floriade-darren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

floriade-darren

Bericht door Romée van der Zee » za 03 aug 2002, 12:05

Afgelopen woensdag was ik een dagje op de floriade. Ik kan het iedereen aanraden. Een mooi bijenpaviljoen, en bezoekers vanuit de hele wereld. Verschillende keren kreeg ik te horen dat de uitleg die de imkers gaven, zeer op prijs gesteld werd.

In bee at home staat ook en grote glazen demonstratiekast met een groot Buckfastvolk erin. Aan de bovenkant is een grote glazen pijp naar buiten. Bovenop de kast staat een ventilator, wat voor de bijen met de afgelopen warme dagen geen luxe was.

In de loop van de middag zag ik op de bodem van die kast een behoorlijke kluit darren bij elkaar. Mijn vraag is, wat de verklaring zou kunnen zijn, van die verzameling, zo'n 40 (?) cm onder de onderkant van de ramen. De temperatuur binnen en buiten heb ik ook maar even weergegeven.

[img]../imkers/rom/darren.jpg[/img]

[img]../imkers/rom/inmeten.jpg[/img]

[img]../imkers/rom/uitmeten.jpg[/img]

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: floriade-darren

Bericht door gerard.b.w.vos » di 06 aug 2002, 08:31

later in de middag zaten er nog twee van deze 'vergader'plekken met darren op de bodem van de 'Vunderinckkast'.
wat ook nog als aanvulling te melden is dat de temperatuurmeter van het broednest enige minuten heeft geschommeld tussen de 40 en 41.1°C. dat was even een heel vreemd gezicht.
ook zaten er veel bijen tegen de glaswand van de kast aan, in de loop van de middag toen de buitentemperatuur boven de 30°C was.
het aantal dode werksters op de bodem was vrij groot.

de dag op de floriade was heel erg leuk, de tijd vloog om, van de floriade zelf hebben de vrijwilligers niet veel gezien, maar wel al die geinteresseerde mensen die bee-at home kwamen bezoeken. echt van 'all over the world' kwamen ze.
de observatie kast en de Vunderinckkast trekken veel aandacht.


gerard.b.w.vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten