Kennismakings cursus voor kinderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kees van Gortel » ma 09 sep 2002, 10:33

Terwijl we hier in de klas op ons Smartboard het Imkerforum bekijken komen we met een aantal kinderen op het idee een kennismakingscursus bijenteelt te volgen. Het zijn hier kinderen uit de groepen 6,7 en 8. Leeftijd van 9 tot 12 jaar.
Wie weet of daar materiaal voor gemaakt is???

h.gr Kees

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Jan Kruit » ma 09 sep 2002, 19:40

De subverening Stadskanaal heeft eens lesmateriaal gemaakt voor basis scholen. Misschien is het mogelijk om eens contact te zoeken met Luuk Hillebrands (voorzitter van de club)
email adres hillebrands40@zonnet.nl

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 10 sep 2002, 08:24

bij de VBBN heeft men veel lesmateriaal.
dat is door mij reeds eerder gebruikt om als lespakket aan scholen te geven.
voor de onderbouw heeft men een lespakket.
voorzien van kleurplaten, informatie e.d.
voor de bovenbouw een meer uitgebreid lespakket met taken die moeten worden uitgevoerd.
en een speciaal voor de leiding achtergrond informatie.
maar dat heb je zelf denk ik niet nodig.
ik kreeg vorige week via mijn site van een school in schijndel ook zo'n vraag.
zou de VBBN wat meer aan pr moeten doen om te vertellen wat ze hebben, kunnen en willen???

bel met ze dan kunnen ze je zo opgeven wat ze nog meer hebben aan lesmateriaal.
VBBN ondersteunt toch ook dit forum?
misschien en aanvulling om via dit forum aan te geven wat voor instructiemateriaal er allemaal is.

gerard.b.w.vos

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 10 sep 2002, 09:12

bij de VBBN heeft men veel lesmateriaal.
dat is door mij reeds eerder gebruikt om als lespakket aan scholen te geven.
voor de onderbouw heeft men een lespakket.
voorzien van kleurplaten, informatie e.d.
voor de bovenbouw een meer uitgebreid lespakket met taken die moeten worden uitgevoerd.
en een speciaal voor de leiding achtergrond informatie.
maar dat heb je zelf denk ik niet nodig.
ik kreeg vorige week via mijn site van een school in schijndel ook zo'n vraag.
zou de VBBN wat meer aan pr moeten doen om te vertellen wat ze hebben, kunnen en willen???

bel met ze dan kunnen ze je zo opgeven wat ze nog meer hebben aan lesmateriaal.
VBBN ondersteunt toch ook dit forum?
misschien en aanvulling om via dit forum aan te geven wat voor instructiemateriaal er allemaal is.

gerard.b.w.vos
Nog even nagekeken:
Onderwijs VBBN.
Samengesteld door: Henk van den Broek
Drachten 1995
- insecten voor de bovenbouw
- het jonge kind en de bijen voor kleuter en onderbouw


gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 sep 2002, 12:44

Ik heb ook even Het Bijenhuis in Wageningen gebeld, want ik moet donderdag a.s. een praatje houden (van een uur en een kwartier) in groep drie en vier van de basisschool.
Lespakketjes had het B.H. inderdaad. Deze bestaan uit een lesbrief en zijn eigenlijk meer geschikt voor de nietswetende meester/jufvrouw. Toch heb ik een exemplaar besteld, maar meer uit nieuwsgierigheid. Ook werkboekjes heeft Het Bijenhuis in de handel. Deze werkboekjes zijn geschikt bij het maken van werkstukken over bijen.
De kleurplaten van het B.H., (dat wordt een groot kleurfestijn) zijn misschien leuk om uit te delen.

Zo heb ik Gerda.......huppelepup van het B.H. toch nog een beetje geholpen. Ze las de forumkrant en Kennismakingscursus voor kinderen. Ze wilde zo graag reageren en haar informatie spuwen, maar helaas het lukte niet.

J.P.

P.s. Ik ga met de kids zelf kaarsjes rollen. Lijkt me leuk.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Frans vanTongeren » di 10 sep 2002, 15:31

Hallo Kees,
Ooit was er eerder sprake van..
'Lesbrieven lageronderwijs'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=278

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Romée van der Zee » di 10 sep 2002, 17:29

Gerda Bogaards, bureausecretaris VBBN, mailde me direkt na het telefoontje met jou (J.P.). Ze stuurde me de informatie over lespakketten en de prijslijst van beschikbaar informatiemateriaal.
Je kunt het ook vinden door in het linkmenu bovenaa deze pagina naar de VBBN.nl pagina te gaan.

Al lezend dacht ik dat het goed zou zijn om eens na te denken over een aparte jeugdpagina/rubriek. Daarnaast wellicht een informatiepagina met allerlei informatie en materiaal voor scholieren. Ik moet er eens op broeden. Wie daar ideeën over heeft zou ze voorlopig kunnen posten in deze berichtenreeks.
Romée

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kees van Gortel » do 12 sep 2002, 09:15

Fantastisch al deze reacties.
Ik ga ze eens rustig doornemen.

Waar het me om gaat is het volgende:
* Wat moet je met kinderen bespreken en laten zien om er voor te kunnen zorgen dat ze met een imker mee kunnen kijken en mee kunnen lopen.
* Verschillende imkers vinden het prima als er een kind mee loopt. Alleen hebben ze niet altijd de gaven om al werkende te praten en de kinderen duidelijk te maken waarom je iets wel of niet moet doen. Hoe je omgaat met een bijenvolk.
* Kinderen in groep 5 en 6 basisschool (9 en 10jr) zijn bijzonder geïnteresseerd in al dit soort onderwerpen uit de levende natuur.

Mijn gedachte is: Er voor zorgen dat na een aantal keren "instructie" de kinderen met een imker mee kunnen lopen en zo al doende meer leren. Ook terug kunnen komen voor "extra les".

Eigenlijk moeten we wat "eindtermen" ontwikkelen: items die nodig zijn om de kennismaking met bijen op den duur te laten resulteren in het "zelf imker worden".

Idee van Romee, meer voor kinderen spreekt me wel aan.
We denken met je mee.

h.gr. Kees

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kees van Gortel » wo 18 sep 2002, 14:33

Regelmatig loopt er bij mij een kereltje van 9 jaar mee. Zaterdag was er nog één die belangstelling had. Mee geweest naar de "buitenstand" om voerbakken te plaatsen en aan varoa bestrijding te doen.
De jongen die al wat ervaring had, liep deze morgen een aantal steken op. Hij verwijderde zich een aantal meters, maar kwam tegen het eind toch terug om mee te helpen alles weer in de auto te laden. Met een dikke vinger huiswaarts.
Ik heb hem een belofte gedaan:
Jij krijgt je eerste diploma: Kennisgemaakt met de bijen en je niet op de vlucht laten jagen door een paar steken.
Wat zou ik nou voor een inhoud moeten geven aan het 2e diploma. Je snapt dat deze jongens daar wel op uit zijn.
Zelf zit ik wat te denken aan winterwerk: Ramen timmeren, kunstraat insmelten etc.
Maar, ook bij jullie zijn misschien wel goede ideeën.
Voor het "theoretische dfeel" kan ik aardig terugvallen op de verschillende links in de vorige reacties.
Bedankt.
Maar dat is maar een ondergeschikt onderdeel. Ik werk het met deze (en ook andere) jongens liever practische uit. Ik merk dat ook jongeren die wat meer neigen naar een vorm van speciaal onderwijs best belangstelling tonen.
Misschien heeft Frans bij de Hallmans nog iets opgemerkt van speciale ideeën in de manier van het omgaan met een aantal aspecten uit de imkerij met dit soort jongeren.

h.gr Kees

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kennismakings cursus voor kinderen

Bericht door Kroese » do 19 sep 2002, 22:05

Hoi Kees,

Goed werk om de jeugd zo te stimuleren, alleen ze moeten in het begin geen of zo weinig mogelijk steken oplopen. In het begin kunnen ze om een steek snel afhaken. Om die reden vind ik het geven van cursus met Buckfastbijen ideaal.

Het is de laatste jaren steeds lastiger om een cursus vol te krijgen. Daarom is het erg belangrijk om vooral de jeugd langzaam mee te laten groeien met het imker gebeuren.

Misschien kun je een deel certificaatje maken voor elk onderdeel van het eindcertificaat.
Zo kun je ze stap voor stap naar het einddoel toe groeien.

groetjes,
Hennie Kroese
Apeldoorn..........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten