Bijen in kassen in Indonesie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Bijen in kassen in Indonesie

Bericht door gerard.b.w.vos » di 04 feb 2003, 13:37

Op mijn site kreeg ik onderstaande vraag omtrent het houden van bijen in kassen.
Wie kan hier verder de gevraagde informatie verstrekken.
De familie Bijlmer heb ik doorverwezen naar het forum dus misschien binnenkort ook forumleden in Indonesie.

Wij wonen al vele jaren in Indonesie, dit jaar zijn wij begonnen met een project van aardbeienteelt in kassen. De aardbeiplantjes staan sinds kort in bloei en hebben wij bijen in de kas gezet voor de bestuiving. Nu hebben we wel veel imkers in Indonesie maar niemand heeft ervaring met bijen in kassen.
>Weet u hoe ik aan informatie kan komen?
>Een paar vragen die wij hebben, hoeveel bijen per m2 hebben we nodig. We zullen 1 ha aan kassen hebben. Hoeveel bijen zitten er in een bijenkorf?
>Wij voeden de bijen bij met suikerwater (10% suiker), is dat in kassen ook van toepassing?
>Hier in Indonesie spreken ze over het aantal bijen in kilo's, een korf heeft hier 2,5 kilo bijen. Is dat gelijk aan de Europese korfen?
>Gaan bijen de korf in bij koude of bij hitte?
>Ik zou u zeer dankbaar zijn als u mij wat info kunt geven of kunt vertellen waar ik de info vandaan kan halen.
>Alvast hartelijk bedankt,
>Jeannette Bijlmer
bijlmer@attglobal.net


gerard.b.w.vos

Bijgewerkt door - gerard.b.w.vos op 04/02/2003 13:41:03

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in kassen in Indonesie

Bericht door Imkerij Westland » wo 05 feb 2003, 07:35

Gerard,

De bestuivingsnorm voor aardbeien is: 1 volk per are (= 10 volken/hA).
Het bijvoeren met suikerwater (beperkt) is altijd aan te raden daar dit een extra stimulans geeft om het broednest uit te bereiden en hiermee dus stuifmeel te verzamelen.
Hennie OudeEssink heeft vorig jaar nog een mooi artikel m.b.t. aardbeien op het forum geplaatst:
(http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=976)
Maarten



Bijgewerkt door - imkerij westland op 05/02/2003 07:41:24

Bijgewerkt door - imkerij westland op 05/02/2003 13:30:10

Bijgewerkt door - imkerij westland op 05/02/2003 13:37:00

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten