invoeren en voedselvoorraad

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

invoeren en voedselvoorraad

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 28 aug 2002, 15:48

Op 10 augustus heb ik voor de tweede maal zomer honing mogen slingeren.
De weersverwachtingen leken voor de komende weken redelijk goed.
En in onze tuin stond/staat nog voldoende in bloei.
Een veldje phacelia, rubekia, sedum begint te bloeien en nog veel meer.
Dus voeren wilde ik nog even uitstellen.
Ruim twee weken later (26-8)kontroleerde ik mijn volken en zou ik er nog twee verenigen.
Tot mijn verrassing mocht ik constateren dat er alweer heel veel honing aanwezig is.
Enkele gedeelten beginnen de bijtjes al te verzegelen, of is reeds verzegeld.
Honing slingeren ben ik niet meer van plan.(dit jaar!)

Imkeren met de methode Renson – wat ik probeer- geeft aan dat half augustus, afhankelijk van weersomstandigheden begonnen kan worden met invoeren.
Gekeken kan dan worden naar de voedsel voorraad.
De voorraad inschatten (pond per 10cm2) en dat kan dan in mindering worden gebracht op het te voeren aandeel, een can met apiinvert van 14 kg.
In het verleden werd er geleerd dat honingvoorraad voor de bijen in de winter extra belasting van de endeldarm geeft, met risico van roer/vervuiling in het voorjaar bij het uitwinteren.

Wat is de ervaring van de "Rensonisten" of anderen die hierop letten bij het invoeren.
Ik kijk echt niet op een emmer invertsuiker, om een paar euro te besparen.
Want als er wat over zou zijn moet je het bewaren en is volgend jaar de datum verlopen en moet je het ook weggooien.
Nog eens 14 kg voeren als er al 3-4 Bkramen ( bijna) vol zitten met honing is toch ook wat overdreven.
Of niet?



gerard.b.w.vos

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren en voedselvoorraad

Bericht door Piet Jager » wo 28 aug 2002, 19:08

De voorraad inschatten (pond per 10cm2).
Dit moet zijn: 1 pond per dm2 (vierkante decimeter) of 1 pond per 100 cm2 (vierkante centimeter) en aan beide kanten verzegeld!

!Piet

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren en voedselvoorraad

Bericht door Kees van Gortel » wo 28 aug 2002, 21:39

Ik kijk echt niet op een emmer invertsuiker, om een paar euro te besparen.
Want als er wat over zou zijn moet je het bewaren en is volgend jaar de datum verlopen en moet je het ook weggooien
Als de datum verlopen is kun je het weggooien. Koel bewaarde suiker, kan goed zijn. Dat merk je wel bij het openen van de can.
Laten we er dan maar uiterste verkoop datum van maken.

gr. Kees

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: invoeren en voedselvoorraad

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 aug 2002, 12:21

Op 10 augustus heb ik voor de tweede maal zomer honing mogen slingeren.
Tot mijn verrassing mocht ik constateren dat er alweer heel veel honing aanwezig is.
Enkele gedeelten beginnen de bijtjes al te verzegelen, of is reeds verzegeld.
Honing slingeren ben ik niet meer van plan.(dit jaar!)
In het verleden werd er geleerd dat honingvoorraad voor de bijen in de winter extra belasting van de endeldarm geeft, met risico van roer/vervuiling in het voorjaar bij het uitwinteren.
Mooi dat jou bijen een gedeelte wintervoorraad zelf hebben gehaald! Het is een fabel dat bijen op hun eigen gehaalde honing niet zouden overwinteren! Dit verhaal is afkomstig uit de bakermat van het bijenhouden in Nederland. Daar groeit heide! Zelf heb ik een drie tal keer de proef op de som genomen. Dit omdat ik het niet kan geloven dat bijen dit niet kunnen! Ze doen het zelfs beter op beter dan het etiket van een invertsuiker, ons doen geloven! Ter verduidelijking; voorjaar-zomerhoning linde liguster enz.

De onderstaande tekening geeft weer hoe de raten met voer van mijn volken er uit zien als ik een week na de laatste keer voeren de laatste inspectie hou. Niet alle raten er uit maar in het midden en een van de kant deze moet helemaal zijn verzegeld. Dit is de voorraad die ze nodig hebben om in het voorjaar het volk op te bouwen. Hans
Nog eens 14 kg voeren als er al 3-4 B kramen ( bijna) vol zitten met honing is toch ook wat overdreven.
Of niet? Gerard.b.w.Vos

Afbeelding
vlieggat

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: invoeren en voedselvoorraad

Bericht door gerard.b.w.vos » di 03 sep 2002, 10:50

Ik kijk echt niet op een emmer invertsuiker, om een paar euro te besparen.
Want als er wat over zou zijn moet je het bewaren en is volgend jaar de datum verlopen en moet je het ook weggooien
Als de datum verlopen is kun je het weggooien. Koel bewaarde suiker, kan goed zijn. Dat merk je wel bij het openen van de can.
Laten we er dan maar uiterste verkoop datum van maken.

gr. Kees

Op de verpakking staat -"gebruiken voor 10-02"
Het voer is gekocht op 15 juni 2002 bij een officieel VBBN verkoopdepot.




gerard.b.w.vos

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: invoeren en voedselvoorraad

Bericht door Kees van Gortel » wo 04 sep 2002, 20:00

Gerard,

Voer kopen in juni wat te gebruiken is tot oktober 2002 is dus geen enkel probleem.
Dit jaar staat er op de cans: Ten minste houdbaar tot.

Afgelopen jaar zelf de proef op de som genomen: Een can met datering 12/01 gevoerd in 06/02, geen enkel probleem. De can heeft de winter over bij een temperatuur van max. 15graden celsius overwinterd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn1975 en 50 gasten