veger of vlieger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sake
Berichten:8
Lid geworden op:di 13 aug 2002, 21:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
veger of vlieger

Bericht door sake » wo 28 aug 2002, 00:11

Na zo'n 8 jaar zonder bijen (daarvoor ca. 15 jaar wel met gemiddeld 4 overwinterende volken, maar door 2 achtereenvolgende jaren bij ca. -10 graden omgegooide kasten gestopt) ben ik deze zomer samen met mijn 7-jarig zoontje weer begonnen met een aardig volk dat nu de winter ingaat.

Alhoewel het wat vroeg is om er over na te denken, heb ik wel een vraag die ik aan jullie wil voorleggen. Vroeger maakte ik altijd vegers (moer opzoeken met 2 ramen BIAS en zo'n 7 ramen afgeslagen bijen apart gezet in een 6-ramer). Op dit moment voel ik er veel voor om het komend voorjaar een vlieger te maken (moer met 2 ramen BIAS op oude plaats, de rest van het volk verplaatsen, zodat alle haalbijen terugkomen bij de moer). Bij ons, Reeuwijk Z-H, moeten we het vooral van de voorjaarsdracht en de linde hebben.
Voor mijn gevoel levert dit minder verstoring op in het volk (geen ramen afslaan) en krijg je een volk met een leggende moer, maar met een groter overschot aan haalbijen dan bij een veger tijdens de periode dat de dracht optimaal is, waardoor je ook een grotere honingopbrengst zou moeten hebben.

Zijn er nou grote nadelen aan het maken van een vlieger?? Ik weet dat dit binnen de imkerij natuurlijk de grootste discussies kan opleveren, maar ik ben toch benieuwd naar wat reacties.

Alvast bedankt, Sake.

kristeln
Berichten:25
Lid geworden op:za 27 jul 2002, 13:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: veger of vlieger

Bericht door kristeln » vr 30 aug 2002, 19:48

Sake,

Voor het maken van een vlieger moet je ervan overtuigt zijn dat je daarvoor een sterk volk hebt. aleen dan heb je kans van slagen.
Nadelen van een vlieger zijn:

- Je kunt niet zelf de zwermgrootte bepalen, alle huisbijen zitten in de verplaatste kast en zijn moerloos. Alle georienteerde vliegbijen vliegen terug naar de oude standplaats waarbij daarna de moer wordt geplaatst.
- De groot deel van deze vliegbijen moeten weer voedersap- en wasklieren kunnen regenereren. Dus kun je maar voor een deel gebruik maken van de vliegbijen om dracht binnen te halen.

Het maken van een vlieger wordt maar door 5% van de imkers toegepast tegen 65% voor het maken van een veger.

Joop Kristelijn

sake
Berichten:8
Lid geworden op:di 13 aug 2002, 21:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: veger of vlieger

Bericht door sake » zo 01 sep 2002, 21:33

Beste Joop,
bedankt voor je reactie. Ik heb me niet gerealiseerd dat een (groot?) gedeelte van de haalbijen weer "terug" in hun ontwikkeling moeten om larven te gaan voeren.

Ik vraag me af of je bij het maken van een veger wel zo precies weet wat de samenstelling van het volk wordt. Het is voor mijn gevoel ook maar van toeval afhankelijk hoe de samenstelling is als je een stuk of 7 ramen afslaat.

Het feit dat maar zo'n 5% van de imkers gebruik maakt van een vlieger vind ik wel van belang! Blijkbaar is dit in het Nederlandse klimaat niet de manier die in de praktijk het beste uitpakt....

Ik peins in de loop van de komende herfst en winter weer verder.
In ieder geval bedankt voor de reactie.

Sake.

kristeln
Berichten:25
Lid geworden op:za 27 jul 2002, 13:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: veger of vlieger

Bericht door kristeln » ma 02 sep 2002, 09:25

Sake,

Als je 7 ramen afslaat in een emmer, eerst de moer verwijderen, en die even laat staan, vliegen alle vliegbijen uit de emmer terug naar de kast en hou je alleen huisbijen over.
Zo weet je precies de samenstelling van de veger, dus alleen huisbijen.
Uit de emmer schep je dan b.v. met een plastiek bekertje 6 ons bijen is 6000 bijen(gebruik een keukenweegschaal) en die doe je in de veger.

Joop

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten