zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gerrit-Jan Brouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 mei 2002, 16:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm

Bericht door Gerrit-Jan Brouwer » ma 08 jul 2002, 13:32

Allereerst: ik ben een beginnende imker. bij mijn buren is een zwerm bijen in een oude melkbus getrokken. Het deksel zat er niet helemaal in zodat ze door de dekselgaatjes naar binnen konden. Na ongeveer 8 weken in de melkbus is hier een zwerm afgekomen. Tenminste dat zegt een ooggetuige. Ik heb deze zwerm geschept en in een zesramer gedaan. Ik had geen uitgebouwde ramen, dus heb er 6 ramen kunstraat ingehangen. Ik was van plan de zwerm na drie dagen te gaan voeren toen een ervaren imker zei dat het waarschijnlijk een hongerzwerm was en hij vond dat ik beter meteen kon gaan voeren. Dat heb ik dus gedaan. De voerbak was na 1,5 dag leeg. (waar laten ze het voer? of bouwen ze zo snel uit) Hoe lang moet ik nu voeren?

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Imkerij Westland » di 09 jul 2002, 06:50

Gerrit-Jan,
Normaal gesproken moet je een zwerm de eerste 3-4 dagen niet voeren omdat zij voldoende voer bij zich heeft om een eerste aanzet in het raten bouwen te doen.
Mocht het inderdaad een hongerzwerm zijn dat ligt dit anders, dan is voeren noodzakkelijk maar dit is gemakkelijk te controleren door een kijkje in de melkbus te nemen (indien je buren hier geen bezwaar tegen hebben).
In elk geval heb je al gevoerd en is het onderzoek wel/geen hongerzwerm niet relevant meer. Ik zou na een dag of 2-3 controleren of het bouwwerk netjes verloopt en mocht je na een 6 dagen merken dat het bouwen staakt dan zal je moeten bijvoeren (een zwerm moet bij voorkeur non-stop uitbouwen).
Een beetje forse zwerm bouwt bij voldoende dracht/voeren een 6-ramer binnen een week uit.
Over de opname van voer, ja dat blijft verbazend hoe snel dit kan gaan maar realiseer je dat voor het bouwen van 1 kg was, 20 kg honing nodig is. M.a.w. die paar liter die je wellicht gevoerd hebt staat niet in verhouding.
Succes met je mooie hobby.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Hans van der Post. » di 09 jul 2002, 10:31

De voerbak was na 1,5 dag leeg. (waar laten ze het voer? of bouwen ze zo snel uit) Hoe lang moet ik nu voeren?
Waar laten ze dat voer?
In de raten! In ongeveer twee dagen kunnen ze minstens twee á drie raten uitbouwen in een raat kan bij volledige uitbouw de inhoud van zes potten á 450 gr =350cl x 6 is twee liter suikerwater. Zo dat vergeet je/u nooit meer.
Bij een zwerm is het verstandig om matig te voeren (350 cl) anders "blokkeert" het suikerwater de net uitgebouwde raten voor de het eierleggen van de moer. Als het ten minste een "oude"moer is

Wat voor een ervaren imker is dat die zegt; "dat er onmiddellijk moet worden gevoerd"? Hongerzwerm?
Waar? Dan was je allang lek gestoken bij het scheppen daarvan. Een hongerzwerm komt niet voor in deze tijd van het jaar. Als een volk verhongert kan het onmogelijk de kracht nog vinden om te gaan zwermen. Een zwerm neemt leeftocht mee voor drie dagen dat afkomstig is uit de raten van het moedervolk.
Lijdt een volk honger in een perioden zoals het weer een week geleden was, dan gaat dit als een kaars die opgebrand is uit. Dit gaat heel ongemerkt! Spreek uit eigen ervaring van enige tijd geleden.

Hoelang je moet voeren hangt af van de drachtomstandigheden bij jou in de buurt. Zelf zou ik als de linde is uitgebloeid, wat bij mij het geval is, een week lang "matig"voeren. Niet de hoeveelheid voedsel maar de tijd daarvan dat er voedsel binnenkomt zorgt ervoor dat de raten mooi worden uitgebouwd. O ja de kantramen van een zesramer worden aan de buitenkant moeilijk uitgebouwd. draai deze na een week om dus met de slecht uitgebouwde kant naar binnen gekeerd.
Ja en dan de melkbus waar nog een volk inzit zet of leg hem bij je op de bijenstand ten minste als het niet te dicht in de buurt is. (vervliegen)
Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 jul 2002, 16:46

Over de opname van voer, ja dat blijft verbazend hoe snel dit kan gaan maar realiseer je dat voor het bouwen van 1 kg was, 20 kg honing nodig is. M.a.w. die paar liter die je wellicht gevoerd hebt staat niet in verhouding.
Geïnspireerd door de vorige uitspraak, zie citaat, ben ik een dm2 door de bijen zelf gebouwde raat gaan wegen. Kwam tot de slotsom dat in een bijenvolk op twee broedbakken iets meer dan 1 kg.was aanwezig is. Uiteraard is dit al eerder onderzocht. In een bijenvolk op twee broedbakken zit 20 x 60 dm2 (6dm2 per simplexraam)= 1200 gram (10gram per 1 dm2 is het gewicht van een zelf gebouwde raat)
Afbeelding
Als er kunstraat wordt gebruikt heeft een bijenvolk aanmerkelijk minder was te procederen dit is heel goed te zien bij het bijgeleverde plaatje; wit is de doorsnede van de zelfgebouwde raat en met de gele middenwand de uitbouwde kunstraat.
Ook is te zien dat bijen veel van de kunstraat gebruiken te zien aan de gele kleur van de raat en met een beetje fantasie is te zien dat ze er maar 1/3 aan eigen was toevoegen. Dat betekent dat een volk wat 1kg.kunstraat uitbouwt (18 simplexramen) maar geen 20 kg honing/suiker verbruikt maar 6½ kg daarvoor nodig heeft.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten