hoe de wettelijke eigendomsrecht van een zwerm is geregeld weet ik niet. Onder normale omstandigheid vind ik het vanzelfsprekend dat je een zwerm teruggeeft als overduidelijk is wie de eigenaar is. Dat heb ik al vele malen zo gedaan en in de loop der jaren ook enkele van mijn eigen zwermen op deze wijze teruggekregen. Voor bijna alle imkers is het houden van bijen immers een hobby en daar staat collegialiteit en onderlinge behulpzaamheid zonder geldelijk gewin volgens mij hoog in het vaandel. Dat is tenminste de instelling waarmee ik mijn hobby uitoefen.
Maar op dat moment was het verlies van haar bijen het enige dat ik kon bedenken om haar ervan te doordringen dat een zwerm vogelvrij was. En dat zij voortaan beter op haar bijen moet letten. Wel had zij volgens mij haar eigendomsrecht kunnen laten gelden als ik deze zwerm op haar eigen grondgebied had geschept. Maar nogmaals, vond en vind mijn handelswijze niet collegiaal. Dat is ook de reden waarom ik op het forum vroeg of iemand soms een andere mogelijkheid wist.

En Romée, natuurlijk ken ik deze mevrouw en zij mij. Maar juist daardoor heb ik deze weg genomen. Dit vraagt om enige uitleg. Jaren geleden, ik imkerde pas een jaar of 3, kwam ze heel vroeg in het voorjaar naar mij toe of ik alsjeblieft een koningin voor haar had, ze had maar één volk en dat was moerloos de winter uitgekomen. Moer gegeven. Het volgend jaar, het zelfde verhaal. Toen ze voor de tweede maal de koningin kwam halen vroeg ik hoe het toch kwam dat haar moeren de winters niet overleefden en waarom ze geen 2 volken inwinterde. Haar antwoord: 'dat doe ik nooit, in het najaar voeg ik al mijn volken bijeen, dan hoef ik maar 1 volk in te winteren. Dat scheelt mij de kosten van suiker. En in het voorjaar hebben andere imkers altijd moeren over van volkjes die klein de winter zijn uitgekomen. En jij hebt goede F1 koninginnen.'

kaljouw
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 jul 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door kaljouw » wo 19 jun 2002, 23:01

Als ik het goed heb vallen dieren wettelijk gezien onder de gevonden voorwerpen. De eerlijke vinder van de zwerm moet zijn vonst dan melden bij de eerstgeroepene (degene op wiens terrein de zwerm hangt en die waarschijnlijk de wettige eigenaar is of weet te vinden) en de gemeente/politie.
De gemeente/politie is verplicht een bepaalde tijd zorg te dragen voor het gevonden voorwerp. In geval van levende have was dit dacht ik 3 maanden (?) waarna deze verkocht mag worden. In veel gevallen mag de vinder het gevonden voorwerp (de zwerm) onder zich houden.
Mocht de wettige eigenaar zich melden dan zal hij moeten betalen voor de kosten die de gemeente/politie/eerlijke vinder hebben gemaakt voor het verzorgen van zijn bijtjes.

Meld de rechtmatig eigenaar zich niet binnen 1 jaar dan vervalt het gevonden voorwerp aan de eerlijke vinder!!

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Erik Speksnijder » wo 19 jun 2002, 23:22

Hoi Els,

Een vreemd verhaal, over een vreemde imker. Als ik jou was, zou ik het contact met deze imker maar op afstand houden. Met haar werkwijze is ze het niet waard om geholpen te worden.
Ik heb zelf een tijdje een (beginnend) imker geholpen, die het af en toe ook bont maakte. Ik heb een grens moeten trekken in m'n hulp, toen ik op de avond, terwijl ik op het punt stond om naar Frankrijk af te reizen, een vraag om hulp kreeg. Ter plekke aangekomen, na het nodige gemopper van m'n vrouw, trof ik de zoon van de imker aan. Na de mededeling, dat z'n vader het nogal druk had en er derhalve niet was, kreeg ik een briefje overhandigd met wat ik zoal moest doen in de bijen......Ja..ik heb het gedaan, maar het was voorlopig wel de laatste keer.

Wat betreft het verhaal van de zwermen, sluit ik me aan bij m'n voorgangers. In principe is een zwerm "vogelvrij" en derhalve van de imker die hem schept. Alleen is het in de buurt van een bijenstand wel zo netjes om de betreffende imker van deze zwerm op de hoogte te brengen. Tenslotte kunnen wij allemaal zelf ook wel eens een foutje maken en willen we "ons zwermpje" dan ook graag terug.

Ik vind het trouwens wel gek, dat ze na iedere winter haar moer kwijt is en ben benieuwd, hoe ze dit voor elkaar krijgt.



Erik

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Romée van der Zee » do 20 jun 2002, 00:40

Nog even over de juridiese eigendomsaspecten.
Zolang aangetoond kan worden van welke imker de zwerm afkomstig is, blijft het eigendomsrecht gelden van die imker. Vroeger moest die imker er zelf achteraan rennen, en bij het zetten van de zwerm een teken achterlaten waarmee het eigendom geclaimd werd. Tegenwoordig zijn er nog andere middelen om die eigendom aan te tonen. (bv gemerkte koningin oid). In geschillen besluit een rechter op basis van jurisprudentie die is opgebouwd rond het hier geldend vermogensrecht. De eigenaar is overigens tevens aansprakelijk voor de mogelijke schade die door toedoen van die zwerm ontstaat.

Met de nieuwe Flora en Faunawet is er een nieuw aspect bij gekomen. Deze wet regelt de rechten en plichten mbt in de natuur levende dieren. Deze dieren kennen geen eigenaar. Een zwerm bijen die afkomstig is vanuit een "imkerloos" volk, zou wellicht niet in eigendom genomen mogen worden door een imker. En wie weet eigenlijk of een zwerm waarvan geen eigenaar bekend is, wel een eigenaar gehad heeft? Het afmaken van dergelijke zwermen lijkt ook in strijd met deze wet. Jurisprudentie bestaat er nog niet.
Romée

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Huib Koel » do 20 jun 2002, 10:04

Ik pleit dan toch voor de ongeschreven wet van de bekende zakdoek in de boom. Hangt er een zakdoek (teken) dan is die zwerm geclaimd door een imker. Zelfs als er op 100 meter een bijenstal is.
De koningin koos er toch voor om niet meer bij die imker te blijven?

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 20 jun 2002, 12:38

Als ik het goed begrijp hebben wij hier dus een prachtige patstelling.

- Er is een zwerm in de buurt van een imkerstand, de betreffende imker ontkent het eigendom.
Op dat moment is volgens Romee diegene die de zwerm schept de nieuwe bezitter.
Volgens David moet je de zwerm naar de politie brengen die hem 3 maanden mag verzorgen en dan moet verkopen. Dus niet naar een imkerende politie-agent, dat zou ontvreemding van in beheer gegeven goederen zijn. In geval dat de vinder de zwerm 3 maanden mag verzorgen (tot 1 jaar) kan de eigenaar hem gedurende deze tijd opeisen, tegen betaling van gemaakte kosten. Maar dat zou betekenen dat de opeisende eigenaar ook de reeds geslingerde honing van dit volk kan terugvragen. Neem aan dat je van de gemaakte kosten rekeningen moet kunnen overleggen.

- De oorspronkelijke eigenaar komt, na eerst ontkennen, er uren later achter dat de zwerm toch van hem is.
Is altijd mogelijk, normaal gesproken geef je uit fatsoensnormen deze zwerm terug. Maar wat te doen als de imker van het ontkennen en weer opeisen een gewoonte maakt?
Volgens de wet ben je dan verplicht deze zwerm terug te geven, ondanks dat de oorspronkelijke eigenaar zijn eigendomsrecht ontkende en speculeerde op de goedhartigheid van collega's. Gevolg: als collega-imker weiger je voortaan in de buurt van deze stand bijen te scheppen, wat voor overlast deze bijen aan buurtbewoners ook geven. Dat is heel slecht voor het imago van de imkerij!

- Dan is daar, volgens de wet, dat 'De eigenaar is tevens aansprakelijk voor de mogelijke schade die door toedoen van die zwerm ontstaat. '
Stel dat de zwerm zelf geen schade heeft aangericht, dat gebeurt immers zelden. Het is door het scheppen van de zwerm dat je oms het eea moet snoeien of bijv. vliegen er veel bijen op bij het scheppen en er komt een bij achter de bril van een toeschouwer die deze bril van z'n neus slaat. Kapot op de grond en je hebt geen WA-verzekering. Dat is pech, dat is geen schade ontstaan door de zwerm maar volledig de 'schuld'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten