vliegplankgedrag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

vliegplankgedrag

Bericht door maartenkleijne » vr 16 aug 2002, 11:26

Vier volken staan er op de hei en ze zijn nu erg haaldriftig. Des te meer valt een verschill op tussen 1 volk en de andere 3.
Alle 4 vliegspleten zijn (even) smal. Drie volken landen op de vliegplank en wandelen dan op hun gemak of soms haastig naar binnen. Als ze weer opstijgen lopen ze eerst de vliegplank op en dan: starten maar.
Het vierde volk vliegt als een speer de spleet in, en als weer opstijgen krijg nog net een stukje kop te zien maar dan zijn ze al op topsnelheid airborn. Op de vliegplank vrijwel nooit een bij te zien, terwijl bij de drie andere volken altijd minmaal tientallen bijen op de plank zitten. Alle volken zijn binnen nog vrij leeg qua honing en vooral vol met gesloten broed.
Wie heeft hier een verklaring voor, en is het een beter dan het andere?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vliegplankgedrag

Bericht door Frans vanTongeren » vr 16 aug 2002, 12:37

Hallo Maarten,
Mijn bodems zijn niet zo best meer en de vliegplanken legden daardoor het loodje.
Dat vond ik prima, want het deed me geen goed als er bijen over nat/vochtig geworden planken moesten lopen om binnen te kunnen komen.
Wellicht zorgen die planken voor besmetting met 'Who knows what?'
Bijen in de natuur hebben ook geen vliegplank; mijn Klotzbeute indertijd ook niet en de bijen vlogen in een lijn naar binnen.
Het effect van een plankloze kast kan ik niet nagaan.
Als ik ga reizen, vul ik de opening op met een strook schuimrubber die ik wat groter heb geknipt dan de opening is.
Geen bij die daar doorheen komt!
Een vogelnestkastje met een stokje hoeft toch ook niet!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: vliegplankgedrag

Bericht door maartenkleijne » vr 16 aug 2002, 15:21

Bedankt Frans, je sterkt mij in de gedachte dat ik de bijen die de vliegplank overslaan wat intelligenter meende te moeten vinden, meer natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten