Welk type moerrooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » zo 27 okt 2002, 20:55

Ik loop tegen de keuze aan welk koninginnerooster ik moet gaan kopen. Ik ben er ondertussen achter dat er roosters zijn die zijn gemaakt van aluminium met gaatjes erin geponst. Van metaaldraad dat op een bepaalde breedte word gespannen en zelfs de kunstof heeft zijn intrede gedaan.

Wat is wijs ?

Kan iemand de voor en nadelen beschrijven van de diverse soorten ?

groet,
Hennie



Bijgewerkt door - hennep op 01/11/2002 08:37:29

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Oude Essink » zo 27 okt 2002, 21:46

Hoi Hennie,
roosters van metaaldraad laten de meeste geurstoffen door terwijl zij de moer tegenhouden; al dat gepons sluit het geurcontact erg af.
verder zit het verschil in de prijs; als deze je niet kan schelen: koop metaaldraad! met een groet van je naamgenoot die blij is, dat jij je voornaam ook met -ie schrijft, zoals dat behoort bij een mannennaam. hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » ma 28 okt 2002, 11:03

"Echte mannen schrijven hun voornaam met ie", Hennie, wat is dit nu voor machotaal :-)

Ik ben net even door de http://www.vbbn.nl imkershop gesurft en daar staan de draadroosters voor de spaarkast geprijst voor 14,50

Om het extra moeilijk te maken zijn er drie varianten, twee met houten lijst en eentje met een metalen lijst, alle drie voor dezelfde prijs.
Kan ik sinterklaas met een gerust hart om een metalen lijst vragen, en dan denk ik aan de duurzaamheid van metaal of zijn er redenen te bedenken om voor de houten lijst te kiezen.

Rejati
Berichten:21
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Rejati » ma 28 okt 2002, 11:53

Ik gebruik draadroosters, heb me wel eens laten vertellen dat de geponste roosters, waar misschien braampjes op kunnen zitten, de bijen zouden kunnen beschadigen en dat ze tevens hierdoor gemakkelijker hun stuifmeel kunnen verliezen.
Groeten

Rejati

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Oude Essink » ma 28 okt 2002, 12:39

Hennie: niks met macho- te maken hoor; probleem is, wanneer iemand
iets ondertekent met Henny en ik ken de persoon niet, ga ik ervan uit, dat het een vrouw betreft; en met Hennie: een man ( gewoon praktisch); in Twente houdt men zich redelijk aan dit onderscheid; in het westen zijn ze de kluts allang kwijt.
Wat je Sint aanvraag betreft: ik zou het houden op de houten lijst; voorkomt kieren tussen de twee kamers; de kans dat de moer erdoor komt is geringer en er wordt minder vast- en dichtgekit. Dit is een persoonlijke ervaring, waar anderen misschien anders over denken.
Je kunt er ook van ieder soort een vragen en zelf ervaren waar je het beste mee uit de voeten kunt.
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » ma 28 okt 2002, 14:38

Dit had ik nog nooit gehoord, en ik ben niet eens een westerling. Mijn ouders hebben zich dus netjes aan de (Twentse) regels gehouden.
Toen ik een jaar of 14 was heb ik met mijn moeder een discussie gehad over de schrijfwijze. Om de een of andere reden begon zij het met een y te schrijven. De reden die zij toen aanvoerde was: "Wij hebben je zo genoemd en wij zullen het dus wel weten". Ergens onder in de kast kon ik nog een geboortekaartje vinden met daarop de juiste schrijfwijze en dat geeft je als puber toch wel een goed gevoel.

Kun je zeggen hoe lang zo'n houten rand mee gaat, en wat gebeurt er als de rand verrot is, valt het hele rooster dan uit elkaar of kun je er gemakkelijk weer een nieuwe omheen maken.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door LWPisa » ma 28 okt 2002, 15:02

Beste Hennep, Hennie en anderen,
De houten lijst werkt erg practisch, maar ik heb het idee dat door de lijst de afstand tussen de bakken groter wordt waardoor de bijen minder snel honing naar boven dragen en het in de zijramen opslaan.

vr gr
Lennard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door maartenkleijne » ma 28 okt 2002, 15:55

De houten lijsten zijn volgens mij ook praktischer. Anderzijds heb ik het idee dat de bijenruimte tussen boven en onderbak erdoor wordt vergroot. Hoewel: ik heb zelf geen ervaring met dichtbouwen van deze ruimte door de bijen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Oude Essink » di 29 okt 2002, 12:36

Ik heb zowel de ene als de andere uitgeprobeerd; bij de ijzeren rand komt het rooster dichter tegen de onderramen aan met als gevolg: dichtkitten van het rooster. Bij het rooster met de houten rand heb je daarvan geen last. Als alle maten goed zijn, blijft er exact de goede "bijenruimte" tussen de raampjes ( boven en onder) en het rooster vrij. Van verminderde drift van de bijen om naar de bovenbak te gaan, heb ik nooit iets gemerkt. Als je daar toch bang voor bent, zet dan een honingkamerraampje met enig open broed in de honingkamer en je zult eens wat zien; tegen de tijd van het honingslingeren is dat broed al uitgelopen en is het raampje met honing gevuld.
Slijtage van de houten rand is afhankelijk van beschadiging
bij het uiteenkrikken van de beide bakken; je kunt daarbij de houten rand mollen, vooral op de hoek; een tweede punt is de mogelijkheid van regen die tussen de beide bakken komt en zo de houten rand beschadigt.
Als je beide kunt minimaliseren, gaan de roosters 10 tot 20 jaar mee.
Tegen die tijd zijn ook de ijzeren roosters niet bruikbaar meer omdat je de staafjes beschadigd bij het afschrapen van de propolis.
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » wo 30 okt 2002, 09:22

Allemaal bedankt voor jullie wijze woorden.

Ik kon het een en ander over bijenruimte niet volgen dus ik ben gisteren even het bijenhuis in Wageningen binnengelopen om te kijken hoe het er in "real life" uitziet.
In mijn gedachten lag het rooster boven op de ramen en ik begreep dus niet hoe de bijenruimte dan groter kon worden.
Het is mij nu duidelijk dat er twee roosters zijn (metalen of houten rand) die tussen de kasten worden geplaatst waardoor de kasten dus iets verder van elkaar komen.
De derde variant ligt binnen in kast op de ramen zoals ik het gedachten had en deze maakt de bijenruimte dus kleiner.

Ik heb ook de vraag nog een keer gesteld over het verwijderen van 3 mm van de bovenkant van de spaarkast. Jan Tempelman beschrijft dit op: http://www.xs4all.nl/~jtemp/spaarkBK.html
Hier had de dame achter de balie nog nooit van gehoord en haar reactie was: "laat je de kop niet gek maken".

Nu ik hier over nadenk zou deze "extra" 3 mm wel eens nodig kunnen zijn voor het plaatsen van het interne rooster. Is dit een juiste gedachte of laat de logica me hier weer eens in de steek ?




Bijgewerkt door - hennep op 30/10/2002 09:23:54

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten