honing etiket

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ruud
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mar 2002, 19:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

honing etiket

Bericht door ruud » zo 06 okt 2002, 13:04

kan iemand mij informeren hoe er vandaag de dag een honingetiket eruit moet zien ivm honingkeuring in verenigingsverband.ik begrijp dat er 2 potten van 450gr ingeleverd moeten worden van elke soort. wat moet er bijvoorbeel minimaal op staan en wat zeker niet (adres imker!)
bedankt en gr
ruud heijmann

ruud

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing etiket

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 06 okt 2002, 21:18

Ruud,

de regels waaraan voldaan moet worden op plaatselijke keuringen zijn sterk wisselend en afhankelijk van hetgeen een vereniging vaststelt. Dit zorgt vaak voor zeer onduidelijke situaties. Wat eigenlijk niet de bedoeling is van de reglementen die door de Commissie Honing zijn vastgesteld en die sinds een paar jaar door alle imkerverenigingen in Nederland worden gehanteerd. Bovendien zijn in deze reglementen de eisen van de Warenwet verwerkt.

Wat is standaard bij een honingkeuring?

- 3 potten honing inleveren, 1 met en 2 zonder etiket. Hiervan wordt 1 pot gebruikt om de etiketgegevens te bekijken, evt. ontbrekende of onjuiste gegevens worden eerst op het keuringsformulier vermeld. Van de 2e pot wordt de inhoud gekeurd, je kan immers de honing beter bekijken als er geen etiket op zit. Ook is het de bedoeling dat door het ontbreken van het etiket een keurmeester geen vooroordeel heeft wat betreft de inzender (al dan niet vrientjespolitiek). De 3e pot blijft dicht en wordt alleen gebruikt als de inzender het in het geheel niet eens is met hetgeen op het keuringsformulier door de keurmeesters gezet is en de inzender ook nadien in een gesprek zich niet neerlegt bij de beslissing van de keurmeesters. Deze 3e pot wordt dan naar de Keuringsdienst van Waren toegezonden ter beoordeling. Hieraan zijn vrij hoge kosten verbonden.

- bij jouw vereniging behoeven slechts 2 potten per honingsoort ingeleverd te worden. Slechts de pot met etiket zal worden gekeurd. In dit geval zal gewoonlijk, ook bij een plaatselijke keuring,wel de naam van de producent (= imker) op het etiket vermeld moeten staan, bij inname van de honing (vaak door een bestuurslid) wordt op dit punt gelet en bij ontbreken een aantekening gemaakt die later aan de keurmeesters worden doorgespeeld, hierna worden naam en adres door de innemer afgeplakt.
Als ik jou was zou ik even bij het bestuur informeren of afplakken '“ thuis of ter plekke '“ gewenst is. Dit is iets dat veel verenigingen volkomen naar eigen inzicht vaststellen.

Wat moet altijd op het etiket '“ ook voor keuringen, tenzij besturen anders vaststellen?

- het woord 'honing'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten