honing oogst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

honing oogst

Bericht door willy » do 25 jul 2002, 15:25

hallo,
vandaag eerste keer geslingerd(maagden oogst yoehoo)
+-15 kg uit 18 ramen ik weet niet of dat goed is maar ik ben alvast zeer tevreden.ik heb nog een paar ramen met honing laten hangen
voor deze keer zijn 30 potjes ruimshoots voldoende.
nu al mijn vrienden de geneugten van honing laten proeven.
groetjes aan iedereen en tot ziens
willy

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: honing oogst

Bericht door maartenkleijne » do 25 jul 2002, 16:18

Bij mijn eerste keer slingeren had ik de helft van jij nu en ik was zo trots als een aap!
Een meer bekwame imker dan ik mag je vertellen hoeveel professioneel 'goed' is.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: honing oogst

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 jul 2002, 17:56

Hallo Willy,

Een vol spaarkast-honingkamerraampje weegt 1,2 kg. Je zult alle raampjes dus niet volledig verzegeld hebben gehad. Maar.., je woont in Belgie en daar zijn de honingzolderraampjes wellicht anders van afmeting.
Je ' maagden' hebben zeker hun best gedaan. Misschien wil je nu wel moslim worden!
Gefeliciteerd met je eerste honingoogst. Je oogstte 7.5 maal mijn eerste oogst. Dat noemde ik toen ' echte franss'n honing'

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing oogst

Bericht door Erik Speksnijder » do 25 jul 2002, 22:25

Hoi Willy,

Let er op, dat je in je enthousiasme niet al je honing weggeeft. Geen enkele honing zal in de toekomst namelijk nog zo smaken als deze eerste honing.
Mooi hè, om je honing zo te zien vloeien. Ook als je al wat langer bijen hebt, blijft dit een schitterend moment. In ieder geval: gefeliciteerd.

Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing oogst

Bericht door Oude Essink » vr 26 jul 2002, 17:58

honing slingeren op 26-7

Hallo Willy; ik sluit mij aan; een mooi resultaat als beginner in een matig jaar. Hier mijn bijdrage:

Afbeelding

Ook bij mij was de oogst zeer matig; 25 kg. uit vier kasten; en toch weer een mooi moment, wanneer de eerste gouden straal uit het slingervat komt!
Wanneer de raten niet geheel verzegeld zijn is het zaak vast te stellen of de honing voldoende is ingedikt; In mijn vroegste imkerjaren is menige pot koolzaad door gisting uiteen gesprongen; de begeerte om iedere kilo binnen te halen is dan te groot. De theorie zegt, dat de raat volledig verzegeld moet zijn, wil je er zeker van zijn, dat het vochtgehalte laag genoeg is om gisting te voorkomen. In de praktijk probeer je met een raam als op de afbeelding middels een stootproef even uit of de honing stevig genoeg is om in de cellen te blijven. Zo ja, slingeren maar!; zo nee, terug naar de bijen en geen risico nemen.
Hennie oes


Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:20:06

Evert
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 09:33
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing oogst

Bericht door Evert » za 27 jul 2002, 12:32

Bij de bijenvereniging, afdeling Epe, hebben ze een refractometer. Als een lid de slinger huurt krijgt hij/zij deze meter mee naar huis. Met deze meter is het gemakkelijk om het water percentage in de honing te bepalen. Het apparaat heeft een beetje weg van een microscoop, behalve de vorm dan. Je kijkt door 1 of meerdere druppels honing en je ziet een gekleurde gloed. Aan de hand van de schaal verdeling is af te lezen hoeveel % water er in de honing zit. De honing die ik vanochtend geslingerd heb, bevatte minder dan 19% water. Ik geloof dat dit wel een mooi resultaat is, terwijl de honing niet bijzonder goed verzegeld was. Omdat de bijen 's nachts de honing indampen is er 's ochtens minder water in de honing aanwezig.
Maar ik moet ook zeggen dat ik ook de stootproef gebruikt heb. een aan de hand van dat resultaat heb ik gezegt: "slingeren maar".

Evert Dijkhof

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten