Varoa in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Varoa in de winter

Bericht door Jaap van Vliet » vr 10 jan 2003, 11:59

Aangezien ik niet weet hoe lang de levensduur is van de Volwassen varoamijt vraag ik me af hoe deze kan overleven gedurende de wintertijd als er nauwelijks een broednest is.
mvg. Jaap van vliet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door LWPisa » ma 13 jan 2003, 15:19

Beste Jaap,
de overleving van Varroa op winterbijen is vrij goed, ze kunnen maanden blijven zitten op de bijen zonder zich voort te planten. Of deze mijten fysiologisch verschillen van "zomermijten"weet ik niet.
vr gr,
Lennard

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 13 jan 2003, 15:39

Het valt mij wel op dat de mijten die nu nog steeds vallen zeer donker van kleur zijn.
De laatste keer dat ik de bodem van mijn kasten heb nagekeken was na de vorige vorstperiode vlak na de kerstdagen.
De donkere kleur,- tegen het zwart aan- viel mij op.

Mijn volken overwinteren thans met de Frakno raampjes met thymol kristallen.

Bij de kou van afgelopen dagen laat ik mijn volken uiteraard met rust.
Als de temperatuur zo boven de 8 - 10° C is controleer ik de bodem.


gerard.b.w.vos

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varoa in de winter

Bericht door Jaap van Vliet » vr 17 jan 2003, 11:34

Ik ben verbaasd dat niemand mij tot op heden een goed en onderbouwd (onderzoek gerelateerd) inhoudelijk antwoord kan geven. Zelfs de Ambrosiushoeve medewerkers laten het bij "veronderstellingen". Is er iemand die mij kan aangeven met wie/welke onderzoeksinstelling ik mij in verbinding kan stellen om wat meer over het leven en doen en laten van deze mijt te weten te komen?

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door Hennie Peters » vr 17 jan 2003, 12:33

Even zoeken met http://www.av.com (zoeken op: "+varroa +mite +life +cycle")
levert o.a. dit resultaat: http://maarec.cas.psu.edu/PDFs/Varroa_Mites_PMP1.pdf

Dit document vermeldt op de eerste bladzijde tweede kolom dat de levensduur van een volwassen vrouwelijke varroamijt max. 3 maanden is in de zomer en max. 8 maanden in de winter. Er moeten wel bijen aanwezig zijn anders leven ze niet langer dan vijf dagen.

Als ze 8 maanden kunnen overleven dan lijkt me duidelijk dat ze in de winter geen broednest nodig hebben.

Ook ik moest de literatuur raadplegen want ik weet er nog minder van dan al die anderen die je geen antwoord gaven :-)

groet,
Hennie

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 17 jan 2003, 13:14

Op deze site is ook veel informatie omtrent de Varroa Jacobsoni, fotos, onderzoek e.d. te vinden.

http://www.maf.govt.nz/biosecurity/pest ... ls/varroa/

Van de levensduur van 8 maanden -zoals Hennie aangeeft-ben ik ook wel verbaasd.

gerard.b.w.vos

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door Hennie Peters » vr 17 jan 2003, 13:15

En hiermee is de rest van je vraag beantwoord.

http://www.csl.gov.uk/prodserv/cons/bee ... Varroa.pdf blz: 3

Mites prefer to breed in drone brood, but are also
well suited to infest worker cells of the European
honeybee. In winter, when brood rearing is restricted,
mites over-winter solely on the bodies of the adult
bees within the winter cluster, until brood rearing
commences the following spring.
vertaling:
Mijten planten zich bij voorkeur voort in darrenbroed, maar kunnen ook de werkstercellen van de europese bijen aantasten. In de winter wanneer er geen broed is overwinteren de mijten uitsluitend op de volwassen bijen in de wintertros, totdat in de lente het nieuwe broednest begint.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varoa in de winter

Bericht door Jaap van Vliet » wo 22 jan 2003, 12:04

Mortaliteit van volwassen mijten die zich op bijen bevinden is steeds ongeveer een half% per dag, zomer en winter. De 'gewone' mortaliteit lijkt dus niet te verschillen tussen de zomer en de winter. De mortaliteit van mijten lijkt vooral samen te hangen met de activiteiten van het bijvolk. In de zomer wordt er gebroed door de
Inmiddels kreeg ik van de heer Calis van de WUR het volgende antwoord dat wat mij betreft enig houvast geeft.
"Bijen, mortaliteit van mijten die met de bijen uit de broedcel komen is in een grote serie metingen ongeveer 25% dit betreft een mix van jonge en oude mijten. In de zomer is er ook een grote vliegactiviteit en recent onderzoek heeft aangetoond dat veel mijten die op fourageerders de bijenkast verlaten, niet meer terugkomen en waarschijnlijk teloor gaan in het veld. Bij grote dracht worden vooral cellen die geinfesteerd zijn met mijten leeggeruimd om nectar op te slaan, dit heeft een enorme invloed op in ieder geval de nakomelingen van de mijten die zich in die broedcellen bevinden. Zo ziet u dat er eigenlijk ook geen eenduidig antwoord te geven is."
[/i]

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Varoa in de winter

Bericht door Jaap van Vliet » za 08 feb 2003, 17:46

Onlangs kreeg ik een reactie van de heer Cornelissen uit Hilvarenbeek die ik hieronder integraal weergeef.

Geachte heer van Vliet,

Uit uw mail blijkt dat u een aantal vragen heeft over de Varroamijt in de winter. Allereerst de vraag hoe de Varroamijt in de winter kan overleven zonder de aanwezigheid van broed. Net als bij de honingbij zelf daalt de activiteit van de Varroamijt. Dit komt eigenlijk omdat de Varroamijt hierin de cyclus van de honingbij volgt. Op het moment dat er in een bijenvolk geen broed meer aanwezig is blijft de Varroamijt op de winterbij en leeft op deze wijze van het bloed van de bij (wat ook bijensterfte veroorzaakt). Zolang er geen broed is hoeft de mijt verder geen inspanningen te verrichten en blijft
deze dus in afwachting van het broed op de bij. Juist doordat dit in
tegenstelling tot het zomerseizoen weinig energie kost blijft het grootste deel van de mijtpopulatie in leven. In de winter slijt de mijt dus niet. Op het moment dat de winterbijen aan de eerste buitenarbeid beginnen is er weer broed in het volk en kan de mijt dus weer voortplanten.
Met betrekking tot uw vraag of je met oxaalzuur of mierenzuur niet alle mijten weg kunt vangen. Bij mierenzuur is het volgende aan de hand. Ten eerste is mierenzuur (60% met de nassenheiderverdamper) niet voor 100% effectief. Gemiddeld genomen is de effectiviteit zo'n 95% na 1 behandeling. Dus als er 1000 mijten in een volk zitten blijven er gemiddeld 50 mijten achter. Mierenzuur moet worden toegepast na de honingoogst (augustus/september). Na de behandeling is er vaak nog broed en legt de koningin nog eitjes. Dit betekent dat de overgebleven 50 mijten zich dus nog kunnen voortplanten.De mijtpopulatie kan dus zelfs nog groeien.Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat er mijten door vervlieging of roverij de mijten van het ene naar het andere volk overbrengen. Oxaalzuur is ook niet 100% effectief. Sommige buitenlandse onderzoeken halen een effectiviteit van 98%.Daarnaast vindt een oxaalzuur behandeling pas in een broedloze periode plaats ( bij meerdere van onze proefvolken werd in december nog broed aangetroffen). De mijtenpopulatie groeit dus tot aan de broedloze periode. Als het aantal mijten voor behandeling dus groot is dan is die na de behandeling verhoudingsgewijs ook groter.
Ik hoop hiermee antwoord te hebben gegeven op uw vragen en wens u een goed bijenjaar toe (, zonder al te veel mijten).

Me dunkt dat dit nuttige informatie is afkomstig uit de keuken van de ambrosiushoeve. Ik neem tenminste aan dat e.e.a. allemaal op onderzoek berust en niet op hineininterpretatie waar imkers zich nog wel eens aan bezondigen.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varoa in de winter

Bericht door Minne Bonnema. » zo 09 feb 2003, 14:09

>Me dunkt dat dit nuttige informatie is afkomstig uit de keuken van de Ambrosiushoeve. Ik neem tenminste aan dat e.e.a. allemaal op onderzoek berust en niet op hun interpretatie waar imkers zich nog wel eens aan bezondigen.)

Bij het lezen van deze zinnen gaan mijn tenen figuurlijk weer krom in mij schoenen staan. De enigste informatie uit de keuken van de Ambrosiushoeve over deze materie is aangebrand of nieuws wat allang bekend is en was.
Ruim 13 jaren geleden toen we werkelijk om goede voorlichting verlegen waren heb ik nooit een zinnig antwoord van hun gekregen. Altijd werd het afgedaan met 'dit is in Nederland nog niet toegestaan'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten