bijvoeren/nectapol

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
bijvoeren/nectapol

Bericht door LWPisa » za 28 dec 2002, 15:40

Beste forummers,

Ik zit nu in een gebied met waarschijnlijk weinig voorjaarsdracht en ben eigenlijk van plan naar wilg en fruit te reizen.
Maar...als dit niet lukt (geen toestemming) of als ik een klein volk thuis wil houden kan ik dan bijvoederen met een stuifmeelvervanger als nectapol? Of zelf stamphoning maken van gekocht stuifmeel en honing? Gaat de verzameldrift niet achteruit?

Speelziek is positief over stamphoning in zijn korfimkerboek maar Mooshofer et al beweren in "Naturgemasse Bienenzucht" dat bij/stimulatievoedering geen effect heeft.

Wie onder U voert met nectapol (met welk resultaat?) of weet hier meer van?

Een vriendelijke Weihnachtsgroet uit warm en regenachtig Beieren,
Lennard

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door Frans vanTongeren » zo 29 dec 2002, 18:58

Dag Lennard,
Je zou moeten weten wanneer de eerste nectarvloed loskomt in de omgeving van je bijenstal.
Op dat moment moeten er veel bijen beschikbaar zijn om de nectar op te gaan halen.
Die bijen moeten zes weken eerder geboren zijn (drie weken broed en drie weken huisbij), want daarna kunnen ze drie weken vliegbij gaan worden.
Zes weken voor het 'vliegbijmoment', dien je te gaan drijfvoeren met nectapoll/cq stamphoning zodat de bijen op tijd uit het blik kunnen worden getoverd!
Ik wens je een zonnig zonnetje toe!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door LWPisa » zo 29 dec 2002, 20:31

Dag Frans,
hieruit maak ik op dat jij wel eens met stamphoning/nectapol gewerkt hebt...wat ik wil weten is of dat echt werkt vergeleken met volkeren waarbij je het niet doet...

Lennard

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door Frans vanTongeren » zo 29 dec 2002, 22:29

Beste Lennard, een vergelijkend onderzoek heb ik nooit verricht,dus...
aantonen kan ik de veronderstelling niet!
Wel ga ik ervan uit dat een koningin pas enthousiast aan de leg gaat als er voedingstof/nectar/stamphoning voor het nageslacht binnenkomt. Dat immers, is een garantie voor de toekomst van haar eitjes.
Wel stop ik met bijvoeren als ik zie dat de bijen zelf veel voeding binnenbrengen. Als het dagenlang slecht weer blijft, vul ik de voeding aan. Er moet een constante stroom voedsel blijven om het volk op sterkte te laten komen.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door LWPisa » zo 29 dec 2002, 22:37

ehm ja Frans...ik wil jou (U) niet irriteren door doorvragerig te zijn maar...jij voert dus...met een plak nectapol of met stamphoning...bij al je volkeren.
Wanneer en hoeveel? Wordt dat snel opgenomen?
Lennard

(ik wil graag weten of alternatieve eiwitvoorziening in NL bij iemand werkt en wat de nadelen zijn. Wie weet krijg ik bij ononderbouwde experimentatie heel veel heel kort levende bijen zonder haaldrift of ongebruikte beschimmelde plakken sojameel in mijn kasten?!)



Bijgewerkt door - lwpisa op 29/12/2002 22:41:02

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door Frans vanTongeren » zo 29 dec 2002, 23:39

Jouw streven naar exacte informatie boeit me wel; maar ik denk dat anderen je wijzer kunnen maken.
Een kilopak nectapoll sneed ik tot geplette stukjes en schoof die onder een koekblikdeksel welke ik vervolgens op het voergat van de dekplank legde. Het verbaasde me dat het verorberen van die stukjes wat traag verliep. Pas een week later kon ik ik nieuw pak nectapoll opensnijden voor vijf volken.
In mijn tuin (en omgeving) bloeien in febr/maart volop sneeuwklokjes, crocussen en wilgen. Bijen geven daar toch de voorkeur aan!

Corneel Dewindt
Berichten:6
Lid geworden op:ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door Corneel Dewindt » ma 30 dec 2002, 13:31

LWPisa schreef:Beste forummers,

Ik zit nu in een gebied met waarschijnlijk weinig voorjaarsdracht en ben eigenlijk van plan naar wilg en fruit te reizen.
Maar...als dit niet lukt (geen toestemming) of als ik een klein volk thuis wil houden kan ik dan bijvoederen met een stuifmeelvervanger als nectapol? Of zelf stamphoning maken van gekocht stuifmeel en honing? Gaat de verzameldrift niet achteruit?

Speelziek is positief over stamphoning in zijn korfimkerboek maar Mooshofer et al beweren in "Naturgemasse Bienenzucht" dat bij/stimulatievoedering geen effect heeft.

Wie onder U voert met nectapol (met welk resultaat?) of weet hier meer van?

Een vriendelijke Weihnachtsgroet uit warm en regenachtig Beieren,
Lennard
Beste Leonard,

Bijen zijn niet als mensen, hun biologische klok en hun ingesteldheid inzake ontwikkelen en voedsel verwerken is niet te vergelijken...
Gedwongen voedselen is niet altijd ten voordele van het nest of de ganse kolonie...
Gedwongen eiwitvoeding toedienen is waardeloos voor oude bijen.
Met oude bijne bedoel ik bijen ouder dan 14 dagen. Hun verteringsmechanisme is niet meer uitgerust om deze grote voedingsstress aan te kunnen. Hierdoor over belastje de einddarm met als gevolg dat je de bijen naar buiten jaagt. In het voorjaar is dit nu niet altijd een goede zaal. Want wat is voorjaar? Januari, februari, maart of april? Allemaal verschillende momenten die enorme verschillen betekenen in de situatie van een bijenkolonie.

Alleen jonge bijen tussen 4 en 14 dagen ou kunnen deze verwerking wel aan maar het probleem is dat alle bijen mee snoepen. Hoe later in het voorjaar hoe beter ze dit kunnen verwerken...
Oude bijen starten een neiuw nest met hun vetreserves en niet met aan het potje stuifmeel te likken. Ze hebben hiervoor voornamelijk water nodig en hun klieren komen op gang om voedersappen te produceren.

Een degelijk voorjaarsnest bouw je dus op in de nazomer door op tijd in te winteren met voldoende wintervoeding van goede kwaliteit. Het stuifmeel wordt opgeslagen en bewaard voor de opstart in het voorjaar de rest wordt in het voorjaar wel aangevold want goede wintervoorraden geven een goede uitwintering.
Zorg dat je voor half september zijt ingewinterd! op deze wijze gaat je wintervoorraad aan stuifmeel er niet aan.

Wil je toch gedwongen voedsel toedienen doe het dan met honing en met honing alleen. Op deze wijze hou je je eerste oogst "zuiver" en voorkom je overbelasting van eindarmen en voorkom je "roer".
Opletten met honing gebruik steeds honing uit eigen imkerij of gekende honing, het AVB loert om de hoek.

Groetjes

Corneel.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door wilde » ma 30 dec 2002, 17:09

Zorg dat je voor half september zijt ingewinterd! op deze wijze gaat je wintervoorraad aan stuifmeel er niet aan.
Ik begrijp niet goed hoe de vooorraad stuifmeel bij later inwinteren te gronde zou gaan. Juist bij vroeg inwinteren lijkt mij dat te gebeuren. Zo was het bij mij vroeger. Het inwinteren doe ik nu pas eind september. Dan is het broednest wat geslonken. Het laatste stuifmeel is dan opgeslagen dicht bij het broed, erboven of ernaast. Ik winter in op 2 broedkamers. De laaste stuifmeeloogst wordt zo opgeslagen in de bovenste kamer. Daar wil ik het ook merendeels hebben, want daar begint in het vroege voorjaar ook het nieuwe broednest.

Bij vroeg inwinteren hebben de bijen geen plaats bovenin om late stuifmeel op te slaan. Dat doen ze dus onderin. Het gevolg is meestal een deel beschimmelde raat. Door goed te ventileren (open gaasbodem) kun je dit overigens wel wat beperken. De beschimmelde raten met stuifmeel zijn dubbel jammer: het stuifmeel is onbruikbaar en voor niets gehaald. Tevens is de raat niet meer bruikbaar. Alles bij elkaar een behoorlijke energieverspilling.

Bij laat voeren zullen de bijen de stuifmeelplekken in de 2e broedkamer ook in de suiker inpakken. Dat conserveert gewoon goed. In het voorjaar is alles dicht bij de hand. Wat wil je nog meer?
Zo zie je: zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Groeten, Albert

Corneel Dewindt
Berichten:6
Lid geworden op:ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bijvoeren/nectapol

Bericht door Corneel Dewindt » di 31 dec 2002, 17:37

Geachte Heer Wilde,

Met "het stuifmeel gaat eraan" wordt bedoeld dat er een ganse boel opgestapeld stuifmeel wordt verbruikt aan nieuw broed en de voorraad wordt minder en minder aangevuld in de late zomer.
Late broednesten leveren zeer laat jonge bijen en als je pech hebt zijn dat de eerste slachtoffers van de winter. Dat betekent zeer kleine volkjes na de winter en minder lang levende bijen waardoor de bezetting sterk krimt dus... verlaten ramen en veel beschimmeld stuifmeel... inderdaad.
Dat ze bij vroeg inwinteren geen plaats zouden hebben om stuifmeel op te slaan is wel wat sterk en naar mijn beschijden mening uit de lucht.

Ik was vroeger ook zo zot van zo laat in te winteren maar dat leer je vlug af, en zeker nu dat we nog te kampen hebben met de varroamijt!
Je moet sterke voorjaarsbijen hebben geen afgematte ontvette dieren!

Groetjes

Corneel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten