Moer ra, ra. ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moer ra, ra. ?

Bericht door lamheuv » zo 23 mar 2003, 21:30

Vandaag heb ik een aantal kasten en bijen gecontroleerd. Tot zover is alles goed aan de gang op 1 na. Nee, Frans deze is niet darrebroedig maar er is wel iets bijzonders aan de hand. Er wordt goed vers stuifmeel gehaald en nektar (waar komt dat vandaan ?). Er zit nog goed wintervoer in. Het volk gedraagt zich alsof er nog een moer aanwezig is. Er zit een behoorlijke hoeveelheid bijen in. Maar de moer kon ik niet vinden en ik heb geen broed gevonden.
Wat kan hier aan de hand zijn ?
Net moerloos, misschien ?

m.vr.gr. Elze Lammerts.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 24 mar 2003, 08:06

Dag Elze,
Heb je ook in de onderbak gekeken?
Daar zou...broed kunnen zitten!

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door lamheuv » ma 24 mar 2003, 19:22

Frans, Het is een Dadantkast, dus met een onderbak hebben we niet te maken. Vandaag heb ik weer opgelet. Er komt veel vers stuifmeel binnen, maar er is geen enkel broed, ook geen eitjes aanwezig. Wel zijn er gepoetste cellen. Dit is het enige. Ik snap het echt niet.
M.vr. gr. Elze.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door Hans van der Post. » di 25 mar 2003, 10:41

Vandaag heb ik een aantal kasten en bijen gecontroleerd. Tot zover is alles goed aan de gang op 1 na. Nee, Frans deze is niet darrebroedig maar er is wel iets bijzonders aan de hand. Er wordt goed vers stuifmeel gehaald en nektar (waar komt dat vandaan ?). Er zit nog goed wintervoer in. Het volk gedraagt zich alsof er nog een moer aanwezig is. Er zit een behoorlijke hoeveelheid bijen in. Maar de moer kon ik niet vinden en ik heb geen broed gevonden. Wat kan hier aan de hand zijn ? Net moerloos, misschien ?
m.vr.gr. Elze Lammerts.
Elze er zit een moer in het volk voor zover ik kan nagaan. Dit fenomeen komt wel meer voor maar wat doe je er aan. Om 100% zeker te weten zal je een raat met openbroed in het volk moeten hangen. Na vier dagen zie je al aanzet van redcellen als de moer weg is. Nu dan weet je wel wat je dan moet doen.
De bijen de krant laten lezen met een buurvolk.Het is werkelijk te vroeg in de tijd om een moer te kweken of je moer in Zuid Frankrijk wonen.
Een andere leggende moer van een collega kan; het zijn allemaal "oude bijen". In de meeste volken is al een derde van de bijen vervangen door jonge.

Je vindt geen moer is. Nog één keer het volk nakijken. Begin niet aan de kant maar in het midden. Haal het midden raam er uit en kijk deze na. Vervolgens begin je links of rechts van het midden en werk naar de kant zo ook de ander helft, hoop dat haar vind.
Je vindt de moer wat doe je dan? Wil je het experiment aangaan om te kijken hoe lang het duurt voor ze aan de leg gaat? Dan sluit je de kast en weet je tenminste dat er een moer in de kast zit!
Wil je dit niet dan de moer verwijderen en het volk met een buurvolk verenigen (krant laten lezen)
Je vindt de moer niet dan heb ik nog een oplossing. Je verenigd het volk op de volgende manier; Je legt op de kast met de onwillige moer een moerrooster zorg dat het goed aansluit d.w.z. er mag geen moer door. Daarop een enkel uitgevouwen krant daar komt een goed volk.
De bijen van de niet-aan-de-leg-komende moer trekken naar boven bij de moeder die het wel doet! Laat deze toestand wel een dag of 14 staan! De bijen ruimen de niet goede moer op. Als je de zaak weer in zijn normale toestand brengt kijk dan voorzichtig onder het rooster het kan zijn dat madam daar nog aanwezig is!

Waar denk je dat stuifmeel vandaan komt? Kijk in je omgeving. Bijen vliegen bij 15° C. niet verder dan ± 300 meter.
Ooit heb ik dat ontdekt doordat in de directe omgeving van mijn bijenstand een weg werd heringericht en aangeplant met wilg. Deze weg is 800 lang en in de omgeving waren geen ander bijenvolken.
Hans.

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door Henkn » di 25 mar 2003, 15:32

Hallo Hans!

Ik heb net zo'n "vreemd" volk als Elze Lammert melding van maakt. Haalt wel zichtbaar stuifmeel en er is niet afgesloten nectar te zien in de raten, maar totaal geen spoor van broed. De lege celletjes zijn netjes glimmend gepoetst van binnen. Bedankt voor je advies. Ik zal het de komende week opvolgen. Nog een vraag van mij: Betekent dit "gedrag" dat de moer niet goed (meer) is?

grts



Henk Noppe

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door wilde » di 25 mar 2003, 19:01

Dag Henk,
Als ik zo'n volk had, zou ik het gauw verenigen. Eind maart moet een redelijk volk minstens 5 ramen met broed hebben in mijn omgeving. Een moer die niet legt, of, anders gezegd, waarvan het volk niet toestaat dat er wordt gelegd zou ik niet accepteren en gelijk opruimen, dus ook niet meer proberen omstreeks deze tijd. Een dergelijk volk is gewoon te laat voor de normale voorjaarsdracht en kan alleen maar wat kwijnen.
Imkergroet, Albert de Wilde

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door Bidding » wo 26 mar 2003, 20:21

Hallo,

Ik was net aan het rondstruinen op het forum toen er gebeld werd door één van mijn imkermentoren. Dit is een echte rot in het vak (al meer dan 35 jaar ervaring!).
Hij vroeg me of ik de bijen al gecontroleerd had en of het in orde was.

Ik vertelde dat ze volop stuifmeel aan het halen waren en dus volgens mij probleemloos.

Het leek hem wel een goed idee om mijn volkjes nog eens goed na te kijken op broed want.....ook hij had zijn volken (9 kasten en 2 korven) nagekeken. Het bleek dat hoewel er volop stuifmeel binnenkwam er nouwelijks of geen broed was in 5 (!) volken en 1 kast was helemaal leeg. Bij controle bleek dat er 2 volken darrenbroedig waren en in de andere volken was er geen koningin te vinden!

Vreemd en verontrustend ...........

Ps. Als het weer goed blijft ga ik van het weekend ook maar even kijken of er broed is want stuifmeel is geen garantie voor broed ???



Groeten,

Lex ('diklip')

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door lamheuv » wo 26 mar 2003, 21:47

Hallo allemaal.
Inmiddels heb ik de volgende maatregelen getroffen :
de kast heb ik verplaatst. De kast ernaast kon wel wat bijen er bij gebruiken (de vliegbijen) en de moer (indien aanwezig) zou een F4 zijn.
De kast heb ik naast een kast met een F1 moer gezet. De andere dag heb ik de kast nogmaals nagekeken, door het ontbreken van vliegbijen was dit al eenvoudiger. Ik vond er geen moer.
Voor de zekerheid heb ik de kasten verenigd met een goed passend moerrooster ertussen en inderdaad heb ik ze 'de krant laten lezen'.
Morgen goed opletten of we papierresten zien.
M.vr.gr. Elze.

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door Henkn » do 27 mar 2003, 16:25

Je vindt de moer niet dan heb ik nog een oplossing. Je verenigd het volk op de volgende manier; Je legt op de kast met de onwillige moer een moerrooster zorg dat het goed aansluit d.w.z. er mag geen moer door. Daarop een enkel uitgevouwen krant daar komt een goed volk.
De bijen van de niet-aan-de-leg-komende moer trekken naar boven bij de moeder die het wel doet! Laat deze toestand wel een dag of 14 staan! De bijen ruimen de niet goede moer op. Als je de zaak weer in zijn normale toestand brengt kijk dan voorzichtig onder het rooster het kan zijn dat madam daar nog aanwezig is!
Hoi Hans!

Ik heb bovenstaand advies opgevolgd en de kast die daarbij dat overblijft (van de twee) half op de plaats van de naburige geschoven. Het is een drukte van belang maar er wordt niet gevochten. Vraag: Waarom moet het zo veertien dagen blijven staan? Is dit anders samenvoegen dan anders?


grts




Henk Noppe

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Moer ra, ra. ?

Bericht door wilde » do 27 mar 2003, 23:32

Waarom maken jullie van het verenigen in het voorjaar zoiets ingewikkelds terwijl dat beslist niet nodig is. Kranten en roosters zijn voor in de zomer of het najaar. Liever in dat geval zelfs een separator. Dat gaat bijna altijd goed.

Maar in het voorjaar: slechte moer opzoeken en doden. Bijen en broed bij elkaar hangen zonder verdere maatregelen. Bij mij is het nog nooit misgegaan. Ik doe het ieder voorjaar. Als je broed hebt moet je een moer kunnen vinden.

Bij geen broed (2e helft maart) moet je ernstig twijfelen of er wel een moer is. Als je toch het zekere voor het onzekere wilt nemen, zet dan de op te ruimen kast op een andere plaats en sla alle bijen voor de stand af. Mijn moeren zijn gemerkt en geknipt dus voor mij is het nooit een probleem. Ook een ongeknipte moer zal bij het afslaan op een paar meter voor de stand geen kans maken in een ander volk. Let op kluitjes bijen die blijven liggen. Daar zit soms een moer in.
Bij de huidige temperaturen van meer dan 17 graden C is het afslaan geen probleem. Dat kan het wel zijn als het veel kouder is. Dan wachten op beter weer.

Als je overigens te lang wacht zijn de moerloze bijen waardeloos voor ieder ander volk, misschien zelfs een gevaar voor een goede koningin. Ze hebben de neiging om zelf eitjes te gaan leggen na 4 weken moerloosheid en dan geen andere koningin meer te dulden. Het zijn bovendien oude winterbijen, die niet lang meer meegaan. Als je het niet erg vindt om enkele verpeste ramen te hebben met bultbroed, kun je ze ook gewoon laten doen. Ze sterven vanzelf uit.

Groeten, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten