bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door Frans vanTongeren » vr 14 mar 2003, 21:34

BIJ-STELLING 3: EEN GAASBODEM ZONDER.., IS BETER DAN EEN BODEM MET LADE.

Ruim 28 jaar geleden verving imker Henk Scholten uit Markelo zijn vaste bodems door bodems met gaas. Hij vertelde mij dat de oud-voorzitter van de VBBN, dhr Speelziek hem indertijd voor 'gek' verklaarde, maar Scholten heeft koppig doorgezet. De voordelen van gaasbodems zijn volgens Scholten de volgende:
a. In het voorjaar wordt er minder snel een broednest uitgebouwd. De oude bijen blijven daardoor langer leven omdat ze minder snel slijten door verpleegstersactiviteiten en door het moeten halen van stuifmeel voor dit broed.
b. Als de buitentemperatuur het toelaat, treedt er een versnelde broedontwikkeling op en wordt de achterstand in broedontwikkeling met volken in kasten met gesloten bodems met gemak weer ingehaald.
c.Als het warm is, hoeven de bijen in een kast met gaasbodem niet te waaieren voor de ventilatie. Zij kunnen al hun energie steken in het ophalen van nectar.
Het indikken levert ook minder problemen op doordat de luchtvochtigheid in een kast met een open bodem veel lager is dan in een gesloten kast.
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt. In kasten met een open bodem doe je de bijen dus niet tekort. Je behoedt ze alleen maar voor 'overwerk'.
*
En lezer.., wat is uw mening hierover?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door wilde » za 15 mar 2003, 19:02

Frans, zoals jij het beschrijft, doe ik het al jaren. Alleen de opening is wat kleiner. Ik heb in het midden een opening van 20 x 15 cm die altijd open is, ook bij strenge vorst. Het grootste voordeel acht ik de goede ventilatie, waardoor er nauwelijks schimmelramen zijn. Dat was bij mij vroeger echt anders!
Het gaas is van roestvrijstaal (bijenhuis verkoopt het) en wordt door de bijen ook open gelaten. Andere ventilatiegaten met kleine ronde gaatjes in een plaatje aluminium of staal, die ik vroeger had, werden binnen de kortste keren dichtgemaakt met prolpolis.
Imkergroet, Albert de Wilde
Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door Hennie Peters » za 15 mar 2003, 19:30

Albert,

De stukken gaas die het bijenhuis verkoopt zijn aanzienlijk groter.
Heb jij een speciale reden om het gaas en daarmee de ventilatieopening kleiner te maken ?

groet,
Hennie

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door LWPisa » zo 16 mar 2003, 17:49

Ter reactie op de BIJ-stelling,

vorig jaar heb ik bij een van de volken het voorjaar en de zomer de lade van de gaasbodem eruitgelaten. Er was weinig verschil tussen de 2 volken, misschien een iets tragere tragere start van de ladeloze, deze stonden zowiezo warm en beschut tussen een flatmuur en een bramenhaag. Goede praktijk dunkt mij, maar mogelijk in de winter op heel winderige plekken wat fris, maar dat is meer een idee dan dat ik er ervaring mee heb.

vr gr,
Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door wilde » zo 16 mar 2003, 19:51

Hennie, dat klopt. Je kunt dat spul op maat bestellen. Het is vrij duur. Ik heb het in kleinere stukken geknipt. Deze opening is voldoende, dus waarom groter maken. De bodem zelf is zo ook wat steviger van structuur. Voor de bijen is een grotere opening geen groot bezwaar, maar dan moet je inderdaad 's winters niet op de wind staan. Mijn bijen staan in een stal, die aan de achterkant en zijkanten dicht is. Ook in Denemarken wordt dikwijls geïmkerd met volle open gaasbodems in de winter.
Vandaag heb ik wat volken nagezien en verenigd. Daaronder was er één zonder gaasbodem. Die had enkele schimmelramen zoals ik die vroeger veel had. Ik heb er maar gelijk wat plaatjes van gemaakt. Het is wel zonde van de stuifmeelvoorraad die zo deels verloren is gegaan. De ramen gaan in de wasmelter.

Voor het werken in de volken was het weer aan de koude kant, hoewel prachtig zonnig. Omdat er maar een bescheiden wind was, heb ik het toch maar gedaan tussen 14.00 en 16.00 uur, want het is er nu wel de tijd voor. Morgen doe ik de rest.
Imkergroet, Albert de Wilde

Afbeelding

Afbeelding

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door Huib Koel » di 18 mar 2003, 20:54

Vandaag (dinsdag: zon, 14 graden) op beide lokaties (in de duinen en op een landgoed) de kasten geinspecteerd en nieuw kunstraat, cq. uitgebouwde raat met stuifmeel ingehangen.
Bij alle 8 volken (waarvan 3 starters van vorig jaar op 1 bk ingewinterd) zonder lade onder het rooster de winter door.
In januari dacht ik dat 1 volk het niet gered had....maar nu blijkt
dat ook dit volk broed in alle stadia heeft.
Alle volken zijn niet erg groot maar met het vele stuifmeel van de wilgen in de omgeving zie ik met vertrouwen het voorjaar tegemoet.
De winterakoniet op het landgoed is al uitgebloeid. Nu staat de crocus en de scilla volop in bloei.... de perzik heeft langs de slangenmuur al roze knoppen.... volgende week de hk erop.
Afbeelding


Huib Koel :cool:

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door Frans vanTongeren » wo 19 mar 2003, 11:11

In december 2000 schreef ELS KLEIJNENDORST het volgende bericht:
-
Beste Frans,
Een spleetverkleiner is prima, maar haal voortaan de lade onder de gaasbodem er helemaal uit. Als je de bijen op 2 broedkamers overwintert is zo'n lade absoluut niet nodig. Alleen maar een verzamelplaats van afval (celdekseltjes, suikerkristallen, wasschildjes, enz.) en in het voorjaar is het vaak een dikke vochtige koek die niet door de bijen opgeruimd kan worden. Je reinste broedplaats van bacterieën waar ook naaktslakken graag
vertoeven.
Als je de situatie in het volk wil weten is het voldoende om 24 uur de lade de plaatsen. Ik schuif de lade's er alleen in als het vriest en er zeer harde wind wordt voorspeld met het idee dat dan de luchtcirculatie wel eens te veel van het goede zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door maartenkleijne » wo 19 mar 2003, 11:38

In een korf zit de opening voor het vlieggat vrij hoog. Ik heb me laten uitleggen door de korfimkers (waarover ik nog steeds een uitgebreid verslag moet schrijven) op de Veluwe dat dat hoge vlieggat absoluut noodzakelijk is zodat de warme vochtige lucht eruit kan stromen en frisse lucht erin kan komen, anders rot de hele korf weg met bijen en al. Ik geloof dat kasten voor de bijen in de winter onnatuurlijk warm en bedompt zijn, en dat dat ook een reden dat we in kasten veel meer ziektes zien dan in korven. Vliegspleet open laten en varroabodem eruit lijkt mij voor de bijen veel gezonder.
In een natuurlijke holte kan het direct buiten de wintertros vriezen, waarom zou dat dan fout zijn.

van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door van trijp » zo 13 apr 2003, 23:37

zelf imker ik al jaren met een volledig open bodem. De open bodem werd door PAM van Dongen beschreven en ik heb deze maniervan imkeren overgenomen. voordelen zijn de ventilatie bij het reizen diudelijk te zien als de volken geplaatst zijn en de vliegplank wordt geopend. Bij een open bodem komen de bijen rustig naar buiten, Bij een gesloten bodem bruisen ze tegen de voorkant omhoog. De opmerkingen waren altijd dat mijn volken niet sterk waren, maar uiteindelijk was de hoogst gelijk. Een nadeel van een open bodem is dat er bij mij altans 3 keer een koningin onder de kast tegen het gaas is gaan zitten. Een andernadeel denk ik is dat er in het najaar veel vocht de kast in komt als de grond en de lucht vochtig is.Sls oplossing voor het koninginne probleem heb ik de voorzijde van de bodem verandert door de vliegplank verder naar onder te laten vallen en de vliegopening zit nu aan de onderkant.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 3: over een gaasbodem zonder lade

Bericht door Hennie Peters » ma 14 apr 2003, 07:24

dag Rini,
Als oplossing voor het koninginne probleem heb ik de voorzijde van de bodem verandert door de vliegplank verder naar onder te laten vallen en de vliegopening zit nu aan de onderkant.
Wat bedoel je hier precies mee, kun je het op een foto of tekening laten zien ?

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten