handschoenen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ivan_markovich
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 jul 2002, 18:05
Locatie: Netherlands
Contacteer:

handschoenen

Bericht door ivan_markovich » ma 22 jul 2002, 18:10

Mijn naam is Ivan Markovich en ik woon in Delft. Ik zou graag vragen zijn er in Delft en omgeving (Den Haag, Rotterdam) sommige winkels waar men de uitrusting voor bijenhouding kopen kan? Ik heb bijzondere interesse voor de handschoenen.

Met vriendelijke groeten,
Ivan Markovich.

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door Imkerij Westland » di 23 jul 2002, 06:43

Ivan,

Volgens mij heb ik je vorige week aan de telefoon gehad met deze vraag. In Delft is geen winkel (meer) waar imkersartikelen verkocht worden, wel is er in Rotterdam een depot van de VBBN (zie http://www.vbbn.nl).
Zoals ik al aangaf heb ik toevallig een paar tweedehans handschoenen voor je liggen.

Maarten van Herwerden

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door Oude Essink » di 23 jul 2002, 10:09

Hallo Ivan,
Het dichtstbijzijnde depot van de VBBN is volgens mij dat uit Leiden:
E.Demmink tel. 071 5893748.
Als het alleen om handschoenen gaat, heb ik een tip:

Afbeelding
links: handschoen van leer met keperen schacht (imkershandschoen);
rechts: werkhandschoen van rubber (Welkoop e.d.)


Op de foto tekent zich het bezwaar af van de leren handschoen (nog afgezien van de prijs): na enig gebruik wordt het leer hard en onwerkbaar; de propolis is er nauwelijks af te krijgen en het leer wordt te stug om er mee te werken.
De rubber handschoen laat zich veel gemakkelijker reinigen en is aanzienlijk soepeler in gebruik, terwijl ook door haar lengte de polsen goed beschermd zijn. Als de mouwen van het eventuele imkersjack lang genoeg zijn kun je ook gewoon tuinhandschoenen nemen; deze zijn nog goedkoper en nemen uiteraard beter het ( zweet-) vocht van je handen op, vooral wanneer je bij warm weer veel honing af te nemen hebt ( en dat is toch de voornaamste gelegenheid waarbij je handschoenen gebruikt!)
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:31:07

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 jul 2002, 15:23

He Gozers!

Waar zijn wij nu helemaal mee bezig???????
Een steekje kan helemaal niet kwaad. Zelf heb ik mijn handschoenen drie jaar geleden weggesmeten i.v.m. het hard worden van het leer toen ik ze had schoongemnaakt. Zeepsop maakte de handschoenen onwerkzaam. Nu imker ik uitsluitend zonder handschoenen.
Tenzij je geen (propolis)allergie hebt(je zou dan rubberen wegwerp dokterhandschoentjes kunnen aandoen) zou ik je adviseren geen handschoenen meer te gebruiken. Geen handschoenen houdt in een betere feeling met het volk.

Mijn grote beschermers zijn de stoffen kokers. Die anti-mouwinvliegkokers gebruikte mijn opa ook altijd. Om ze te maken knip je van een oude stofjas de mouwen eraf. Een zoompje erin en een elastiekje. Je hebt geen last meer van vervelende bijenprikken in je elleboog of bovenarm.

J.P., die wel betere bijenfeeling heeft gekregen, maar die ook de bijenvolken er niet echt goed voor krijgt.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 23/07/2002 15:28:58

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 jul 2002, 15:51

Oh ja,

Wat ik nog heb vergeten. Ben je een beginnende imker Ivan? Lees dan het volgende verhaal.

Zo'n vier jaar geleden was ik ook beginnend. Mijn eerste inspectie vergeet ik nooit weer. Een volk had ik tot mijn beschikking. Het was nodig tijd voor de eerste inspectie. Ik had nog nooit een volk opengemaakt. Maar op gevoel kom je heel eind. Alleen heb ik deze ervaring helemaal ondergaan. Ik had immers (tuin)handschoenen aan.......die mijn grote angst deden overwinnen. Echt veel bakte ik er niet van. Ik nam waar raampjes na op mijn manier en zag hoe eitjes eruit zagen. Hoe larfjes werden geboren. Hoe het in een bijenvolk reilt en zeilt. Totdat ik de eerste steken voelde. Het stof op de tuinhandschoenen bleek niet bijensteken vrij te zijn. Ik werd flink gestoken aan de bovenkant van mijn handen. (Kon de angel ook niet verwijderen, die zat gemeen vast in het stof.) Het resultaat was dat ik binnen 24 uur met mijn dikke opgezwollen handen in (normale) doktershanden was. Gelukkig betekende het niet het einde van mijn imkercarrière. Alhoewel het daar wel even op leek en ik was er ook echt bang voor, maar de dokter vatte het wat laconieker op: "Als ik me met de hamer op mijn duim sla wordt ie blauw..... jouw handen zijn opgezwollen door......." Mijn ouders waren dus te bezorgd geweest.

Afen ik moest beschermende middelen kopen. Leren handschoenen. U weet al waar die dingen zijn gebleven. Maar beginners als het je zekerheid vergroot? Trek handschoenen aan. Het komt het bijenvolk ten goede. Zodra je wat immuniteit opbouwt, trek ze uit en gooi ze demonstratief weg. Je krijgt een andere band met je bijen.

J.P.




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 23/07/2002 15:54:41

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door Oude Essink » wo 24 jul 2002, 15:31

Waar zijn wij nu helemaal mee bezig???????
He Jelte Pieter: Wil je het echt weten???Met onze bijen!! hennie oes

Afbeelding

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: handschoenen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 aug 2002, 15:31

het mooiste is natuurlijk om te werken zonder handschoenen,
maar als enigszins allergisch ben voor de steken, of je bijen zijn soms toch ondeugend moet je wel handschoenen dragen.
zelf gebruik ik (noodzakelijk) met zeer goede ervaring de zwarte huishoudhandschoenen van Mariegold bij iedere goede tuinwinkel/ijzerwinkel/land-en tuinbouwshop te koop.
de kwaliteit hiervan is nl zwaarder dan de gele of rode handschoenen van dat merk.
gemiddeld doe ik er meer dan een jaar mee voordat er wat barstjes inkomen.
toch zijn ze dun genoeg om een goed gevoel met de bijen(raampjes) te houden.
steken ze wel eens dan blijft de angel in de handschoen zitten en is nauwelijks(bijna niets) iets te voelen van de prik.
om de prijs hoef je het ook niet te doen want dat valt wel mee.
die dikke lerenhandschoenen, daar heb je echt geen gevoel van handelen mee!


gerard.b.w.vos

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: handschoenen

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 aug 2002, 20:16

Schoenen van leer.. moet je soepel houden!
Een heerlijke fauteuil van schapenleer.. moet je soepel houden!
Skeelers van leer, moet je soepel houden!
Een draagtasje van leer..ja, ja.
Schaatsen van leer..ja, nou weet ik het wel!
-
Imkers( doorgaans wat oudere mannen), denken niet zo aan huishoudelijke taken dus..., denken ze dat je op leren bijenhandschoenen geen bijenboenwas/ bijenmeubelwas hoeft te smeren.
Beettje domm hoor!!!
Als je het met regelmaat doet en de propolis verwijderd met je beiteltje, worden je handschoenen geen krakende wagens!
-
Zet een potje bijenpoetswas klaar en strijk dat op je handschoenen.
Zacht en soepel blijven ze..: een snoezepoes kan er niet tegen op!




Bijgewerkt door - frans vanTongeren op 06/08/2002 20:18:04

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: handschoenen

Bericht door Frans vanTongeren » za 10 aug 2002, 11:14

Dag Ivan, een goede manier om krakende,lederen handschoenen weer hanteerbaar te maken is..ze te weken in sodawater. Als ze daarna zijn afgespoeld en opgedroogd, moet je ze insmeren met bijenboenwas c.q. wriuwwaeks!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten