hennep als berookmateriaal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

adriaan
Berichten:1
Lid geworden op:di 24 dec 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
hennep als berookmateriaal

Bericht door adriaan » di 24 dec 2002, 21:00

Bij eerdere forumdiscussies ging het over hennep als drachtplant en het stuifmeelbelang. Wat mij interesseert is of er meer imkers zijn die wiet gebruiken bij het beroken van de bijen. Zelf gebruik ik dat namelijk wel daarvoor. Het is misschien een wat heikel onderwerp omdat wiet nu eenmaal in Nederland alleen een gedoogplant is in geringe aantallen. Zelf kweek ik al een aantal jaren wiet, uitsluitend voor de toepassing in bijentabak, zomaar een paar planten, want anders krijg je er gezeur mee. Het maximum gedoogaantal schijnt 4 stuks te zijn, maar dat is voor mijn doel al te veel, want het worden forse planten.
Een probleem dat iedere imker wel eens heeft is het verenigen van volken, terwijl het eigenlijk volgens de imkerregels niet kan. Je wilt 2 volken verenigen en één moer behouden, dikwijls van het kleinste volk, dat een jonge moer heeft opgekweekt. Het probleem betreft de plek waar de volken staan. Normaal staan ze naast elkaar, maar soms lukt dat niet om op korte termijn te verplaatsen (een halve meter per dag) omdat je er niet dagelijks kan zijn. Ook door bijv. een wijziging van visie kun je ineens behoefte hebben 2 volken te verenigen die niet naast elkaar staan.
Een oudere imker in mijn buurt doet dat dan door ze zg. te salpeteren. Dan doet hij korrels kunstmest (bijv. magnesamonsalpeter) door zijn bijentabak in een Dathepijp. Daar raken ze behoorlijk bedwelmd van. Of ze dat ook ten goede komt is naar mijn mening twijfelachtig. Ik heb het ook wel eens geprobeerd en er geen schade van gezien, maar de chemische reacties ken ik niet. Daarom liever niet.
Ik doe het op dezelfde manier maar dan met veel wiet (meer dan de helft van de massa) in de pijp in plaats van kunstmest. Eerst haal ik de moer die ik wil houden uit het volk en zet deze in een Nicothuisje met wat suikerdeeg. Dan berook ik eerst het te verplaatsen volk op een stevige wijze. Dat resulteert in veel dizzy bijen, ook veel op de bodem van de kast. Ik laat ze een paar minuten dicht staan.
Dan berook ik het ontvangende moerloze volk op zelfde wijze en laat dat ook even dicht staan. Daarna hang ik de broedraten bij elkaar en veeg alle losse benevelde bijen van het eerste volk in de andere kast.
Als laatste, als de rook wat is opgetrokken, hang ik de koningin in het kluisje tussen de raten.
Dat ging bij mij steeds zeer goed. Ik zag nauwelijks bijen naar de oude plek terugvliegen. Er zijn natuurlijk altijd wat vliegbijen in de zomer, die de (rook)dans ontspringen. De rest is gewoon het geheugen kwijt en ze moeten zich opnieuw oriënteren. Hebben andere imkers daar ook ervaringen mee?

Eerder op dit forum ging het over hennep als drachtplant. Nou, vergeet het maar.
Op de hennepplanten in mijn tuin heb ik nooit bijen gezien. Er staan altijd 2 volken in deze lfde tuin, dus bijen genoeg. Hennep is een tweehuizige plant, zodat er aparte vrouwelijke en mannelijke planten zijn. Dit jaar had ik alleen vrouwelijke planten. De gedroogde bloeiwijze is de gewenste wiet. Op mannelijke planten, die ik in andere jaren wel had, heb ik ook nooit stuifmeelhalers gezien. Ze bloeien bij mij pas eind september en dan zou je toch denken dat er wat minder andere stuifmeelbronnen zijn. De planten zijn ook niet gemakkelijk over het hoofd te zien, want ze zijn 1 meter breed en 2 meter hoog met honderden bloemetjes tegelijkertijd. Ik heb er geen goede verwachting van als drachtplant bij massale teelt voor andere doeleinden. Het blad van de hennepplanten, ook de mannelijke, mix ik door mijn eigen gekweekte tabak en gebruik ik voor de normale beroking. Dat gaat prima.

Adriaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten