bijbelteksten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vanderwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 okt 2002, 21:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bijbelteksten

Bericht door vanderwijk » za 11 jan 2003, 22:32

Voor een kleine voordracht voor een bijzonder gezelschap zoek ik een paar bijbelteksten ter illustratie van de ouderdom van het bijenhouden. Zelf weet ik die niet.

Aan zo'n twee uit het OT en twee uit het NT heb ik wel voldoende.

Bedankt,

Theo.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Hugo » za 11 jan 2003, 23:19

... zoek ik een paar bijbelteksten ter illustratie van de ouderdom van het bijenhouden...

Theo,

Over de ouderdom van bijbel noch van bijenhouden heb ik enig idee.
Er bestaat echter wel een handige stek om bepaalde woorden of passages in de bijbel op te sporen. Smurf smel naar

http://bible.gospelcom.net/cgi-bin/bible?language=dutch

en zoek bijvoorbeeld op het woord "honing" of "bijen"

mvg,

Hugo (de halve bij die de voorbije weken wel wat anders dan 'bijen en sprinkhanen' heeft gegeten)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door wilde » zo 12 jan 2003, 11:28

Denk eens aan het verhaal van Simson en zijn raadsel over de bijenzwerm in een leeuwenkarkas:
Spijze ging uit van den eter en zoetigheid van de sterke (Richteren 14:14b).
Het is misschien ook aardig om een verwant van onze honingbij te noemen, namelijk de hoornaar. De Oosterse hoornaar is in Palestina een zeer bekend insect. Er zijn prachtige films over gemaakt. De hoornaar heeft (ten onrechte) een slechte faam, wellicht door het bijbelverhaal van Exodus 23:28 en Jozua 24:12. De hoornaars werden voor het volk Israel uitgezonden om de vijanden te verjagen.
Israel werd afgeschilderd als een land vloeiende van melk en honing. Er zullen vast veel meer relevante teksten zijn.

Succes gewenst.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Oude Essink » zo 12 jan 2003, 11:36

Hallo Theo,
Bijbelteksten bij honderden. Bij de Hebreeuwen in het Heilig Land
( toen heette dat zo) werd woudhoning en "rotshoning" gewonnen; er werd ook gehandeld; er waren wetten over de plaatsing van de kasten; de bijenteelt stond op redelijk pijl; wel moet je bedenken dat, als je in teksten "honing" tegenkomt ook druivesuiker of andere zoetigheid bedoeld kan zijn. Aardig te vermelden is, dat honing niet voor offers mocht worden gebruikt, "omdat de heidenen dat ook deden; zie de tekst uit Lev.2,6. Een paar voorbeelden:
Deut.I,44 en wij vervolgden U, gelijk de bijen doen.
Ps.118,12 Zij hadden mij omringt als bijen.
Lev. 2,11 Van geen honing zult gij de Heer vuuroffers aansteken
2 kon.18,32 ...land van olijven, van olie en van honing
Hoogl.4,11 Uw lippen druppen van honingzeem (honingzeem = raathoning)
Uit N.T.
Matth.3,4 Sprinkhanen en wilde honing.
Openb.10,9 ..en mijn mond, zoet als honing.
Denk, dat je daar wel mee verder komt. groet,
hennie oes



Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Piet Jager » zo 12 jan 2003, 14:52

Hennie schrijft:
Aardig te vermelden is, dat honing niet voor offers mocht worden gebruikt, "omdat de heidenen dat ook deden; zie de tekst uit Lev.2,6.
Waar staat dat?????

In een bijenvolk bestaande uit ca 30.000 'individuutjes' is er slechts een, die haar liefde uitdrukt in een nakomelingschap. Al die andere vrouwelijke vertegenwoordigers kennen echter ook gevoelens van liefde, maar zij drukken dat niet uit in een nakomelingschap, maar in de honing. De bij heeft haar lichamelijke voortplanting, haar liefde, gesublimeerd en gestalte gegeven in het maken van honing. Honing dient voor de overleving van het bijenvolk. Overleven is hier toch ook een vorm van voortplanting in het doorgeven van de zorg en liefde voor de ander!

In de Bijbel staat in Leviticus 2 vs 11, dat het volk Israel geen vuuroffers van honing mocht brengen. In honing ligt immers het wezen van de liefde besloten.
Zie: http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/index.html onder Spiritueel in "Het dal van de honderdjarigen"

Het feit dat honing niet als een vuuroffer gebruikt mocht worden wil dus zeggen, dat we de liefde nooit mogen offeren. Vgl het offer van Abraham, van Jefta (Richteren 11 vs 30 ev.), van Jezus, de rebel van de liefde.

"Eet honing mijn zoon, want dat is goed", zegt die irrationele, zweverige, pessimistische, maar .... o, zo wijze oude Spreukendichter!

Dat wil zeggen: zorg ervoor dat de innerlijke liefdekrachten in stand worden gehouden.

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door wilde » zo 12 jan 2003, 16:17

In honing ligt immers het wezen van de liefde bestoten.
Het feit dat honing niet als een vuuroffer gebruikt mocht worden wil dus zeggen, dat we de liefde nooit mogen offeren.
Dag Piet, ik heb het nog eens nagelezen, zowel op je website als in de bijbel. Dat kan geen slechte besteding van zondagmiddagtijd zijn, dunkt me.
Jouw stelling over de liefde is best aardig. Over dit onderwerp, dan wel het gebrek eraan, gaat bijna alle geschreven tekst. Dat is wat gechargeerd, maar toch...

Op je site heb ik er geen verklaring voor gevonden en ook de bijbeltekst is slechts een technische aanwijzing over de wijze van offeren. Honing is mijns inziens de energiebron van het volk die jij vertaalt in 'liefde'. Van mij mag je, maar overtuigend vind ik het niet. Zonder suikers kunnen de bijen geen warmte opwekken. Ja, liefde en warmte samen lijkt ook wel prettig en dat is het ook op zijn tijd, maar het zijn geen identieke begrippen.

Waarop baseer je de stelling? Met het Christendom zie ik al helemaal geen relatie. Christus zou immers uit liefde voor de mensheid juist zijn geofferd. Bij de Joden is het misschien anders, maar daar heb ik te weinig zicht op. Als je nadere informatie hebt verneem ik die graag.
Groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Oude Essink » zo 12 jan 2003, 18:04

Boeiende verhalen allemaal, maar veel te ver gezocht denk ik.
Ik ben absoluut niet deskundig in dit soort zaken en volg mijn nuchtere gedachtengang:
in Leviticus 2, 11 staat: Van geen honing zult gij de Heer vuuroffers aansteken.
offeren van wat je dierbaar is of wat kostbaar is, is in de oudheid heel gewoon. De spreker in Leviticus verbiedt het offeren van honing (een kostbaar goed) waarom verbiedt hij dat:
twee mogelijkheden: honing komt van een onrein dier (bijen komen in die tijd nog voort uit karkassen van stieren, leeuwen e.d. en dat is bij de joden een stevig punt; ofwel de heidenen gebruiken honing voor offers aan hun afgoden; wat je aan een afgod offert, mag je niet aan Jahweh offeren, want dan stel je ze op een lijn.
In eerste instantie koos ik voor deze laatste verklaring.
overigens gaan wij van het onderwerp bijen af, als wij verder gaan dan het vermelden van de oude gebruiken rond bijen.
hennie oes

Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Piet Jager » zo 12 jan 2003, 19:01

Albert,
Over dit onderwerp, dan wel het gebrek eraan, gaat bijna alle geschreven tekst. Dat is wat gechargeerd, maar toch...
Mede op verzoek van Hennie zal ik het kort houden!

Liefde is een energie, een universele altijd durende kracht, die de hele schepping doorstroomt. Daar horen de bijen met hun honing - als bron van energie - evengoed bij! Jij had het even over een tekort (gebrek) aan liefde. Tot op de dag van vandaag ervaren we in ons aards bestaan dit menselijk tekort op een schrijnende manier. Geschroeid van dromen en van licht beroofd zoeken we de weg. De weg naar de volheid, waarin het tekort wordt opgeheven. Met stellingen kom ik hier niet uit. Ik moet het hebben van het alles overstijgende, het spirituele, wat dat ook mag zijn.

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door wilde » zo 12 jan 2003, 21:12

Piet, dat lijkt meer op religie en daar wil ik het hier niet over hebben. Het is gewoon jammer dat je stellingen poneert, waar alleen gevoel achter blijkt te zitten en geen enkele plausibele verklaring. Je hebt het terecht kort gehouden. Zonder je te willen beledigen moet ik zeggen, dat wat jij beweert in mijn beleving onzin is. Jij mag het van mij best zo vinden, maar houd het dan voor je, als het hier slechts eindigt in een soort preek binnen een religie die wel erg persoonlijk is. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik meende serieus te kunnen verwachten dat je werkelijk een rationele verklaring had. Die heb je gewoon niet. Bij ons noemen ze dat '˜flauwe zever'.

Hennie kent je kennelijk al een poosje langer. Met Hennie ben ik het echter niet eens als het onderwerp gewoon '˜honing' is. Daarover kan hier niet genoeg gezegd worden, maar liever niet in dergelijke spirituele zin. Het is in elk geval een stuk beter dan de inmiddels mislukte discussie (aub. niet opnieuw beginnen) over de jacht.

Met liefde groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijbelteksten

Bericht door Oude Essink » ma 13 jan 2003, 13:39

Albert,
Wat jouw reactie op het stukje van Piet betreft zij het mij vergund jouzelf even te citeren:
Jij mag het van mij best zo vinden, maar houd het dan voor je
ik vind het ongehoord, dat je op een bijenforum iemand zo schoffeert; het ruikt naar intollerant gedrag. Bovendien, ben jij niet degene die het over bijen wil hebben!
Met liefde groetend,
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten